
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
بررسی رمان «بازی آخر بانو» بر اساس نظریۀ چندصدایی باختین | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 41، تیر 1396، صفحه 51-70 اصل مقاله (758.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2017.1711 | ||
نویسندگان | ||
نوشین استادمحمدی* 1؛ حسین فقیهی2؛ حسین هاجری3 | ||
1دانشجوی زبان وادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی مؤسّسة سمت | ||
چکیده | ||
«بازی آخر بانو» رمانی موفّق از بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی معاصر ایرانی است. این رمان برندۀ جایزه ادبی مهرگان و بهترین رمان بخش ویژۀ جایزۀ ادبی اصفهان در سال ۱۳۸۵ شدهاست. وقایع رمان، در زمان رویدادهای سیاسی - اجتماعی دهه ۱۳۶۰ ایران رخ میدهد و موضوع اصلی و محوری آن، بازکاوی مسائل زنانه در بسترهای کمرنگ اجتماع است. چندصدایی، اصطلاحی است که باختین آن را با الهام از موسیقی و در تقابل با تکصدایی در رمان وضع کرد. فرضیۀ این مقاله، اثبات چندصدا بودنِ اثر حاضر است. در این راستا مؤلّفههایی چون بینامتنیت، تعدّد روایتها، چندزبانی، تغییر ناگهانی زاویۀ دید، جدل پنهان وغیره بر این ادعا صحّه میگذارند. رویکرد اصلی مقاله، بررسی چندصدایی از دیدگاه میخاییل باختین است، هرچند برای تبیین بیشتر، گاه از توضیحات نظریهپردازان پساباختینی نیز استمداد خواهیم جست. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. برآیند این مقاله حاکی از آن است که رمان چندصدا با ابزارهایی که در اختیار خواننده قرار میدهد، او را به دریافتی نو و تفسیری دیگر از متن رهنمون میسازد که بهسادگی از روساخت رمان قابل درک نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
چندصدایی؛ بازی آخر بانو؛ بینامتنیت؛ چندزبانی؛ جدل پنهان | ||
مراجع | ||
فهرست منابع الف) کتابها
ب) مقالهها
ج) پایاننامهها
د) منابع لاتین
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,110 |