
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
«الطریق الطویل» آینة حماسه و ایستادگی | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 15، اسفند 1395، صفحه 59-80 اصل مقاله (877.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2017.1611 | ||
نویسنده | ||
زهرا افضلی* | ||
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بوعلیسینا | ||
چکیده | ||
مقاومت به عنوان راهکاری دفاعی در برابر تعدّی و تجاوز، ارزش خاصی در زندگی انسان دارد. این ارزش، توجّه شاعران و نویسندگان را در قرون اخیر به خود جلب کرد و سببشد که مقاومت در آثار ادبی انعکاس یابد و ادبیّاتی به نام ادبیّات مقاومت یا ادبیّات پایداری شکلگیرد. رمان «الطریقالطویل» اثر نجیب الکیلانی، نویسندة معاصر مصری که در این پژوهش مورد بحث و بررسی واقعشده، یکی از بهترین شواهد ادبیّات مقاومتاست.نویسنده در رمان مذکور اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مصر را در اثنای جنگ جهانی دوم تا زمان خروج استعمار انگلیس از این کشور بهتصویر کشیدهاست. در این برهه، پیامدهای منفی جنگ و استعمار و آثار سوء استبداد و دستنشاندگی حکّام موجب نابسامانی اوضاع، محرومیّت مردم از حقوق خود و نارضایتی آنان گردید و ایشان را در برابر انگلیسیها و حکّام دستنشانده وادار به مقاومتنمود. مقاومت آنها که به اشکال مختلفی چون شورش، تظاهرات و مبارزۀ مسلّحانه بروز یافت، سرانجام با ایمان، میهندوستی، اصرار واتّحاد آنان بهثمر نشست و با براندازی حکومت دستنشانده و بیرون راندن استعمار، استقلال و آزادی را برای کشورشان بهارمغان آورد. با این تفاصیل، استنتاج میشود که مردم مقاوم مصر در یک بازة زمانی طولانی تحت اهرم فشار دو عامل خارجی (جنگ و استعمار) و عوامل داخلی (استبداد و دستنشاندگیِ حکّام ) قرار گرفتهاند؛ از همینرو، رنج و مشقّت فراوانی را متحمّل شدهاند و به دلیل عدم توجّه انگلیسیها و حکّام دستنشانده به حقوق آنها برای واقعیّت بخشیدن بهخواستة خود، راهی جز مقاومت نداشتهاند و اگر روحیة آنان با صفاتی چون ایمان، میهندوستی، اصرار و اتّحاد تقویت نمیشد، مقاومت آنها به نتیجة مطلوب نمیرسید. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات مقاومت؛ ملّت مصر؛ رمان معاصر؛ نجیب الکیلانی؛ الطریقالطویل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956 |