
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
اهداف غایی و واسطی در تعلیم و تربیت اسلامی و لیبرال | ||
مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 13، شهریور 1398، صفحه 178-215 اصل مقاله (659.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jir.2019.13617.1315 | ||
نویسندگان | ||
کرامت اسمی* 1؛ داود طهماسب زاده شیخلار2؛ جمشید اسلامی3 | ||
1استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
3استادیار گروه اتاق عمل و بیهوشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به بررسی مبانی، اصول، ارزشها و روشهای دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرال پرداخته و سپس، با اشاره به اهمّیت اهداف در تعیین جهت و هدایت فرایند آموزش و تربیت و تقسیمبندی اهداف تعلیم و تربیت به دو گروه اهداف غایی و واسطی (اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی، عاطفی و ... )، به بررسی تطبیقی دو دیدگاه تربیتی اسلام و لیبرالیسم پرداختهاست. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع تحلیلی- استنتاجی است که با تحلیل اسناد پیرامون موضوع پژوهش میتوان گفت که هرکدام از دیدگاههای تربیتی فوق، بر انواع هدفها تأکید داشتهاند؛ به طوری که در تربیت اسلامی، محور خداست و هدف، تنها کسب معرفت نیست؛ بلکه رشد و شکوفایی متوازن همۀ ابعاد وجودی انسان است؛ اما از دیدگاه مربّیان لیبرال، تعلیم و تربیت فرایندی است که به کسب دانش نظر دارد و انسان را محور قرار می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: تربیت اسلامی؛ تربیت لیبرال؛ هدف غایی؛ هدف واسطه ای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 629 |