
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,062 |
تحلیل فلسفی هوشمندی نظام هستی در حکمت متعالیه و تأثیر ایمان به آن در تربیت اخلاقی: ارائۀ یک مبنای نظری برای اخلاق مداری و تربیت اخلاقی | ||
مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 11، خرداد 1394، صفحه 91-112 اصل مقاله (258.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jir.2016.1404 | ||
نویسندگان | ||
هدیه شنبدی* 1؛ سید جلال هاشمی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی یکی از مهمترین مباحث در نظامهای آموزشوپرورش جهان است. در این مقاله ایمان به هوشمندی نظام هستی با استناد بر قرآن و روایات اسلامی و همچنین با بهرهگیری از اصول حکمت متعالیه ملاصدرا تبیین گردیده و کوشیده شده نقش آن بر تربیت اخلاقی بررسی شود. باور به نابود نشدن اعمال و نیات انسان و ایمان به وجود انواع شاهدانی که در حال ثبت اعمال انسان هستند میتواند تحولی شگرف در نیّت و عمل وی پدید آورد. درک حضور و در محضر خدا بودن، خودکنترلی، درستکاری، احساس مسئولیت و تلاش بهمنظور در صراط حق و اعتدال ماندن و تقرب بیشتر به خداوند، میتواند ازجمله پیامدهای آشکار کاربست این الگو باشد. همچنین جهت تحقق تربیت اخلاقی، دو اصل تربیتی اعطای بینش و آگاهی دربارۀ هوشمندی نظام هستی، و دعوت به ایمان و تقویت آن معرفیشدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمان؛ هوشمندی؛ نظام هستی؛ تربیت اخلاقی؛ حکمت متعالیه | ||
مراجع | ||
الف:کتابها
ب: نشریات
بیدهندی، محمد (1377). «تسبیح موجودات از دیدگاه قرآن»، فصلنامه علمیـ ترویجی مشکوه، شماره 58 و 59، صص 196- 214.
وجدانی، فاطمه (1394). «مؤلفهها، ابعاد و مدارج تحول اخلاقی در قرآن کریم». دو فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، س 10، ش 20، صص 155-176. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,248 |