
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
درونمایههای ادبیات پایداری در سرودههای بهمن ساکی با تکیه بر دفتر«آهوان پیر» | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 13، دوره 10، شماره 18، شهریور 1397، صفحه 287-308 اصل مقاله (407.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2018.2125 | ||
نویسندگان | ||
داودرضا کاظمی* 1؛ صفیه مرادخانی2 | ||
1دانشجو | ||
2استادیار دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
شعر دفاع مقدّس، یکی از مهمترین ارکان ادبیات دفاع مقدّس و ادبیات دفاع مقدّس، یکی از مهمترین ارکان ادبیات پایداری است. شعر دفاع مقدّس، پس از پایان جنگ تحمیلی، وارد دورۀ تازهای از حیات خود شد؛ شاعران این دوره به جنگ با نگاهی واقعگرایانهتر، پرداختند. یکی از شاعران این دوره در شعر معاصر خوزستان، بهمن ساکی است. او با انتشار نخستین مجموعۀ شعرش با نام «آهوان پیر» خود را به عنوان شاعری در عرصۀ ادبیات پایداری به جامعۀ ادبی پس از جنگ شناساند. این پژوهش، نخست با روش تحلیلی- توصیفی، انواع درونمایههای ادب پایداری را در «آهوان پیر» شناسایی کرده، سپس با تحلیل درصد به کارگیریِ درونمایهها، تعلّق و علاقۀ شاعر به هر کدام از آنها را نشان میدهد. بررسیها و تحلیلها نشان میدهد که درونمایههای گوناگون ادب پایداری در دفتر «آهوان پیر» از این قرارند: سهگانۀ انتظار، امید و آرمانگرایی، سهگانۀ عاشورا، جهاد و شهادت، حسرتِ جاماندن از کاروان شهیدان، نکوهشِ فراموشی یاد شهیدان، ترسیم فضا و بیان پیامدهای ناگزیر و ناگوار جنگ، جنگستیزی، اعتراض، نگرانی و دلواپسی از اوضاع نابسامان جهان، اعتراض به کاستیهای زندگی مُدرن و فراموشی سنتها و ارزشها، دغدغۀ بیداری، ایستادگی، تحرک و پویایی، مبارزه با هوای نفس و مراقبت از خویش، عشق عرفانی و... اما درصد به کارگیری درونمایهها نشان میدهد که از نظر انواع ادبیات پایداری، بهمن ساکی، نخست شاعری است با نگرش انسانی- جهانی، در درجه دوم، شاعری است با دیدگاه دینی- آیینی، در مرتبۀ سوم شاعری است با دلمشغولیهای عرفانی و در جایگاه چهارم شاعری است با علایق ملی- بومی. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات پایداری؛ شعر دفاع مقدّس؛ درونمایه؛ بهمن ساکی؛ آهوان پیر | ||
مراجع | ||
الف. کتابها 1- اسـماعیلی، رضـا. (1390). از پایـداری تـا پـرواز. چـاپ دوم. تهران: روایت فتح. 2- ترابی، ضیاءالدین. (1389). آشنایی با ادبیّات مقاومت جهان. تهران: انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس. 3- حسنلی، کاووس. (1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث. 4- روزبه، محمد رضا. (1381). ادبیّات معاصر ایران (شعر). تهران: نشر روزگار. 5- ساکی، بهمن. (1381). آهوان پیر. تهران: کتاب نیستان. 6- سنگری، محمدرضا. (1380). نقد و بررسی ادبیّات منظوم دفاع مقدّس. ج 1. تهران: انتشارات پالیزان. 7- --------------. (1386). پرسه در سایه خورشید. چاپ دوم.تهران: لوح زرین. 8- شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن. 9- --------------. (1384). دفتر روشنایی. تهران: سخن. 10- فرزاد، عبدالحسین. (1376). درباره نقد ادبی. تهران: نشر قطره. 11- قشیری، عبدالکریم بن هوازن. (1388). رساله قشیریه. ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. چاپ دهم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. 12- یاحقی، محمّدجعفر. (1382). جویبار لحظهها. چاپ پنجم. تهران: جامی. 13- یاری، علی. (1392). از کتیبۀ جنوب. آبادان: پرسش.
ب. مقالهها 1- بصیری، محمدصادق. (1387). «طرح و توضیح چند سوال دربارۀ مبانی ادبیّات پایداری». نامه پایداری. دکتر احمد امیریخراسانی. تهران: بنیاد حفظ آثار، صص 97-89. 2- روشنفکر، کبری و اسماعیلی، سجاد و زارعی برمی، مرتضی. (1389). «درونمایههای مقاومت در شعر «جواد جمیل» با تأکید بر دفتر شعری (اشیاء حذفتها الرقابه)». نشریۀ ادبیّات پایداری. دانشگاه شهید باهنرکرمان. دانشکده ادبیّات و علوم انسانی. سال دوم، شمارۀ سوم وچهارم. صص 276-257. 3- کافی، غلامرضا. (1390). «بررسی عنصر بصیرت و زمان آگاهی در شعر دفاع مقدّس». نشریه ادبیّات پایداری. دانشگاه شهید باهنرکرمان. دانشکده ادبیّات و علوم انسانی. سال دوم، شمارۀ چهارم. صص 477-455. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |