
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,054 |
تحلیل یادمان های تاریخی گردشگری شهری با استفاده از تکنیک سوات(مطالعه موردی: شهرکرمان) | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 32، اسفند 1396، صفحه 181-199 اصل مقاله (878.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شمس الدین نجمی1؛ حجت الله شرفی* 2؛ یاسر صباحی3 | ||
1دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیار | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
صنعت گردشگری با درآمد سالانه1000میلیارد دلار در جهان، یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالتگستری و اشتغالزایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده است. در این میان شهر کرمان نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی دارای استعدادهای فراوانی در زمینه گردشگری میباشد، که میتوان به جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن اشاره نمود. هدف این مقاله، شناخت جاذبههای شهر کرمان و تحلیل آن بر مبنای مدل سوات میباشد. در این راستا، فرضیه تحقیق به صورت کاربست ذیل تدوین شده است: به نظر میرسد، شهر کرمان از توانمندیهای لازم جهت ارتقای گردشگری تاریخی برخوردار است. روش تحقیق مقاله حاضر، توصیفی- تحلیلی مبتنی بر شیوه اسنادی میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از این واقعیت است که این شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص خود ظرفیت تبدیلشدن به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری تاریخی در جنوب شرقی کشور را داراست، که مانع اساسی و ضعف بزرگ در راه رسیدن به این هدف، به تعدد تصمیمگیران و مسائل مدیریتی وضع موجود و ضعف در زیرساختها باز میگردد. نتایج تحقیق نشان میدهد، شهر کرمان ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد و بین عوامل جاذب گردشگری، عوامل راهبردی و زمینههای قدرت، ضعف، فرصت و تهدیدها در شهر کرمان رابطه معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری شهری؛ گردشگری فرهنگی؛ مدل سوات؛ شهر کرمان | ||
مراجع | ||
کتابنامه الف. کتابها 1. پاپلی یزدی، سقایی.( 1387). گردشگری.(ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت. 2. رنجبریان، بهرام؛ محمد زاهدی. (1386). شناخت گردشگری. چاپ سوم. اصفهان: انتشارات چهارباغ. 3. کارگر، بهمن. (1386). توسعۀ شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران (از مفهوم تا راه کار). تهران: ناشر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. 4. کلاب، بوتینا.(1390). بازاریابی گردشگری برای شهرها با تأکید بر برندگذاری و رویدادیهای ویژه برای جذب گردشگران. ترجمه: علی موحّد و سالار کهزادی و پگاه ایزدی، تهران: انتشارات آذرخش. 5. هال، کالینمایکل و جان مایکل جنکینز.(1382). سیاستگذاری جهانگردی. ترجمه: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. تهران: انشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. ب. مقالهها 6. بیات، روحالله و دیگران. (1392). «بررسی عوامل مؤثّر بر تصویر برند مقصد گردشگری و تأثیر آن بر رفتار گردشگران داخلی(مطالعۀ موردی: شهر قزوین)». دوفصلنامۀ مطالعات گردشگری. دورۀ دوم. شمارۀ سوم. بهار و تابستان. صص 122- 138. 7. تقوایی، مسعود و دیگران. (1391). «عوامل مؤثّر در توسعۀ گردشگری شهری کرمانشاه». فصلنامۀ علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران. دورۀ جدید. سال دهم. شماره 33، صص 27 – 47. 8. توکّلی، رخشاد. (2015). »سیاحت در زندگی دوم(رفتار زنان مسلمان ایرانی در مقصدهای گردشگری مجازی)». مجلّۀ مدیریّت گردشگری. صص 398 – 407. 9. زمانی، بیبی عشرت؛ بیتا قصابپور، جلال جبل عاملی.(1389). «بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند». فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. شمارۀ36. سال نهم. زمستان، صص79 – 100. 10.زندیه، مهدی و شروین گودرزیان.( 1393) «رویکرد منظرین عامل موفقیّت گردشگری شهری». نشریۀ باغ نظر. شمارۀ30. سال یازدهم، صص59- 66. 10.صداقتی، عاطفه و مهسا فغفوریان.(1393). «برنامهریزی راهبردی توسعۀ صنعت گردشگری راهی برای توسعه اقتصادی شهرها (نمونه موردی شهر نیشابور)». اوّلین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، صص 1- 19. 12. ضیایی، محمود؛ علی اکبر امین بیدختی و فاطمه قربانی. (1392). «ارزیابی ظرفیت جامعه محلی برای توسعۀ پایدار گردشگری». فصلنامۀ مطالعات مدیریّت گردشگری. سال هشتم. شمارۀ 24، صص 59- 88. 13. فتحی، سروش. (1393). «بررسی جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی روستای قهرود». فصلنامۀ علمی و پژوهشی جغرافیای انسانی نو. سال ششم. شماره 23، صص97- 123. 14. کیانی، اکبر؛ فرهاد سالاری و محمدصادق افراسیابی راد.(1388). بررسی هویّتبخشی شهر فیروزآباد در بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر گور با استفاده از تکنیکهایswotT، فصلنامۀ جغرافیایی آمایش. شماره6 . صص120 – 138. 15.ل طفی، صدیقه؛ ادریس باباخانزاده.(1393). «بررسی اثرگردشگری پایدارشهری بر ساکنان شهر(مطالعه موردی: شهر جوانرود کرمانشاه )». مجلّۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری. دورۀ 3. شماره 9. تابستان ، صص 130- 150. 16. مدهوشی، مهرداد؛ نادر ناصرپور. (1382). ارزیابی موانع توسعۀ گردشگری در لرستان. پژوهشنامۀ بازرگانی. شمارۀ 28. پاییز، صص25-58. ج. منابع مجازی 17.پورمحمدی.(1390). صنعت گردشگری در خدمت توسعۀ کشور. درج در پایگاه اینترنتی در www. Lostring. ir د. منابع لاتین 18. Deepthi, Sh. (2013). ICT and Tourism: Challenges and Opportunities, Conference on Tourism in India – Challenges Ahead, Part I – Tourism recreation and sport management, university of florida, usa Strategy, 15-17 May 2013, IIMK 57.
19. Emekli.G. and Baykal, f ,( 2011), Opprtunities of Utilizing Natural and cultural Ressources of Bornova tourism, procedie- social and Behavioral Sciences, VOL, 219, pp, 181-189
20. Gaderi, G, and Hfezizadeh, sh . )2009(.Using Tasooa and Ashoora Cereonies in the Central part of Tehran as A Religious- Cultural Tourism Development, National studies Quarterly, geography space, Vol. 28, No, 4.
21. Majidi, M، R .)2011(,foreign Tourism Policy in Iran: Toward Raechinng the Desired Model, political Quartly, Vol. 40. No, 4.
22. popescu,R,Razvan.I, and corbas,A,(2010).the role of urban tourism inthe stsateegically deveiopment of Brasov area , theoretical and empirical researches in urban management ,7(16);69,85.
23. . sohani, B.( 2010), Recognizin of torism Capabilities of Sardabeh Hot Water Reging in Aredebil Proving Usinig SWOT Method, urban- Regional Studies and research, Vol. 1, No, 4, PP, 113.128.( in Persian).
24. Sayiisik, M , Turkay, O. kova, O,(2011), How to manage Yacht tourism in Turkey: A SWOT Analysis and Related Strategies, procedia Sociol and Behavioral Sciences, Vol. 24.pp. 1014-1025
25. Yan,.F. wong , w.(2012) How do hotels choose their location?Evidence from hotels in Beijing,International Journal of -Hospitality Friedel, 9.M. Chewings.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599 |