
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,062 |
بررسی و تطبیق کهن الگوی آنیما در شعر بدرشاکر السیّاب و قیصر امین پور | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 17، اسفند 1396، صفحه 161-182 اصل مقاله (384.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2018.1960 | ||
نویسندگان | ||
عباس گنجعلی* 1؛ نعمان انق2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانش آموختة دکتری زبان وادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
براساس نظریات روانشناس سوییسی، کارل گوستاو یونگ، ضمیر ناخودآگاه جمعی، میراثی است بازمانده از دوره های نخستین نیاکان بشر که در ذهن هر انسانی وجود دارد. در این ناخودآگاه جمعی، تصاویر ازلی و مفاهیم مشترک جهانی وجود دارند که یونگ، آنها را «کهن الگو» مینامد. مهمترین کهن الگوها از نظر او، سایه، نقاب، آنیما و آنیموس هستند. آنیما شاید مهم ترین این کهن الگوها باشد که به شخصیت زن پنهان در وجود هر مردی اطلاق میشود. این کهن الگو، در تمامی آثار ادبی جهان مشاهده می شود وشاعران و نویسندگان، آثار ادبی خود را با الهام گرفتن از آن غنا بخشیده اند. بدر شاکر السیّاب و قیصر امینپور نیز از شاعرانی هستند که با الهامگرفتن از این کهن الگو، احوال درونی خود را آشکار نموده اند. در پژوهش حاضر، به بررسی وتطبیق این کهن الگو در شعر این دو شاعر، با رویکرد تطبیقی مکتب آمریکایی پرداخته می شود. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که حضور آنیما، یکی از مهم ترین تکیه گاه های عاطفی این دو شاعر بوده است که با توجه به شرایط متفاوت فرهنگی و جغرافیاییشان، به گونه های متفاوتی در اشعار آنها ظهور یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدر شاکر السیّاب؛ قیصر امین پور؛ آنیما؛ وفیقه؛ همسر | ||
مراجع | ||
کتابها 1- امین پور، قیصر. (1391). مجموعۀ کامل اشعار قیصر امین پور. چاپ نهم. تهران: مروارید. 2- بتولی، سیّد محمّدعلی. (1376). با یونگ و سهروردی. تهران: اطلاعات. 3- پاینده، حسین. ( 1385). نقد ادبی و دموکراسی. تهران: نیلوفر. 4- پطرس، أنطونیوس. (بیتا). شاکر السیّاب شاعر الوجع. بی جا. 5- جبرا، ابراهیم جبرا. (1982). النار و الجوهر. ط3. بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر. 6- جحا، میشال خلیل. (1999). الشعر العربی الحدیث. بیروت: دار العودة. 7- حسن، عبدالکریم. (1990). الموضوعیة و البنویة (دراسة فی شعر السیّاب). ط1. مصر: دار الکتب المصریة. 8- الخیر، هانی. (2006م). بدر شاکر السیّاب ثورة الشعر ومرارة الموت. دمشق: دار رسلان. 9- رجایی، نجمه. (1381). اسطوره های رهایی. مشهد: دانشگاه فردوس. 10- زرین کوب، عبدالحسین. (1378). آشنایی با نقد ادبی. چاپ پنجم. تهران: سخن 11- سویدان، سامی. (2002). بدر شاکر السیاب و ریادة التجدید فی الشعر العربی الحدیث. بیروت: دار الآداب. 12- السیّاب، بدر شاکر. (2000). اعمال الشعریة الکاملة، ط3. بغداد: دار الحریة. 13- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1380). شعر معاصر عرب. تهران: سخن. 14- شمیسا، سیروس. (1383). نقد ادبی. چاپ دوم. تهران: فردوسی. 115- ـــــــــــــ . (1371). داستان یک روح. تهران: فردوس و مجید. 16- فرزاد، عبدالحسین. ( 1379). دربارة نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: قطره. 17- فریزر، جیمس. (1982م). أدونیس أو تمّوز. ترجمة جبرا ابراهیم جبرا. بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر. 18- یاوری، حوا. (1374ش). روانکاوی و ادبیات (دو متن، دو انسان، دو جهان). تهران: نشر تاریخ ایران. 19- یونگ، کارل گوستاو. (1376). چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی. چاپ دوم. مشهد: آستان قدس رضوی. 20- یونگ، کارل گوستاو. (1382). جهان نگری. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس. مقاله ها 1- ادل، لئون. ( 1374). «ادبیات و روانشناسی». ترجمة بهروز عزب دفتری. زبان ادبیات فارسی. شمارۀ 6 و 7 و 8، صص 165- 192. 2- اقتصادی نیا، سایه. (1389). «مروری بر کارنامه شعر قیصر امین پور». نامۀ فرهنگستان. شمارۀ دوم. صص 41- 53. 3- روزبه، محمّدرضا و ضرونی، قدرت الله. (1390). «تحلیل ماهیت معشوق و سیر تحول آن در اشعار قیصر امین پور». سبک شناسی نظم و نثر فارسی( بهار ادب). شمارۀ پیاپی 11، صص 291- 308. 4- علیزاده، ناصر و باقی نژاد، عبّاس. (1391). «قیصر امین پور و رویکرد نوستالژیک». بوستان ادب. شمارۀ دوم، صص 90- 117. 5- فتوحی، محمود. (1387). «سه صدا، سه رنگ، سه سبک، در شعر قیصر امین پور». ادب پژوهی. شمارۀ پنجم، صص 79- 93. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |