
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
نمادشناسی تطبیقی رنگ در شعر و نقاشی پایداری (مطالعۀ موردی: اشعار قیصر امین پور و نقاشیهای کاظم چلیپا) | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 19، اسفند 1397، صفحه 51-70 اصل مقاله (722.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2019.2304 | ||
نویسندگان | ||
حسام حسن زاده1؛ سمیرا باقرزاده آتش چی2؛ پیام فروغی راد* 3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد طراحی گرافیک دانشگاه شاهد | ||
3دانش آموخۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
شعر و نقاشی، ابزار زیباییآفرین در حوزۀ مقاومت و پایداریاند که تصاویر ذهنیِ بدیع و زیبای هنرمند را انعکاس میدهند. قیصر امینپور (شاعر انقلابی) و کاظم چلیپا (نقاش انقلابی) با خلق مضامین بکر پایداری و القای پیام انقلابی، حس وطندوستی و مبارزه با ظلم را در مخاطب برمیانگیزند. بهرهگیری این دو هنرمند از عنصر نمادین رنگ -که از ناخودآگاه جمعی هنرمند سرچشمه میگیرد- برای همین منظور است؛ بنابراین، تأثیر فیزیولوژیکی بر مخاطب میگذارد. امینپور و چلیپا با شناختِ ویژگیهای روانی رنگها، فضای پایداری و انقلابی جامعه را ترسیم کرده و این عنصر را در خدمت محتوا قرار دادهاند. اگرچه شیوههای بهرهگیری این دو هنرمند از رنگ متفاوت است؛ اما هدفی مشترک دارند و مفاهیم نهفتۀ نماد رنگ در آثارشان مطابقت دارد. هدف از جستار حاضر، بررسی تطبیقی کاربرد رنگ در اشعار پایداری قیصر امینپور و کاظم چلیپا است. برای نیل به این هدف از روش بررسی توصیفی– تحلیلی استفاده شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر پایداری؛ نقاشی؛ نماد؛ چلیپا؛ امینپور | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. افشارمهاجر،کامران. (1390).گرافیک تبلیغات چاپی در رسانهها. چاپ 4. سمت: تهران. امینپور، قیصر. (1386).گلها همه آفتابگردانند. چاپ 9. تهران: انتشارات مروارید. امینپور، قیصر. (1387). گزینۀ اشعار. چاپ 13. تهران: انتشارات مروارید. امینپور، قیصر. (1388). آینههای ناگهان. چاپ 15. تهران: انتشارات افق. امینپور، قیصر. (1389). تنفّس صبح. چاپ 6. تهران: انتشارات سروش. ایتن، وهانس. (1373).کتاب رنگ. ترجمۀ محمدحسین حلیمی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بلخاریقهی، حسن. (1394). قدر (نظریۀ هنر و زیبایی در تمدّن اسلامی). تهران: سورۀ مهر. توحیدی، فائق. (1387). فن و هنر سفالگری. تهران: سمت. رستمنژاد، مهدی؛ نوید، مهدی. (1389). «اعجاز رنگها در قرآن» فصلنامۀ تخصصی قرآن وعلم. ش7. شوالیه، ژان؛ گِربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها (پنج جلد). چاپ 2. تهران: انتشارات جیحون. صرفی، محمدرضا؛ هدایتی، فاطمه. (1392). «نماد و نقشمایههای نمادین در داستانهای کودک و نوجوان دفاع مقدّس». نشریۀ ادبیات پایداری دانشگاه باهنر کرمان. س 4، ش 8 ، صص 73-89. علویمقدم، مهیار؛ پورشهرام، سوسن. (1389). «کاربرد نظریۀ روانشناسی رنگ ماکس لوشر در نقد و تحلیل شعر فروغ فرخزاد». پژوهشهای ادبیات فارسی دانشگاه شیراز. صص 83-94. گودرزی، مصطفی. (1390). هنر مقاومت 1. منتخبی از آثار هنرمندان معاصر ایران. تهران: ساقی. لوچر، ماکس. (1376). روانشناسی و رنگها. تهران: مؤسسۀ انتشارات فرهنگستان یادواره. محمدی، علی؛ زارعی، جمیله. (1392). «بررسی و تحلیل آرایۀ نماد در سرودههای قیصر امینپور». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 22، صص 148-174. معروف، یحیی؛ باقری، بهنام. (1390). «جایگاه نمادین رنگ در ادبیات مقاومت «نمونۀ موردپژوهانه: سمیح قاسم». ادبیات پایداری (ادب و زبان، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی کرمان). دورۀ 3، ش 5 و 6، صص 477-500. موسوی، سید کاظم؛ صفری، جهانگیر؛ حسینی، سیّدمجتبی. (1389). تحلیل روانشناختی رنگ سرخ و سیاه در اشعار صائب» پژوهشنامۀ ادبیات. س 4، ش 4، صص 57-92. نصرتی، معصومه. (1388). «بررسی نمادها در شعر کودک و نوجوان دفاع مقدّس در دو دهۀ شصت و هفتاد». پایاننامۀ مقطع کارشناسی ارشد. راهنما محبوبه مباشری. دانشگاه الزهرا. Http://sobhehonar.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 551 |