
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,083 |
بررسی تطبیقی استعاره های مفهومی مشترک رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 15، اسفند 1395، صفحه 1-21 اصل مقاله (381.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2017.1596 | ||
نویسنده | ||
سید محمد استوار نامقی* | ||
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی استعاره هایی است که تأثیر و تأثّرها و اشتراکات فکری رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی را نشان میدهند. مبانی نظری مقاله، نظریۀ استعاره های مفهومی است که استعاره را از شگردی بلاغی، به ابزاری برای اندیشیدن ارتقا داده است. در آغاز، مبانی نظریۀ یادشده را بر اساس کلیدواژه های زبانشناسان شناختی بازخوانیکرده ایم و گزارشی از استعارههای مشترک رباعیّات خیّام و طلاسم ابوماضی ارائه دادهایم. آنگاه استعاره ها را براساس مضمون به چهار گروهِ پدیده، به مثابه اسیر است، حیوان به مثابه انسان، است، جهان به مثابه بناست و جهان به مثابه دایره است، تقسیم کرده ایم. سپس، استعار ههای با ویژگی های منفی و استعارههای دو پهلو را بررسی کرده و به تحلیل شناختی هر گروه پرداختهد ایم و ارزش زیباشناسی و شگردهای هنری استعاره ها را در ذیل آن آورده ایم ومشخص کرده ایم که شگردهای مهم خیّام و ابوماضی، به عنوان مبتکر بوطیقای رباعیّات چندپهلو و قصاید فلسفی، در ساختن استعاره ها چیست. مقاله با این نتیجه به پایان می رسد که نگرش های ابوماضی در طلاسم، نشان دهندۀ نوعی بینامتنیّت و بازتاب گفتمان فلسفی خیام است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ تحلیل شناختی؛ برجستهسازی؛ پنهانسازی؛ رباعیّات؛ طلاسم | ||
مراجع | ||
-کتابها 1- ابوماضی، ایلیا. (بی تا). دیوان ایلیا ابوماضی شاعر المهجر الاکبر. بیروت: دارالعوده. 2- جمیل السراج، نادره. (بیتا). الشعراء الرابطه القلمیه. القاهره: دارالمعارف. 3- خیام، عمر. (1374). بررسی انتقادی رباعیات حکیم عمر خیام. آرتورکریستین سن. تهران: توس. 4- کاسیرر، ارنست. (1378). فلسفۀ صورتهای سمبلیک. جلد2. ترجمۀ یدالله موقن. تهران: هرمس. 5- گیدنز، آنتونی.(1383). چکیدۀ آثار آنتونی کیدنز. ترجمۀ حسن چاووشیان. تهران: ققنوس. - مقاله ها 1- بزرگ بیگدلی، سعید. (1386). «نمادهای جاودانگی:تحلیل و بررسی نماد دایره در متون دینی و اساطیری». پژوهشهای ادب عرفانی، ش1. صص97-79. 2- جهاندیده، سینا. (1391). «زمان، هویّت و روایت». ادب پژوهی، شمارۀ 19، صص 150-121. 3- زرقانی، سید مهدی. (1392).«تحلیل شناختی استعاره های مفهومی عشق در غزلیات سنایی». جستارهای ادبی.سال 46 . صص23-1. 4- ساسانی، فرهاد. (1385). «زمان در فضای مجازی». پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، شمارۀ1، صص 74-65. 5- شجاری، مرتضی. (1388). «زمان در عرفان اسلامی»، فصلنامۀ ادبیّات عرفانی و اسطوره شناختی. سال5. شمارۀ 14، ص 99-67. 6- میر قادری، سید فضل الله. ( 1378). جلوه های تامّل در آثار ایلیا ابوماضی» مجلۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، دورۀ 150، صص367-329. 7- دهقانیان، جواد. (1381). «انسان و اجتماع از دیدگاه مهدی اخوان ثالث و ایلیا ابوماضی» . دکتر میرقادری. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. - منابع انگلیسی 131_Lakoff, George. and Johnson, mark. (1980). Metaphors We Live By, Chicago: University of Chicago Press. 142_Lakoff, George. and Jonson, Mark. (1999). Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenges to western thought. New York. Basic books. 153_Lakoff, George. ( 1987).Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the mind, Chicago, Chicago University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,813 |