
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,083 |
ارزیابی و تحلیل پتانسیل ها و راهبردهای مؤثّر گردشگری شهر راین با استفاده از مدل برنامه ریزی استراتژیک کمّی QSPM | ||
جغرافیای اجتماعی شهری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، خرداد 1395، صفحه 103-116 اصل مقاله (225.6 K) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/juas.2016.1852 | ||
نویسندگان | ||
مهدی صداقت* 1؛ زهرا افضلی گروه2؛ امیر کاشانی اصل2 | ||
1استادیار گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه مراغه، مراغه، ایران | ||
چکیده | ||
شهر راین یکی از غنیترین مراکز گردشگری در استان کرمان، با داشتن کانون جذب گردشگری مانند ارگ، آبشار، مناظر زیبای اطراف، چشمهسارهای کوه هزار، وجود بزرگترین دهانۀ آتشفشانی منطقه، معادن مرمر سبز و صورتی و چشمههای آب معدنی، بقاع متبرکه و فرصتهای پیشرو چون موقعیت مواصلاتی استان و خدماتی شهر، ایجاد بازارهای مناسب صنایع دستی و ارائه قابلیتهای محلی و ... با ضعفها و تهدیدهایی مواجه است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقاط قوّت، ضعف، فرصت و تهدیدهای شهر راین در زمینۀ توسعۀ صنعت گردشگری است. روش تحقیق حاضر تلفیقی از روش کتابخانهای و مطالعات میدانی است که با استفاده از مدل SWOT به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته و راهبردهای مناسب توسعه گردشگری شهر در چهار دستۀ SO، ST، WO و WT تعیین نموده است. در مرحلۀ بعد برای انتخاب بهترین راهبرد برای توسعۀ این صنعت ماتریس برنامهریزی کمّی (QSPM) به کار گرفته شد، جهت تعیین وزنها عوامل SWOT بر اساس مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از کارشناسان و گردشگران کمک گرفته شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که راهبرد تنوعی، مناسبترین راهبرد برای توسعۀ گردشگری منطقه میباشد. راهبردST3 با میانگین 43/2 با تأکید بر تبلیغات و اطلاعرسانی به گردشگران دربارۀ قابلیتهای منطقه و تدوین قوانین ویژه بهمنظور استفادۀ بهینه از پتانسیلها و جلوگیری از تخریب آنها بهعنوان بهترین راهبرد پیشنهاد شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی؛ گردشگری؛ SWOT؛ QSPM؛ شهر راین | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی. آقاسیزاده، عبدالله. (1390). تأثیر منطقۀ آزاد چابهار بر توسعۀ گردشگری حوزۀ نفوذ آن با بهرهگیری از مدل رگرسیون و آزمون T-Test. فصلنامۀ جغرافیا و توسعه، شمارۀ 21، صص 26-5. امیدی، نبی. (1391). راهبردسنجی توسعۀ صنعت گردشگری در استان ایلام با استفاده از مدل SWOT. فصلنامۀ برنامهریزی منطقهای، شمارۀ 5، صص 104-95. حکمتنیا، حسن. موسوی، میرنجف. (1385). کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامهریزی شهری و ناحیهای. چاپ اوّل، تهران: انتشارات علم نوین. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ایران. (1390). آمار گردشگران ورودی به ایران. قلیزاده، محمّدرضا. (1389). ارائۀ یک الگوی تلفیقی بهمنظور بخشبندی بازار هدف صنعت گردشگری با استفاده از رویکرد SWOT (مطالعۀ موردی: استان گیلان). پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد واحد رشت. کاظمی، مهدی. اسماعیلی، محمودرضا. بیگی فیروز، اللهیار. (1392). تدوین و انتخاب استراتژی توسعه و گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و ماتریس برنامهریزی استراتژیک. مجلۀ جغرافیا و توسعه، شمارۀ 32، صص60-47. کردنائیچ، اسدالله. عادل، آذر. نیاکان لاهیجی، نازیلا. (1388). تدوین استراتژی اثربخش سازمانی در بخش دولتی (مطالعۀ موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران). فصلنامۀ پژوهشهای رشد و توسعۀ پایدار، شمارۀ 2، صص 114-91. Butler, R.W., (2002). Ecotourism, Has it Achieved Maturity or Has the Bubble Burst? Pacific Rim tourism 2000 New Zealand, p.256
Chiang.Lee, Chien., Chun.Ping, Chang., (2008). Tourism development and economic growth: A closer look at panels, Tourism Management 29.
Cloverdon, R.C., (2002). Tourism development in the SADC region: The Opportunities and challenges, Development southern Africa, Vol.19, No.1, pp: 7-28.
Deng.Jinyang, Brianking., Ihomas, Bauer., (2004). Evaluating natural attractions for tourism. Annals of Tourism Research, Vol.29, No.2, pp: 422-438.
Donald, E., Hawkins, Shaun.Mann., (2007). The World Bank’s Role in Tourism Development. Annals of Tourism Research, Vol.34, No. 2, pp: 348–363.
Lanza, Myriam., (2003). Analyzing Heritage Resources for Urban Tourism in European Cities. Contemporary Issues in Tourism Development, Routledge.
Lee, T.H., Liu, R.T., (2011). Strategy formulation for the recreational areas of Central Taiwan: An application of SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threat) analysis. Journal of Hospitality Management and Tourism,Vol.2, No.3.
Thomas, R., Pigozzi, B., Sam.brook, R., (2005). Tourist Carrying Capacity Measures: Crowding Syndrome in the Caribean. The Professional Geographer, Vol.57, No.1, pp: 13-20.
Tohidy, F., (2011). Economic Impact of Tourism Industry, International Journal of Business and Management, Vol.6, No.8.
WTO, http://www.world-tourism.org/facts/menus.html, 2004b. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |