
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,072 |
تحلیل فضایی - مکانی تصادفات رانندگی درون شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل فازی (مطالعة موردی: شهر کرمان) | ||
جغرافیای اجتماعی شهری | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 14، شهریور 1398، صفحه 57-70 اصل مقاله (511.88 K) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jusg.2018.1978 | ||
نویسندگان | ||
ویدا حسنی* 1؛ نیما جهان بین2 | ||
1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشتة برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
2عضو هیأت علمی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
تبیین موضوع: شهر کرمان طی چند دهه اخیر شاهد تحولات زیادی بوده است. این تحولات شامل توسعه فیزیکی، افزایش جمعیت شهری، مهاجرت بیرویه، حاشیه نشینی و گسترش افقی شهر با حفظ مرکزیت اداری، اقتصادی و فرهنگی جنوب شرق هستند، اما ایجاد زیر ساخت ها به خصوص در بخش حمل و نقل شهری، متناسب با این تحولات صورت نپذیرفته است. تحقیق حاضر با درک اهمیت موضوع و با توجه به جایگاه شهر کرمان و عدم مطالعات منسجم در این خصوص سعی دارد با استفاده از فنآوری GIS و مدل فازی به بررسی و تحلیل پراکندگی تصادفات شهر کرمان و اولویت بندی مناطق حادثه خیز اقدام نماید. روش: نوع پژوهش، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. روش گردآوری دادهها به صورت ترکیبی مبتنی بر اسنادی و پیمایشی است. بر این اساس فاکتور های مهم که پس از تلفیق و ترکیب داده ها در محیط GIS ابتدا نقشه پراکندگی تصادفات رانندگی شهر کرمان مشخص گردید و سپس با وزن دهی به فاکتورها مناطق حادثه خیز شهر کرمان مشخص گردید. یافتهها: بر این اساس به ترتیب سه محدوده میدان آزادی، خیایان مطهری و جهاد بیشترین مناطق مستعد تصادفات درون شهری میباشند که با توجه به انجام پروژههای روانسازی ترافیک در میدان آزادی، محور خیابان مطهری (پارک مطهری تا سه راه طالقانی) به عنوان محور با بیشترین تصادفات انتخاب گردید. نتایج: هدف اصلی این تحقیق تاکید بر تعداد کلی تصادفات به منظور تشریح مکانهای حادثهخیز و ایجاد مدلی بر حسب شدت و تنوع تصادفات بوده هسج. جمع بندی نشان می دهد مناطق مرکزی شهر به خصوص میدان آزادی، خیابان مطهری و بلوار جهاد بیشترین خطر بروز تصادفات درون شهری را داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی راهبردی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ تصادفات درون شهری؛ مدل فازی؛ شهر کرمان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدی، فهیمه (1388). علل وقوع تصادفات در معابر شهری، مجلۀ شهرداریها. سال10، شمارة 96. امین منصور، بهرام (1379). نقش فاکتورهای مؤثر در تصادفات جادهای و شهری استان اصفهان. پژوهش در علوم پزشکی، دورة 5، شمارة 2، صص 126-123. پرهیزگار، اکبر (1376). ارائة الگوی مناسب مکانگزینی مراکز خدماتشهری با تحقیق در مدلها و GIS شهری. رسالة دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. زیاری، کرامت الله (1380). اصولوروشهایبرنامهریزی منطقهای. انتشارات دانشگاه یزد، ص 324. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان (1394). سالنامة آماری استان کرمان. سالنامة آماری کشور (1393) و (1394). شرکت مهندسین مشاور ارگ، (1378). عابدینی، مهدی؛ یزدانپناه، حمید؛ نقدیزاده، محمدرضا؛ چایپی مطلق، مرتضی (1392). ارائة مدل پیشبینی میزان تصادفات در میادین شهر تهران. سیزدهمین نفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، صص 13-1. عامری، محمود؛ ملکوتی، محمود (1386). برهم کنش ویژگیهای روسازی راه و حجم ترافیک بر روی نرخ تصادفات جادههای دوخطة برونشهری. پژوهشنامه حمل و نقل، دورة 4، شمارة 4. قدیری فراز، بهادر؛ وزیری، منوچهر؛ عقیلی، نسترن؛ بنده خدا، مسعود (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر شدت تصادفات ترافیکی نمونة موردی: شهر اصفهان. سیزدهمین کنفرانس بینالمللی حمل و نقل و ترافیک، صص 17-1. محمدی، جواد (1380). سامانة اطلاعات جغرافیایی در مکانیابی سبز شهری. ماهنامة شهرداریها، سال 4، شمارة 44، ص 15. معاونت حمل و نقل و دفتر ایمنی و ترافیک (1378). اطلاعات آماری. ملکی، سعید (1390). درآمدی بر توسعة پایدار شهری. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران. مهدیپور، فاطمه؛ مسگری، محمدسعدی (1385). الگویی برای مکانیابی بر اساس متدهای تصمیمگیری چندمعیاره. تهران: دانشگاه خواجه نصیر طوسی. الهیاری نیک، اشکان (1392). بهکارگیری روشهای تحلیل خطی با محوریت جیای اس بهمنظور پیشگیری از تصادفات ترافیکی (نمونة موردی: شبکة خیابانهای شهر مشهد). سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
Abaspour, R (2012). Allocation citizens to predetermined locations for disaster management after the earthquake. Journal - Promoting Surveying Engineering and Spatial Information, Vol.2, No.2.
Carmon, M., Tiesdell, S., Heath, T., Taner, O (2003). Public Place Urban Spaces. Architectural Press, UK.
Cowan, Robert (2005). The dictionary of urbanism. Street press ltd, London.
Dueker, K.J (1979). Land resource information systems a review of fifteen years experience. Geoprocessing. Vol.1, No.2, pp.106-112.
Erdogan, S (2009). Explorative spatial analysis of traffic accident statistics and road mortality among the provinces of Turkey. Journal of Safety Research, Vol.40, No.5.
Ewing, R., Handy, S., Brownson. R., Clemente, O., Winston, E(2006). Identifying and Measuring Urban Design Qualities Related to Walkability. Journal of Physical and Health, Vol.3, pp.223-240.
Hillman, M., Adams, J., Whitelegg, J (1990). One False Move: a study of Children’s Independent Mobility. PSI Publishing, London.
http://www.loghatnaameh.com
http://www.oxforddictionaries.com
HTTP://www.walkablestreets.com
Karsahim, M., Terzi, S (2002). Distribution of Hazardous Location on Highway through GIS. International Symposium on GIS, September 26, 2002-2023.
Kongsomsaksakul, S., Yang, C., Chen, A., (2005). Shelter location-allocation model for flood evacuation planning. Journal of the eastern Asia society for transportation studies, Vol.6, pp.423-4252.
Marsousi, N., Hosseini, M.S (2009). Geography and urban Planning. Master student book.
Pikora, T., Giles-Corti, B., Bull, F., Jamrozik, K., Donovan, R (2003). Developing a framework for assessment of the environmental determinants of walking and cycling. Social Science & Medicine 56, pp.1693-1703.
Taleai, M., sharifi, A., sliuzas, R., Mesgari, M (2008). Evaluating the compatibility of multi – functional and Intensive urban land uses. International Journal of Applied Earth observation and Geo Information, Vol.9, No.4.
Vafaeinezhad, A (2009). Spatio-Temporal Modeling and Planing of Working Groups in an Activity Based GIS. PhD. Khaje Nasir Toosi University.
Zhang, H., et al (2010). Simulating mulltiobjective spatial optimization allocation of land use based on the integeration of multi-agent systemand genetic algorithm. International gournal of environmental research (ijer), Vol.4, No.4, pp.765-776. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 501 |