
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
تحلیل مکانی- زمانی تصادفات شهری شهر اردبیل و علل بروز آن | ||
جغرافیای اجتماعی شهری | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1397، صفحه 127-147 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/JUSG.2019.1973 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن یزدانی* 1؛ اصغر پاشازاده2؛ فاطمه زادولی3 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
تبیین موضوع: تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است که خسارات جانی و مالی فراوانی به بار میآورد و از اهمیّت فوق العادهای برخوردار است. از همین رو تحقیق علل و زمینه های رخداد تصادفات شهری امری ضروری است؛ لذا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی زمان، مکان و علل وقوع تصادفات شهری اردبیل است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی- تحلیلی محسوب میشود. جامعه آماری شامل آمار ثبت شده برای تصادفات شهری اردبیل بین سالهای 1393-1395 می باشد، از سوی دیگر برای شناسایی مهمترین عوامل کلیدی در بروز تصادفات از نظرات 100 نفر از کارشناسان به روش گلوله برفی بهره گرفته شده است. برای تحلیل داده ها، از آزمون های آماری کای اسکوئر و فریدمن و برای عوامل کلیدی تصادفات از مدل ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق بیانگر این امر است که بیشتر تصادفات شهر اردبیل در میادین و خیابان های اصلی و بیشتر در ایام گرم سال رخ می دهد و اینکه بیشترین تصادفات شهر اردبیل به خاطر عدم توجّه به جلو و عدم رعایت حقّ تقّدم میباشد. نهایتاً اینکه عجله و شتابزدگی، عدم رعایت حقّتقّدم و عدم رعایت فاصلة طولی و عرضی به عنوان عوامل انسانی، مهمترین عوامل کلیدی در بروز تصادفات شهری شهر اردبیل هستند. نتایج: آنچه از این تحقیق بر می آید این است که در بروز تصادفات مجموعه ای از عوامل نقش دارند که نقش عوامل انسانی بسیار تعیین کننده است؛ لذا در برنامه های پیشگیری و کاهشی، باید اصول آموزشی در اولویت قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
زمان و مکان تصادفات؛ علل تصادفات؛ مدل تحلیل ساختاری؛ شهر اردبیل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آیتی، اسماعیل؛ واحدی، جوادرضا (1386). ایجاد مدل شاخص ایمنی ترافیکی در محل پل ها در راه های ایران. نشریة دانشکده مهندسی (ویژهنامة عمران)، سال 19، شمارة 1، صص 152-135. جاوید، مهرداد؛ شاهچراغی، غلامحسین؛ عبدالهزاده لاهیجی، فریور؛ احمدی، عزیز؛ فرهادی، افشین؛ عکاشه، غلامعلی (1385). آسیبهایناشیازتصادفاتدرکودکان.مجلة علمی جراحی استخوان و مفاصل ایران، انجمن جراحان ارتوپدی ایران، دورة 4، شمارة 3، صص 6-1. خاکساری، علی (1395). بررسیتأثیرعواملاقتصادیفرهنگیواجتماعیبر انتخابنوعوسیلةنقلیهبرای سفرهایدرونشهری. فصلنامة مطالعات راهور، شمارة 17، صص 128-109. ربانی، طاها (1391). روش تحلیل ساختاری- ابزاری برای شناخت و تحلیل متغیرهای مؤثر بر آینده موضوعات شهری. مجموعة مقالات نخستین همایش ملی آینده پژوهی، 26 بهمن 1391، تهران. زالی، نادر؛ منصوری بیرجندی، سارا (1394). تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر توسعة حمل و نقل پایدار در افق 1404 شمسی کلانشهر تهران (روش تحلیل ساختاری). برنامه ریزی و آمایش فضا، شمارة 2، صص 31-1. زنگیآبادی، علی؛ شیران، غلامرضا؛ گشتیل، خیری (1391). بررسیعللتصادفاتدر بزرگراهها (مطالعةموردی: بزرگراههایدرون شهریاصفهان). مطالعات راهور، سال 9، شمارة 17، صص 57-37. زیاری، کرامت الله؛ ربانی، طاها؛ ساعدموچشی، رامین (1396). آیندهپژوهی پارادایمی نوین در برنامه ریزی با تأکید بر برنامهریزی شهری و منطقه ای (مبانی، مفاهیم، رویکردها و روشها). چاپ 2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 138 ص. سرائی، محمدحسین؛ تندیسه، محسن (1393). تحلیلیبرپراکنشفضایی-مکانیحوادثرانندگیدرون شهری. راهور، دورۀ 11، شمارة 26، صص113-71. سلمانی، محمد؛ رمضان زاده، مهدی؛ دریکوند، مسلم؛ ثابتی، فرخ (1387). بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات جاده ای و ارائة راهکارهایی برای کاهش آن (مطالعة موردی: منظومة روستایی جنوب خور و بیابانک). پژوهش های جغرافیای انسانی، شمارة 65، صص 104-87. صفارزاده، محمود؛ ابوالحسننژاد، وحید؛ میرزا بروجردیان، امین (1387). ارائۀمدلاولویت بندی علیت گراجهت تعیینقطعاتخطرناکجاده هابرایعابرانپیاده. نشریة دانشکدة فنی دانشگاه تهران، دورة 42، شمارة 4، صص 11-2. عسگری، حشمتاله؛ امیدی، محمدرضا؛ امیدی، نبی؛ مفتاحی، هادی (1394). پیشبینیبروزتخلفاتازنوعسرعت غیرمجازدرآزادراه ها. راهور، سال 17، شمارة 38، صص 38-25. کرمی، شهرام (1381). تحلیل تصادف جادهای با رویکرد اقلیمی با استفاده از GIS (مطالعة موردی: فیروزکوه). پایاننامة کارشناسی ارشد اقلیم شناسی، به راهنمایی دکتر منوچهر فرجزاده اصل، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. محمدی، حسین؛ محمودی، پیمان (1385). تأثیر پدیده های اقلیمی بر تردد و تصادفات در جادة سنندج. فصلنامة جغرافیا و توسعة ناحیه ای، شمارة 6، صص 154-129. ملکی، سعید؛ مرادی مفرد، سمیرا (1394). نقشعواملساختاری - مکانیدروقوعتصادفاترانندگی. مطالعات راهور، سال 4، شمارة 12، صص101-77. مهندسین مشاور طرح و کاوش (1386). طرح جامع اردبیل. شهرداری اردبیل. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ احدی، بتول؛ حسینی، سیّد سامان (1390). مقایسةزمان واکنش،حواس پرتیو خستگیدررانندگاندرگیردرتصادف هاورانندگانعادی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دورۀ 2، شمارة 12، صص54-47. نصیری، حبیب الله؛ طلوعی، رضا (1384).شناساییعواملمؤثردرشدتتصادفاتجلو بهجلوبااستفادهازالگویپربیتترتیبی. نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جادهای، تهران: دانشگاه تهران. نوریفر، حسین (1383). ایمنیوترافیک. چاپ 1، تهران: معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا، ادارة کل فرهنگ ترافیک. وزارت راه و ترابری (1375). تحلیلتصادفاتاستاناصفهان. مجموعة گزارشهای نگرشی نظامگرا به پروژههای مطالعاتی حمل و نقل جادهای، دفتر آمار و برنامهریزی. Dinu, R.R., Veeraragavan, A. (2011). Random parameter models foraccident prediction on two-lane undivided highways in India. Journal of Safety Research, 42(1), 39-42. Gains, A., Humble, R. (2003). A cost recovery system for speed and red light cameras-two-year pilot evaluation. London: Department for transport. Godet, M., Adam, G (2006). Greating Futures Scenario Planning as a Strategic Management Tool. First Puplished, Paris: Brookings Institution Press. Miltner, E., Salwender, H.J (1995). Influencing factors on the injury severity of restrained front seat occupants in car-to-car head-on collisions. Accident Analysis and Prevention, 27(2), 143-150. World Health Organization (2013). Global Status Report on Road Safety. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |