
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,636 |
شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و روایات | ||
مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 13، شهریور 1398، صفحه 73-103 اصل مقاله (482.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jir.2019.13641.1316 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا جابر ورزنه* 1؛ علی محمد میرجلیلی2؛ محمد حسین فلاح3 | ||
1گروه الهیات دانشکده علوم انسانی دانشگاه میبد | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد | ||
3دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد یزد | ||
چکیده | ||
شفقت، مجموعۀ ویژگیها و مهارتهایی است که موجب پیشگیری و التیام رنجهای مادی و معنوی انسان و عامل بهزیستی و تربیت اوست. شفقت به عنوان ویژگی مثبت درونی پیامبران الهی، ابزار تربیتی آنها نیز بوده که دارای دو نقش اساسی تربیتی است: 1- حفظ و التیام انسان در برابر رنج و 2- بسترسازی برای ایجاد محبت متقابل و بهزیستی. نوشتار پیش رو، با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیمای شفقت پیامبران در قرآن و روایات میپردازد و نقش شفقت انبیا را در هدایت و تربیت جوامع بررسی میکند تا ویژگی و مهارتهای شفقت انبیا به دست آید و انسان بتواند بهوسیلۀ آنها، خود و دیگران را از رنجها حفظ کرده یا آنها را التیام دهد و با عادتدادن ذهن به شفقت، توان و قدرت رفتار و عمل را برای بهزیستی ارتقا بخشد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که: الف- شفقت، صفت مثبت تربیتی «فردی» و «اجتماعی» است که موجب تأثیرپذیری بر خود و تأثیرگذاری بر دیگران برای بهزیستی و التیام رنجهاست؛ ب- محبت از ویژگیهای مهم شفقت است؛ اما تنها ویژگی آن نیست؛ ج- شفقت، مجموعۀ صفات و مهارتهایی است که مهمترین آنها عبارتاند از: انگیزۀ بهزیستی، توجه به رنج، افزایش آستانۀ تحمل و مهربانی و آگاهی، همدردی و همدلی و تصویرسازی مثبت. | ||
کلیدواژهها | ||
انبیا؛ شفقت؛ تربیت؛ رنج؛ بهزیستی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |