
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,059 |
تحلیل صورتهای خیالیِ «خون نامه خاک» اثر«نصرالله مردانی» طبق نظریّة «ژیلبر دوران» | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
مقاله 13، دوره 20، شماره 41، تیر 1396، صفحه 265-284 اصل مقاله (636.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2017.1737 | ||
نویسندگان | ||
عباس محمدیان* 1؛ علیرضا آرمان2 | ||
1دانشیار زبان و ادبّیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشجوی دورۀ دکتری رشتۀزبان و ادبّیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
تخیّل، در تمام نمودهای مذهبی، اسطورهای و ادبی، دارای این قدرت متافیزیکی است که آثاری علیه زوال، مرگ و سرنوشت خلق کند. به اعتقاد «ژیلبر دوران» شورش علیه مرگ از یک طرف، و کنترلِ آن از طرف دیگر، مانند پشت و روی یک سکّهاند. او اعتقاد دارد که در پشت این تصویرهای ذهنی، موضوعِ زمان نهفته است. بر اساس این موضوع، وی تخیّلات را به دو منظومۀ روزانه و شبانه تقسیم کرده است. بیشک، شاعر بهترین کسی است که میتواند این مقولهها را در قالب تصاویر ادبی به ما نشان دهد. از آنجا که خون نامة خاک دارای تصاویر دو قطبی (مثبت و منفی) است، لذا هدف این پژوهش آن است تا با نگاهی نو، صورتهای خیالیِ این کتاب را طبق نظریّة ژیلبر دوران، بررسی کند و پاسخ این پرسش را بیابد که: بارزترین صورتهای خیالی شعر نصرالله مردانی، متعلّق به کدام منظومة تخیّلی است؟ نتیجة کلّی بیانگر این نکته است که اندیشة این شاعر، بیشتر متمایل به منظومة روزانة تخیّلات و با ارزشگذاریِ مثبت میباشد؛ این نشان دهندة آن است که مردانی، تصویر مرگ را در تخیّل خود تلطیف کرده و وحشت آن را گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نصرالله مردانی؛ خون نامة خاک؛ تخیّلات؛ ژیلبر دوران | ||
مراجع | ||
فهرست منابع الف)کتابها 1. قرآن حکیم.ترجمة آیت الله ناصر مکارم شیرازی. 2. ابن منظور، جمال الدّین محمّد مکّرم.(1405). لسان العرب. قم: ادب حوزه. 3. الیاده، میرچا.(1384). اسطورة بازگشت جاودانه. ترجمۀ بهمن سرکاراتی .تهران: طهوری . 4. براهنی، رضا.(1380). طلا در مس. جلد1. تهران: زریاب. 5. رامین، محمّدعلی. فانی، کامران. سادات، محمّدعلی.(1389). دانشنامةدانشگستر. تهران: مؤسّسة دانش گستر روز. 6. شفیعی کدکنی، محمّدرضا.(1370). صور خیال در شعر فارسی. چاپ چهارم تهران:آگاه. 7. صدری افشار، غلامحسین. حکمی، نسرین. حکمی، نسترن.(1389). فرهنگ اعلام. تهران: فرهنگ معاصر. 8. مردانی، نصرالله.(1364). خون نامة خاک (مجموعه شعر). چاپ اوّل. تهران: کیهان. 9. فاضلی، محمّد.(1376). دراسه و نقد فی مسائل بلاغیّه هامّه. چاپ اوّل. تهران: مؤسّسۀ چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 10. فتوحیرودمعجنی، محمود.(1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن. 11. کمبل،جوزف.(1385). قهرمان هزار چهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد:گل آفتاب. 12. یونگ، کارل گوستاو.(1359). انسان و سمبلهایش. ترجمۀ ابوطالب صارمی تهران: امیر کبیر. ب) مقالهها 1.اردو بازارچی، نازنین. «رؤیا و معنویّت». نشریّه علمیتخصّصی اطّلاعات حکمت و معرفت. شمارۀ 9. 1385. صص 15-18 . 2. بلخاری، حسن. « تخیّل هنری از دیدگاه شیخ اشراق». ماهنامۀ خبرنامۀ فرهگستان هنر. سال 5. شماره 43. تیرماه 1385. صص 58-59 . 3. شاکری، عبدالرّسول. « ترس از زمان نزد شخصیّتهای روایی محمود دولتآبادی». پژوهشنامۀ علوم انسانی. شمارۀ 57. بهار 1388. صص 217-234 . 4. شریعتی، سارا. «جامعه شناسی تخیّل». فصلنامۀ ناقد. شمارۀ 4. سال دوم. 1388. صص 165-198. 5. شریفیولدانی،غلامحسین. شمعی، میلاد « تحلیل صورتهای خیالی در شعر پایداری بر اساس نقد ادبی جدید». نشریّۀ ادب پایداری. سال دوم. شمارۀ 4. بهار 1390. صص 299-321 . 6. عبّاسی، علی. «ژیلبر دوران؛ منظومۀ شبانه، منظومۀ روزانه». نشریّۀ کتاب ماه کودک و نوجوان. مردادماه 1380. صص 45-55 . 7. ------------. «طبقهبندی تخیّلات ادبی بر اساس نقد جدید». پژوهش نامۀ علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی. شمارۀ 29. صص1-22 .
ج) منابع لاتین 1.Durand, Gilbert. (1992). Les Structures anthropologiques de l’imaginaire. Introduction à l’archétypologie générale, Paris : Dunod. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |