
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
پیوند حماسه و غزل در شعر انقلاب و دفاع مقدّس با تأکید بر غزلیات حسین اسرافیلی | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 15، اسفند 1395، صفحه 31-58 اصل مقاله (426.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2017.1610 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ابراهیمی توچایی* 1؛ عبدالله حسن زاده میرعلی2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد ادبیات مقاومت دانشگاه سمنان | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
شعر حماسی و شعر غنایی را میتوان از اوّلین و مهمترین انواع شعری به شمار آورد. مهمترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دورههای گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کردهاست. گستردگی مفهومی غزلهیچگاه لطمهای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالبهای ساختاری آن را کم رنگ نکردهاست. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایشدهنده پهلوانیهای عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشتهاند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبهرو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزلهایی است که اصطلاحاً به غزلهای حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزلهای پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزلهای اسرافیلی میتوان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهرهگیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان دادهاست. وی را میتوان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزلهایش بر بار تغزلی آن میچربد. | ||
کلیدواژهها | ||
حماسه؛ غزل حماسی؛ شعر جنگ؛ حسین اسرافیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,984 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,643 |