
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,060 |
بررسی تحوّل مخاطب در ادبیّات پایداری کودک و نوجوان (بر اساس نظرّیۀ خوانندۀ نهفته از ایدن چمبرز) | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 18، شهریور 1397، صفحه 25-52 اصل مقاله (357.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2018.2114 | ||
نویسندگان | ||
احمد امیری خراسانی؛ نگین صدری زاده* | ||
دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
از دیرباز، بسیاری از مفاهیم و پیامها در قالب ادبیّات -قصهها و شعرها- منتقل شده است. برای انتقال مفاهیم، پیش از هر چیز به برقراری ارتباط نیاز است. نظرّیة خوانندة نهفته بر اساس همین نگرش شکل گرفتهاست که برای برقرای ارتباط و انتقال پیام، دو فرد لازم است. بنابراین نویسنده نیز برای انتقال معنایی که میخواهد با مخاطب در میان بگذارد، میباید با خوانندهاش روابطی ایجاد کند. ایدِن چِمبرز(Aidan Chambers، نویسنده و نظریّهپرداز بریتانیایی حوزة ادبیات کودک و نوجوان، متولّد1934) بر این باور است که با بررسی برخی عناصر در داستان میتوان به کشف چگونگی رابطة میانِ نویسنده و مخاطب و همین طور درک معناهای مورد نظر مؤلّف و حتی کیستیِ این خوانندة نهفته نائل شد. از سوی دیگر، ادبیّات پایداری نیز با آموزههایی از جنس استقامت، ایثار، گذشت، امید، نوید رستگاری، پیروزی نهایی حق بر باطل و .... در پی برقراری ارتباط با کودکان است. از همین رو، این پژوهش بر آن است تا بر پایة نظریّة چمبرز، مخاطبان ادبیّات پایداری را در دو دهة متفاوت 60 و 90 خورشیدی، شناسایی و مقایسه کند و همچنین شیوههایی که نویسندگان برای برقراری با خوانندگان خود در این دو دهة متفاوت، به کار بردهاند، بررسی شود. بدین منظور دو نمونه داستان از ادب پایداری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دردهة 60 و 90 برای کودکان و نوجوانان منتشر کردهاست، انتخاب و بررسی شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدن چمبرز؛ خوانندۀ نهفته؛ ادبیّات پایداری کودک و نوجوان؛ آی ابراهیم؛ حلزون من گم شده | ||
مراجع | ||
1. احمدی، بابک. (1390). ساختار و تأویل متن. چاپ سیزدهم. تهران: مرکز. 2. امامی، غلامرضا. (1360). آی ابراهیم. چاپ اوّل. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 3. امیریان، داوود. (1391). حلزون من گم شده. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 4. ایگلتون، تری. (1380). پیشدرآمدی بر نظریّة ادبی. ترجمة عباس مخبر. چاپ دوم. تهران: مرکز. 5. چمبرز، ایدن(1387). «خوانندة درون متن»: دیگر خوانیهای ناگزیر. مرتضی خسرونژاد. چاپ اوّل. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 6. حسامپور، سعید(1389). «بررسی خوانندة نهفته در داستانهای احمد اکبرپور بر پایة نظریّة ایدن چمبرز». دو فصل نامة علمی و پژوهشی مطالعة ادبیّات کودک. س1.ش1. صص 101-127. 7. حسامپور، سعید، سید فرشید سادات شریفی. (1390). «بررسی خوانندة نهفته در متن در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور». نشریّة علمی و پژوهشی ادبیّات پایداری. س2.ش4. صص 112-145. 8.خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیّت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفۀ ادبیّات کودک. تهران: مرکز. 9. سارتر، ژانپل. (1364). «خواندن برای دادن معنایی به زندگی»: وظیفة ادبیّات. ابوالحسن نجفی. چاپ دوم. تهران: کتاب زمان. 10.فرای، نورتروپ. (1377). «تحلیل نقد». ترجمۀ صالح حسینی. تهران: نیلوفر. 11. کوکبی، مرتضی، عباس حرّی و لیلا مکتبیفرد. (1389). «بررسی مهارت تفکّر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان». دو فصل نامة علمی و پژوهشی مطالعة ادبیّات کودک. س1.ش2. 12. مارتین، والاس. (1382). نظریّههای روایت. ترجمة محمّد شهبا. تهران: هرمس. 13. نورتون، دونا. (1382). شناخت ادبیّات کودکان؛ گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمة منصوره راعی... {و همکاران}. تهران: قلمرو.ج1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |