
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,083 |
بررسی تطبیقی زبان ارزیابی از دیدگاه نقشگرایی در زبان فارسی و انگلیسی | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 14، خرداد 1395، صفحه 1-22 اصل مقاله (748.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2016.1466 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا احمدخانی1؛ فاطمه یوسفی راد1؛ اکرم دهقان زاده* 2 | ||
1هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
2مدرس دانشگاه پیام نور مدرس دانشگاه علمی-کاربردی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا با بکارگیری بخشی از آموزههای زبانشناسی نقشگرا، زبان ارزیابی در دو زبان فارسی و انگلیسی بررسی شود. در نظریه نقشگرای هلیدی یکی از عواملی که سبب پیوند جملههای متن میشود مقایسه است. در این مقاله به بررسی تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسهای در دو زبان فارسی و انگلیسی پرداخته و با هم تطبیق داده شده است. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه را در فرایند درک دارند و به خواننده این امکان را می دهند تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود تشکیل دهند. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است. دادههای تحقیق از مجلات هنری و ادبی گردآوری شدهاند و چارچوب نظری تحقیق دستور نقشگرایی هلیدی است. در این پژوهش مشخص گردید که هر دو زبان در کاربرد الگوهای ساختاری صفت برتر و برترین، شباهت، جمله واره قیدی مقدار ، جمله واره تصحیح و تجمع صفتی و واژگانی برای اهداف ارزیابی مشترک هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان ارزیابی؛ انسجام؛ ارجاع مقایسه ای؛ هلیدی؛ نقشگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,451 |