
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
مروری بر تئاتر دفاعمقدس و تئاترمقاومت | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 19، اسفند 1397، صفحه 277-304 اصل مقاله (403.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2019.2314 | ||
نویسندگان | ||
امید مجد* 1؛ زیبا اسماعیلی2؛ ناصر کاظم خانلو3 | ||
1هیات علمی دانشگاه تهران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
3استادیار دانشگاه پیام نور همدان | ||
چکیده | ||
پدیدۀ جنگ یکی از منفورترین و خانمانبراندازترین پدیدهها در تمامی تاریخ بشریت است؛ اما گریز از آن از دشوارترین آرمانهای بشری است. جنگ جز ویرانی، خرابی، آوارگی، فقر و. . . دستاوردی ندارد؛ ولی بر تمامی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری کشورِ درگیر جنگ تأثیر میگذارد. در ایران معاصر، انقلاب اسلامی و بلافاصله جنگ، تأثیر مشخص و مهمی بر هنر نهادند. یکی از مهمترین و در عین حال ضعیفترین اقسام هنر که تحت تأثیر انقلاب و جنگ تحمیلی، شکل تازهای به خود گرفت، هنر درام یا تئاتر است که بعدها با نام «تئاتر دفاع مقدّس» شناخته شد. ادبیات نمایشی دفاع مقدّس، گونهای از ادبیات نمایشی مستند است که هویت خود را از خاطرت، یادداشتها، گزارشها، زندگینامهها، داستانها و تاریخهای رسمی اتفاقات به دست میآورد که رویارویی و تضاد میان دو نیرو و دو جبهه را به تصویر میکشد و موضوعاتی مانند دفاع از ارزشها، پاسداری از کشور، فداکاری، ایثار و. . . را نشان میدهد. تئاتر دفاع مقدّس به دلیل ماهیت خاص جنگ ایران و عراق، شکل ویژه و مختص به خود را دارد و با تئاترهای موجود در جهان تفاوتهایی اساسی دارد. این جستار که با روش تحلیلی و توصیفی انجام گرفته است، بر آن است که ضمن بیان جایگاه و اهمّیت تئاتر در دورۀ جنگ تحمیلی، تئاتر دفاعمقدّس و تاریخچۀ آن را بررسی کرده و فرق آن را با تئاتر جنگ و تئاتر مقاومت بازگوید و آسیبهای این نوع تئاتر را برشمرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تئاتر جنگ؛ تئاتر مقاومت؛ تئاتر دفاع مقدّس؛ نمایش | ||
مراجع | ||
افشاریاصل، ایرج. ( 1387). جذابیت در تئاتر دفاع مقدّس، نت گمشده. به کوشش محسن بابایی. تهران: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدّس. اقسامی، عباس. (1387). «تئاتر دفاع مقدّس؛ عدم تعادل فرم و معنا». مجلۀ صحنه. ش 20، صص 16-23. اکبرزاده، تقی. (1381). «یک چشم دیگر». گزیدهنقدهای نمایشنامههای نهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدّس. تهران: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدّس. باباییربیعی، محسن. ( 1387). «نت گمشده». مجموعه مقالات چهارمین همایش پزوهشی تئاتر مقاومت. تهران. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدّس. براکت، اسکار. ( 1375). تاریخ تئاتر جهان. ترجمۀ هوشنگ آزادیور. چاپ 2. تهران: انتشارات مروارید. چینیفروشان، صمد. (1387). «عمل تاریخی ناهمزمانی تحولات اجتماعی و هنری و ناکارآمدی تئاتر در همسویی با تحولات انقلابی در ایران معاصر». نت گمشده. مجموعه مقالات چهارمین همایشپژوهشی تئاتر مقاومت. به کوشش محسن باباییربیعی. تهران: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدّس. صص 88-98. حامدسقایان، مهدی. (1390). فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدّس. جلد 1 و 2. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس. خانیان، جمشید. ( 1383). وضعیت نمایشی دفاع مقدّس. تهران: انتشارات عابد. دو وینیو، ژان. ( 1394). جامعهشناسی تئاتر. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: نشر مرکز. فداییحسین، سیدحسین. (1387). «مروری بر تئاتر دفاع مقدّس در دهۀ شصت». مجلۀ صحنه. مسلسل 78، ش61، صص 72-75. قادری، نصرالله. (1382). « تئاتر مقاومت در لهستان». مجموعه مقالات اوّلین همایشپژوهشی تئاتر مقاومت. تهران: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدّس. قادری، نصرالله. (1386). «ارزیابی شتابزدهای بر آسیبشناسی نمایشنامهنویسی دفاع مقدّس». مجلۀ صحنه. ش 15. محسنیان، مشهود. ( 1386). تئاتر و جنگ. تهران: انتشارات سورۀ مهر. ملیشیگر، زیگفرید. ( 1388). تاریخ تئاتر سیاسی. ترجمۀ سعید فرهودی. تهران: نشر سوره. منظوفینیا، فرشاد. (1387). «ظرفیت نمایش سنّتی ایران در بیان مضامین دفاع مقدّس». مجلۀ صحنه. مسلسل 81-82-، ش 64 و 65، صص 32-37. نوراحمد، همایون. (1381). فرهنگ اصطلاحات تئاتر. تهران: انتشارات نقطه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |