
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,062 |
بررسی درونمایه شعرهای کوتاه سهیل محمودی با تکیه بر هایکو و سنریو در سه دفتر: رؤیای درخت، ریشهداراست؛ بهار، ادامۀ پیراهن توست؛ حالا، هردو تنهاییم | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 12، دوره 17، شماره 33، شهریور 1397، صفحه 233-250 اصل مقاله (416.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2018.2112 | ||
نویسنده | ||
راضیه فولادی سپهر | ||
دانشگاه آزادواحد تهران غرب | ||
چکیده | ||
شعرکوتاه درکمترین زمان بیشترین معانی را به مخاطب متفکر و جدی امروز انتقال میدهد و به دلیل آزادی از قیود زبانی، زمانی و وزنی، نوعی بی پروایی، رهایی و ابراز وجود در برابر قالب و اندیشه های کهنهگراست. اگرچه شعرکوتاه از میراث های اصیل ادبی ماست اما گاه با دو قالب هایکو و سنریو که اصالت ژاپنی دارند نیز قابل ارزیابی است؛ میتوان گفت که دلیل توجه روزافزون به این نوع شعری، همگامی و همنوایی آن با سرعت جامعۀ مدرنیته است. شعرهایکوتاه سه دفتر موردنظر، با وجود پایبندی به ساختار هایکو و سنریو، در درونمایه و محتوا، فراتر رفته، بر مبنای شعر جوششی، فردیت یافته و از قید تکرار و تقلید رها است. ردّپای فرهنگ ملی، آیینی و سایر شاخصههای روزگار و جامعۀ شاعر در محتوای اشعار او بارز است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: درونمایه؛ سهیل محمودی؛ هایکو؛ سنریو | ||
مراجع | ||
کتابنامه 1.آجودانی، ماشاءالله.(1371). یا مرگ یا تجدّد. چاپ اول. تهران: زوار. 2. ارسطو.(1387). فنّ شعر. ترجمۀ عبدالحسین زرّین کوب، چاپ ششم. تهران: امیرکبیر. 3. افلاطون.(1343)، پنج رساله. ترجمۀ محمود صناعی. تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب. 4. انوشه، حسن.(1376). فرهنگ نامه ادبی فارسی( دانشنامه ادب فارسی2). چاپ اول. تهران: سازمان چاپ و انتشارات. 5.زرقانی، سیدمهدی.(1391). بوطیقای کلاسیک. چاپ اول. تهران: سخن. 6. __________ .(1384). چشمانداز شعر معاصر ایران(ج 2). تهران: ثالث. 7.زرین کوب، عبدالحسین.(1383). آشنایی با نقد ادبی. چاپ هفتم. تهران: سخن. 8. شاملو، احمد و ع. پاشایی. (1384)، هایکو شعر ژاپنی از آغاز تا امروز. چاپ چهارم. تهران: چشمه. 9. شمس قیس رازی.(1387). المعجم فی معاییر اشعارالعجم. به تصحیح علامه قزوینی و تصحیح مدرس رضوی. چاپ اول. تهران: زوار. 10. کاخی، مرتضی.(1371) صدای حیرت بیدار(مجموعه گفتگوهای مهدی اخوان ثالث). چاپ اول. تهران. 11.مجتبایی، فتح الله.(1336). هنرشاعری. تهران: بنگاه نشراندیشه. 12.محمودی، سهیل.(1388/الف). رؤیای درخت ریشهداراست. دفتر اول. چاپ اول.تهران: ثالث. 13.________.(1388/ب). بهار ادامۀپیراهن توست. دفتردوم.چاپ اول. تهران: ثالث. 14.________.(1389). حالا هردو تنهاییم. دفتر سوم. چاپ اول.تهران: ثالث. 150.نظامی، الیاس بن یوسف. (1388/الف) شرفنامه. به تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران: زوار. 16.________.(1388/ب). مخزن الاسرار. به تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران:زوار. 17._________. (1389). اقبالنامه. به تصحیح و حواشی حسن وحیددستگردی. چاپ دوم. تهران: زوار. ب. مقالهها 18.احمدی، حمید.(1383). «هنرشعر».گوهران. شماره4، صص 182- 189. 19. درفشه، لعیا.(1380). «هنر بزرگ ادبیات دینی فرمگرایی براساس قرآن است».گلستان قرآن. شماره108. 20 .سجادی، سیدمحمود.(1382). «شعرجوششی و شعرکوششی». شعر. شماره33، صص 70- 73. 21. فضیلت، محمود و یاسین اسماعیلی.(1392). « تأملی در دیدگاه های نظامی دربارۀ جوهر و خاستگاه شعر». ادب فارسی(دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران). دورۀ3. شمارۀ1.پیاپی11، صص 91 – 110. 21.کاکایی، قاسم.(1378)« نظریۀ وحدت وجود و برهانی بودن آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا». فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز. شماره اول. پیاپی1. شیراز. صص 55- 77. 22. نوربخش، نیما.(1394). «شعرابزار گفتو گوی تمدنهاست». روزنامۀ قانون. 4 شهریورماه. شماره583. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |