-
اکبرزاده، تقی. (1392). فرهنگ نمایشهای جنگ/ دفاع مقدّس. تهران: ساقی.
-
امینآبادی، مصطفی. (1376). خضوع در بارگاه عشق. حدیث سرو (ویژهنامۀ چهارمین جشنوارۀ حدیث سرو). شمارۀ 4. همدان: روابط عمومی جشنوارۀ حدیث سرو (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی).
-
بیضائی، بهرام. (1387). نمایش در ایران. چاپ چهارم. تهران: سحاب (انتشارات روشنگران و مطالعات زنان).
-
جمشیدیان، هوشنگ. (1385). شبیهنامه. مجلۀ عرصه (ویژه هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج). مشهد.
-
چکلوسکی، پترجی. (1367). تعزیه نیایش و نمایش در ایران. ترجمۀ داود حاتمی. تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
-
حامدسقّایان، مهدی. (1390). فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدّس (دفتر نخست). تهران: بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدّس.
-
حامدسقّایان، مهدی. (1391). فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدّس (دفتر دوم). تهران: بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدّس.
-
حکمتپناه، وحید. (1376). نقل عشق. حدیث سرو (ویژهنامۀ چهارمین جشنوارۀ حدیث سرو). شماره 4. همدان: روابط عمومی جشنوارۀ حدیث سرو (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی).
-
حنیفی، علیرضا. (1384). چرخ هشتم، از مجموعۀ دهانی پر از کلاغ. تهران: پالیزان و صریر.
-
رسولی، محمّدمهدی. (1368). چکّه؛ صدای دریا. تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
-
صابری، رضا. (1385). کربلای بیشمر. مجلۀ عرصه (ویژه هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج). مشهد.
-
عناصری، جابر. (1366). ادبیّات نمایشی مذهبی. تهران: چاپخانه رامین.
-
فداییحسین، سیدحسین. (1381). شبیه پدر. در گزیدۀ ادبیّات معاصر (نمایشنامه 25). تهران: کتاب نیستان.
-
قادری، نصرالله. (1379). زخمهای کهنۀ قبیلۀ من. در گزیدۀ ادبیّات معاصر (نمایشنامه 4). تهران: کتاب نیستان.
-
منتظری، علی. (1367). سایههای ماندگار. تهران: انتشارات برگ.
-
نصری اشرفی، جهانگیر. (1383). نمایش و موسیقی در ایران. تهران: نشرآوران.
-
احمدزاده، شیده. (1386). «بررسی تطبیقی قهرمانان تعزیه و تراژدی». شناخت. شمارۀ 54. صص 19-36.
-
پیرمرادیان، مصطفی؛ بختیاری، سمیه. (1393). «بررسی بنمایههای تاریخی نمایش مذهبی در ایران». تاریخ اسلام. شمارۀ 57. صص 207-228.
-
حامدسقّایان، مهدی، حاصلپور، مهدی. (1391). «ارزیابی کمّی و کیفی تولید تئاتر دفاع مقدّس در ایران»، نشریّۀ هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی. دورۀ 17 شمارۀ 1. صص 35-46.
-
حامدسقّایان، مهدی؛ مطهّری، سید میثم. (1390). «جایگاه زن در ادبیّات نمایشی دفاع مقدّس از دید نظریۀ فمینیستی». زن در فرهنگ و هنر. شمارۀ 3. صص 77-96.
-
حامدسقّایان، مهدی؛ صدیف، منصوره. (1392). «بازتاب روح زنانه در ادبیّات نمایشی دفاع مقدّس (با مطالعۀ پنج نمایشنامه نمونه)». زن در فرهنگ و هنر. دورۀ 5 شمارۀ 4. صص 467-486.
-
حقیقی، شهین. (1386). «جستاری در تعزیه و تعزیهنویسی در ایران». کتاب ماه ادبیّات. شماره 10. صص 5-25.
-
خاکی، محمّدرضا؛ مهندس پور، فرهاد؛ قلیپور، علی. (1388). «مسألۀ تشبّه و علل اطلاق واژۀ شبیهخوانی به تعزیه». هنرهای نمایشی و موسیقی. شمارۀ 39. صص 45-54.
-
سرسنگی، مجید. (1384). «نسبت تئاتر دفاع مقدّس و نمایش مذهبی». نشریّۀ هنرهای زیبا. شمارۀ 23. صص 97-102.
-
شهیدی، عنایت الله. (1370). «تعزیهنامهها و لزوم گردآوری و تدوین و تصحیح و بازسازی آنها». فصلنامۀ تئاتر. شمارۀ 16، 89-118.
-
شیخ مهدی، علی؛ مختاباد، مصطفی. (1389). «نقد رویکردهای پژوهشی پیشینه نمایش ایرانی تعزیه». پژوهش زبان و ادبیّات فارسی. شمارۀ 17. صص 87-112.
-
شیرمحمّدی، اصغر. (1393). «پژوهشی درباره منشأ آیین تعزیه (شبیه خوانی)» انسانشناسی. شمارۀ 20. صص 87-112.
-
طاوسی، محمود؛ عزیزی، محمود؛ لزگی، سید حبیب الله؛ ناصربخت، محمّد حسین. (1386). «شعر کهن پارسی در مجالس تعزیه». دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. شمارۀ 49. صص 1-18.
-
فنائیان، تاجبخش. (1386) «بررسی مقایسهای شبیه و شخصیّت». معماری و شهرسازی. شمارۀ 32. صص 101-108.
-
فیاض، هاشم. (1370). «تعزیۀ حر». فصلنامۀ هنر. شمارۀ 14. صص 57-93.
-
لزگی، سید حبیب الله؛ ندایی، امیر حسن. (1387). «قابلیّتهای تعزیه در تصویرپردازی نوین بررسی دو نسخه تعزیه مجلس درویش بیابانی و حضرت موسی (ع)». جستارهای ادبی. شمارۀ 160. صص 256-282.
-
همایونی، صادق. (1379). «تعزیهها، سرآغاز نمایش ملَی: پیشینه نمایشهای مذهبی در جهان و مقایسۀ آنها با تعزیه». فصلنامۀ تخصصی تئاتر. شمارۀ 22 و 23. صص113-138.
-
همیلتون، جیمز آر. (1389). «تئاتر». دانشنامۀ زیباییشناسی، تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن). صص 415-422.