
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,062 |
نمادهای طبیعی در سروده های پایداری معین بسیسو | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 14، دوره 10، شماره 18، شهریور 1397، صفحه 309-326 اصل مقاله (289.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2018.2126 | ||
نویسندگان | ||
ریحانه ملازاده* 1؛ مینا عابدی2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) | ||
2فارغ التحصیل ارشد | ||
چکیده | ||
یکی از برجستهترین شگردهای هنری در شعر پایداری، نمادگرایی است. شاعر برای بازتاب حقایق در سایۀ استفاده از واژگان نمادین اشعار خود را از حالت تکمعنایی بهسوی چندمعنایی سوق میدهد و زمینۀ خوانشهای متفاوت از متن و تأمّل در معنا و مفهوم شعری را ایجاد میکند. معین بسیسو از جملۀ شاعرانی است که اندیشههای پایداری در سرودههایش دامنۀ فراگیری داشته و با استفادۀ هنرمندانه از نمادهای طبیعی توانستهاست به ترویج فرهنگ ظلمستیزی بپردازد و نقش مهمّی در بیداری و جهاد ملّت مظلوم فلسطین ایفا کند. مقالۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی نمونههایی از نمادهای طبیعی در سرودههای پایداری معین بسیسو میپردازد و با تبیین دلالتهای معنایی آنها، از میزان ابتکار شاعر در نمادپردازی پرده برمیدارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در شعر بسیسو نمادهای برگرفته از طبیعت از جمله باد، خورشید، کبوتر و مانند آن بیانگر مؤلّفههای پایداری نظیر استعمارستیزی، قهرمانپروری و امید به فردایی روشن برای سرزمین فلسطین اشغالی است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: شعر پایداری معاصر عرب؛ فلسطین؛ معین بسیسو؛ نماد؛ طبیعت | ||
مراجع | ||
الف.کتابها 1- قرآن کریم 2- آریانپور، منوچهر و همکاران. (1385). فرهنگ انگلیسی به فارسی. چاپ ششم. تهران: جهان رایانه. 3- أبوالشباب، واصف. (1988). القدیم و الجدید فی الشعر العربی الحدیث. لا.ط. بیروت: دارالنهضةالعربیة. 4- اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1377). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش. انتشارات صدا و سیما. 5- اصفهانی، راغب. (1387). مفردات الفاظ قرآن کریم. ترجمۀ حسین خداپرست.چاپ هفتم. قم: دفتر نشر نوید اسلام. 6- الیاده، میرچا. (1372). رساله در تاریخ ادیان. مترجم جلال ستاری. تهران: سروش. 7- بسیسو، معین. (1988). الأعمال الشعریة الکاملة. ط.1. بیروت: دارالعودة. 8- پرهام، سیروس. (1362). رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیّات. چاپ هفتم. تهران: آگاه. 9- پورنامداریان، تقی. (1368). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 10- جحا، میشال خلیل. (2003). أعلام الشعر العربی الحدیث. ط2. بیروت: دارالعودة. 11- حمودزاده، محمدرضا. (1389). افراسیاب در اسطوره و حماسه زخم عمیق سهراب. چاپ دوم. تهران: قطره. 12- رضوی، سیّد جواد. (1386). قصههای قرآن. چاپ دوم. قم: موعود اسلام. 13- زمرّدی، حمیرا. (1388). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر چاپ سوم. تهران: زوّار. 14- ستاری، جلال. (1372). مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. چاپ دوم. تهران: نشر مرکز. 15- شوالیه، ژان ژاک و گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابۀ فضایلی و علیرضا احمدیان. چاپ اول. تهران: جیحون.4 جلد. 16- صارمی، سهیلا. (1386). مصطلحات عرفانی و مفاهیم برجسته در زبان عطّار. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 17- عشری زاید، علی. (1997). استدعاء الشخصیّات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر. القاهره: دارالفکر العربی. 18- ملّا ابراهیمی، عزّت (1382). فرهنگ معاصر فلسطین شخصیّتها و جنبشها. تهران: مؤسّسۀ مطالعات اندیشهسازان نو. 19- یونگ، کارل گوستاو. (1988). انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: جامی. 20- واثقی، علی. (1356). مصاحبه با دو شاعر عرب محمود درویش و نزار قبانی. تهران: چاپخش. ب. مقالهها 1- گودرزی، مصطفی و نگاره حلیمی. (1385). «پژوهشی پیرامون طبیعت در نگارههای ایرانی». مجلۀ خیال شرقی. شماره 3، صص 84-91. 2- مدبّری، محمود و فاطمه جعفری کمانگر. (1383). «نقشها و کارکردهای اساطیر کوه در شاهنامه فردوسی». مجلۀ مطالعات ایرانی مرکز تحقیقات فرهنگی و زبانهای ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. شماره 5، سال سوم، صص 101-122. 3- نامورمطلق، بهمن.(1379). «مقابله نمادین باد و کوه نزد مولانا و سنت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |