
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
تأثیر نگرش وحدت وجودی مآبانۀ مولانا جلال الدین بلخی در آثار یونس امره | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 17، اسفند 1396، صفحه 41-59 اصل مقاله (602.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2018.1955 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حیدری* 1؛ حکیمه دبیران2؛ منظر سلطانی3 | ||
1مدرس دانشگاه تربیت معلم شهر ری | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
یونس امره (720-638 ه.ق)، شاعر ترکزبان که جوانیاش، مقارن پیری مولانا بوده، از جملۀ شاعران و متصوفانی است که سخت تحت تأثیر عقاید، افکار و اشعار مولانا بوده و با تأثیرپذیری از وی، آثاری در عرفان و تصوف زبان ترکی به جای گذاشته که ضمن تقریر مجدد افکار ایشان، باب تازهای در عرفان و تصوف ترکیه گشودهاست. او، به تبعیت از مولانا، با بهرهگیری از فرهنگ عمیق کشور خود و ترکیب آن با مفاهیم عمیق اسلامی – عرفانی، توانست باب تازهای در ادبیات عرفانی ترک زبانان بگشاید. تأثیر اندیشۀ موسوم به وحدت وجودی مولانا در اندیشه و آثار یونس امره، به وضوح، قابل مشاهده است. وحدت وجود، به عنوان یکی از مباحث اصلی عرفان اسلامی که از غرب جهان اسلام به شرق آن آمده، با تمام ترکیبات وابسته به خود (از جمله توحید، تجلی ، قدیم بودن خداوند و خلق جدید) نقشی اساسی در آثار مولانا، به خصوص در مثنوی و به تبع آن، آثار یونس امره، همچون رساله النصحیه و دیوان اشعار، ایفا کرده است. پس از ترجمۀ اشعار حاوی اندیشۀ وحدت وجودی یونس امره از زبان ترکی استانبولی و تطبیق و مقایسۀ آن با اشعار مولانا، این نتیجه به دست آمدهاست که بیشک، یونس امره در ارائۀ اندیشههای خود، تحت تأثیر مستقیم مولانا بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولانا جلال الدین بلخی؛ ابن عربی؛ یونسامره؛ وحدت وجود | ||
مراجع | ||
کتابها 1- ابن عربی، محیی الدین.(1370). کتاب المسائل. با مقدمه وترجمۀ محمّد دامادی. تهران. 2- ابی خزام، انورفواد. (1993). معجم المصطلحات الصوفیه. لبنان، بیروت. 3-تاتجی، مصطفی. (1392). یونس شاعر. ترجمه آیدین فرنگی. اردبیل: نشر عنوان. 4- جامی، عبدالرّحمان بن احمد. (1370). نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص. ویلیام چیتیک. تهران. 5- جرجانی، علی بن محمّد. (1377). تعریفات. ترجمۀ حسن سیّدعرب. سیما نوربخش. تهران: فرزان روز. 6- جهانگیری، محسن. (1375). محیی الدین ابن عربی. تهران: دانشگاه تهران. 7-حلبی، علی اصغر. (1385). شرح مثنوی. تهران: زوار. 8-_________. (1373). تاریخ علم کلام. تهران: اساطیر. 9- سجادی، جعفر. (1373). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری. 10- شهیدی، سیّد جعفر. (1373). شرح مثنوی. تهران: علمی و فرهنگی. 11-عطار نیشابوری، محمدابراهیم. (1378). تذکره الاولیا. شرح محمّد استعلامی. تهران: زوار. 12- علاءالدوله سمنانی، احمد بن محمّد. (1369). مصنفات فارسی. به اهتمام نجیب مایل هروی. تهران. 13-کوپریلی(کوپرولو)، محمّدفواد. (1385). صوفیان نخستین در ادبیات ترک. ترجمۀ توفیق سبحانی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. 14- مولوی، جلال الدین محمّد. (1373). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد نیکلسون. نصرالله پورجوادی. تهران: امیرکبیر. 15-___________. (1363). کلیات شمس. بدیع الزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر. مقاله ها 1- چیتیک، ویلیام. (1390). «ابن عربی، مولانا و اندیشه وحدتوجود». ترجمۀ ابوالفضل محمودی. پژوهش های فلسفی- کلامی. شمارۀ 5 و 6، صص178-207 . - منابع اینترنتی 1-کاکایی، قاسم.(1392). «مقاله وحدت وجود ازدیدگاه قونوی ومولانا». دسترسی از طریق وبسایت: http:// kakaie.com - منابع ترکی استانبولی 1-Tatci,Mustafa.(2008).Yunus Emre Divani.Istanbul.h yayinlar.1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 664 |