
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,615 |
بررسی سبک شناسانة رمان «ارمیا» اثر رضا امیرخانی | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 17، اسفند 1396، صفحه 133-156 اصل مقاله (350.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2018.2000 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضایی* 1؛ فهیمه خیری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات مقاومت دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
سبک در هنر داستاننویسی به مانند سبک در سایر انواع ادبی، فراهنجاری در زبان است که نظام خاص احساسات و اندیشههای نویسنده و شیوة شخصی او را در نگریستن به جهان نمایش میدهد. در دوران معاصر، سبکشناسی اگرچه همانند گذشته مورد استفاده قرار میگرفته؛ امّا از لحاظ کاربرد زبانی و ویژگیهای ادبی دچار تغییر و دگرگونیهایی شده است که نویسندگان معاصر را همچون گذشته صاحب سبکی شخصی ساخته است. سبک خاصی که امیرخانی در آثار خود به کار برده از حیث زبانی و ادبی قابل تأمّل است: کاربرد واژگان جنگی، جابهجایی ارکان جمله، استناد به آیات قرآن، جدا نوشتن کلمات متّصل و... از برجستگیهای زبانی او به شمار میرود. همچنین کاربرد تشبیه، توصیف و تصویر از موارد دیگر سبکی او به شمار میآید. محوریت غالب فکری او، نشان دادنِ تضاد و تناقضی است که برخی از رزمندگان، پس از بازگشت از جبهه و جنگ به آن دچار میشوند و همین عامل، سبب کنارهگیریِ آنان از مردم میشود. روش اتخاذ شده برای بررسیِ سبکیِ رمانِ ارمیا، رویکرد سبکشناسیِ لایهای است. در این روش، متن داستان در سه لایة زبانی، ادبی و فکری مورد تحلیل سبکشناسانه قرارگرفته است. در سطح زبانی، عناصر لفظی و زبانی پرکاربرد، به عنوان موتیفِ لفظی یا دورن مایه نشان داده شده است. در سطح ادبی نیز عناصر ادبیِ متن که ایجاد کننده تصویر و موسیقی در متن شدهاند و در نهایت در سطح فکری نیز، عناصر فکری و محتوایی غالب در متن رمان مشخّص شدهاند. در این مقاله کوشیدهایم به بازنمایی سبکیِ این رمان در سه حیطة زبانی، فکری و ادبی دست یابیم. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک؛ سطح زبانی؛ سطح ادبی؛ ارمیا؛ ادبیّات جنگ | ||
مراجع | ||
امیرخانی، رضا. (1391). ارمیا. چاپ سوم. تهران: نشر افق. ایرانی، ناصر. (1380). هنر رمان. چاپ چهارم. تهران: آبانگاه. بهار،محمدتقی. (1386).سبکشناسی.تهران. انتشارات زوّار. دوتان، ریچارد. (1372). «از نقد جدید تا سبکشناسی و ساختارگرایی». ترجمۀ جلال سخنور. ادبستان. ش 41. صص64-60. رحماندوست، مجتبی. (1388). سهپدیده در آینة رمان (قرآن، انقلاب، دفاع مقدّس). تهران: انتشارات سورة مهر. سیدحسینی، رضا. (1381). مکتبهای ادبی. (جلد اول). تهران: انتشارات نگاه. شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1371). شاعر آیینهها. تهران: انتشارات آگاه. شمیسا،سیروس. (1384). معانی. تهران:نشر میترا شیشهگران،پرویز. (1387). چهل کتاب (معرفی توصیفی چهل داستان دفاع مقدّس). تهران: گلگشت. مهروز، زکریا. (1380). «سبکشناسی نثر داستانی معاصر». آموزش زبان و ادب فارسی. ش 60. صص59-54. مهریان، جواد. (1389). «نظری انتقادی بر سبکشناسی در ایران». فصلنامة تخصصی ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد. ش 27. صص122-111. میرعابدینی، حسن. (1377). صدسال داستان نویسی ایران (ج3). تهران: نشرچشمه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 761 |