
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,078 |
خوانشی عرفانی از نماد پرنده در قصیدة «اوراق طائراللیل» فیتوری با تکیه بر تأثیرپذیری از منطقالطیر عطار | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 19، اسفند 1397، صفحه 157-180 اصل مقاله (872.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2019.2283 | ||
نویسندگان | ||
حجت اله فسنقری* 1؛ مریم نصراللهی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
یکی از دلایل گرایش شاعران معاصر عرب به استفاده از اصطلاحات و نمادهای عرفانی، تمایل بیش از اندازة این شاعران به مکتب رمانتیسم و حزن عمیقی بود که شاعران این مکتب، آن را فریادمیزدند. محمّد الفیتوری، شاعر سودانی که در برههای از زندگی شعریاش از مکتب رمانتیسم متأثرشد، برای بیان اندوه (درد) درونی متعالی و تجربة عرفانی خود، به استفاده از زبان صوفیانه رویآورد. او در قصیده «اوراق طائراللیل»، پرنده را نماد روح شفاف خود قرار دادهاست که معبود را تسبیح میکند و نغمههای صوفیانه سرمیدهد. این شاعر سودانی، در این قصیده، با تکیه بر نماد پرنده، حالت غربت و اندوه خود را بهتصویرمیکشد و برای تحقق این هدف، نمادپردازی عطار در منطقالطیر و دو اندیشة اصلی این منظومه، یعنی صیرورت و شدن و نیل به وحدت وجود را مطمح نظر قرار دادهاست. این پژوهش نشان میدهد که وحدت وجود انفسی و به دنبال آن حیرت، اصلیترین مفاهیمی است که دو اثر با استفاده از نماد پرنده سعی در بیان آن دارند، هرچند در برخی موارد اختلافهایی وجود دارد. همچنین، تأویلی عرفانی از تجربة شعری فیتوری ارائه داده و به شیوة تطبیقی، تأثیرپذیری وی از نماد پرنده در منطقالطیر را تحلیل کردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
اوراق طائراللیل؛ منطقالطیر؛ فیتوری؛ عطار؛ نماد پرنده | ||
مراجع | ||
-آذرگون، علی. (1383). «نماد در منطقالطیر عطار نیشابوری». مجلۀ ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی خوی. شمارۀ 2، صص 130-151. - الاوسی، سلام کاظم. (بیتا). «التجربه الصوفیة دراسه فی الشعریة العربیة المعاصرة». کلیه الاداب، جامعة قادسیه. - ابنعربی، محییالدین. (بیتا). فتوحات مکیه. ج 4. بیروت: دارالصادر. - اسماعیل، عزالدین. (بیتا). الشعر العربی المعاصر قضایاه و ظواهره الفنیة. دارالفکر العربی. - پورنامداریان، تقی. (1375). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - پورنامداریان، تقی. (1386). رمز و داستانهای رمزی در ادبیات فارسی. تهران: علمی و فرهنگی. - جودة نصر، عاطف. (1978). الرمز الشعری عند الصوفیة. بیروت: دار الاندلس، دار الکندی. - جیمز، ویلیام. (1367). دین و روان. ترجمۀ مهدی قائنی. قم: انتشارات دارالفکر. - خسروی، حسین. (1387). «نگاهی به نمادپردازی عطار در منطقالطیر». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. شماره 12، صص 65-80 . - زرّینکوب، عبدالحسین. (1378). صدای بال سیمرغ. تهران: سخن. - السراج، ابونصر. (1380 ه.ق). اللمع. تحقیق و تقدیم دکتر عبدالحلیم محمود و طه عبدالله سرور. مصر: دارالکتب الحدیثة. -سیفی، محمّد؛ لطفی مفرد نیاسری، فاطمه. (1391). «جستاری تطبیقی در مراحل سفر عرفانی عطار نیشابوری در منطقالطیر و نسیب عریضه در علی طریق إرم». کاوشنامۀ ادبیات تطبیقی. شمارۀ 7، صص 97-116. - الشعار، سلطان عیسی. (2007). «رسالة التراث فی شعر محمّد الفیتوری». للحصول علی درجة المجاستیر فی اللغة العربیة. جامعة مؤتة عمادة الدرسات العلیا. - عباس، احسان. (1978). اتجاهات الشعر العربی المعاصر. الکویت: عالم المعرفة. - علوی، فریده. (1386). «نماد پرنده در آثار شاعران فرانسوی قرن نوزدهم میلادی با نگاهی به ادب فارسی». پژوهش زبانهای خارجی. شمارۀ 37، صص 55-70. - عطارنیشابوری، فریدالدین. (1394). منطقالطیر و الهی نامه. به کوشش سید عبدالهادی قضایی. قم: نشر کومه. - غینون، رونی و عصام صبری، فاطمه. (محرم 1403). «لغة الطیر من کتاب رموز علم المقدس». التراث العربی. عدد 9، صص 96-101. - الکبیسی، عراء. (1350). «مقدمة فی الشعر الصوفی.» المورد. عدد 1، صص 13-26. - الکفافی، محمّد عبدالسلام. (1382). ادبیات تطبیقی، (پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی). ترجمۀ سیّد حسین سیّدی. مشهد: شرکت بهنشر. - محمّد منصور، ابراهیم. (بیتا). الشعر و التصوّف، الأثر الصوفی فی الشعر العربی المعاصر. مصر: جامعة طنطا. - مسعودیفرد، جلیل. (1392).«موانع و مراحل سلوک در منطقالطیر عطار». پژوهشهای ادبی- بلاغی. سال اول، شماره چهارم، صص 48-63. - موسی، منیف. (بیتا). محمّد الفیتوری شاعر الحس و الوطنیة و الحب. بیروت: دارالفکر اللبنانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |