
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
همزاد پنداری یا تقابل: بررسی نگاه سیاحان اروپایی بر اختلافات مذهبی در ایران عصر صفوی | ||
پژوهشنامه تمدن ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، تیر 1399، صفحه 33-58 اصل مقاله (325.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jic.2019.2492 | ||
نویسندگان | ||
صفورا ترک لادانی* 1؛ فاطمه خسروی2 | ||
1استایار گروه فرانسه دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد مطالعات فرانسه دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
اختلافات مذهبی در دین اسلام میان شیعه و سنّی مورد توجه سیاحان اروپایی در عهد صفویه قرار گرفته است، لذا سفرنامههای ایشان میتواند منبع مهمی در چگونگی معرفی این اختلافات باشد. از آنجا که تشیّع توسط پادشاهان صفوی به عنوان مذهب رسمی در ایران شناخته شده بود فلذا بیشترین اطلاعات ارائه شده توسط این سیاحان در اعتقادات از منظر شیعی نگریسته میشد. سیطرهی حکومت صفوی در ایران بوده و مذهب تشیع از این کشور به طور رسمی اعلام شد و سپس به دیگر نقاط جهان اسلام گسترش یافت بنابراین تمرکز نوشتار بر اسلام شیعی و سنی در ایران است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است سعی میشود تا ضمن بیان اختلافات شیعه و سنی و سیاست مذهبی دولت صفوی ، ابتدا به بررسی علل حضور سیاحان و نوع نگاه سیاحان به اختلافات موجود میان تشیع و تسنن در ایران و آنگاه به نحوهی برخورد ایشان با این اختلافات پرداخته شود. از آنجاکه مسیحیان پروتستان در قرن 17 میلادی تحت آزار اکثریت کاتولیک بودند، به هنگام ورود به ایران، نوعی حس همزاد پنداری با شیعیانی که در برابر سنیان به عنوان اقلیت شناخته میشدند را در وجود خود یافته که این نوع نگاه در مرحله اول تحت بررسی قرار میگیرد. در ادامه، رویکرد گروهی دیگر به عنوان سیاحانی کاتولیک که جزو طبقه اکثریت اروپای آن زمان بودند مورد تحلیل قرار میگیرد و در پایان، نتیجه این دو رویکرد نشان دهندهی جهت گیریهای سیاسی حکومتهای آن زمان در برخورد با تفاوتهای مذهبی در عصر صفوی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلافات مذهبی؛ تشیّع؛ تسنن؛ سیاحان اروپائی؛ همزادپنداری؛ تقابل | ||
مراجع | ||
احمدوند، عبّاس. (1377). « گذری بر مطالعات شیعی در غرب». شماره 63. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مقالات و بررسیها.
اولئاریوس، آدام. (1385). سفرنامه آدام اولئاریوس. ترجمه احمد بهپور. تهران. انتشارات ابتکار نو.
پناهی، عباس. (1388). « بازتاب فرهنگ و اجتماع ایران در سفرنامههای اروپائیان». شماره 133.ص 61-69. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مجله کتاب ماه.
تاورنیه، ژان باتیست. (1383). سفرنامه تاورنیه. ترجمه حمید ارباب شیرانی. تهران. انتشارات نیلوفر.
حدیدی، جواد. (1344). « جهانگردان فرانسوی در ایران ( سده هفدهم میلادی)». شماره 4. مجله دانشکده ادبیات مشهد. سال اول.
خاتون آبادی، میرمحمدباقر. (1375). ترجمه اناجیل اربعه، به کوشش رسول جعفریان. تهران. نشر میراث مکتوب.
دلاواله، پیترو. (1370). سفرنامه پیترودلاواله. ترجمه شعاءالدین شفا. ج2. تهران. علمی فرهنگی.
شاردن، ژان. (1372). سفرنامه. ترجمه اقبال یغمایی. تهران. انتشارات تونس.
----------. (1362). سفرنامه شاردن ( بخش اصفهان). ترجمه حسین عریضی. تهران. نشر نگاه.
----------. (1350). سیاحتنامه شاردن. ترجمه محمد عباسی. تهران. انتشارات امیرکبیر. جلد 4. چاپ دوم.
----------. (1335). سیاحتنامه شاردن. ترجمه محمد عباسی. تهران. انتشارات امیرکبیر. جلد 1.
صفتگل، منصور. روساساجیما، تاته. (1379). « زندگانی ژان شاردن- جهان اسلام و اروپا در سدهی هفدهم میلادی- تالیف پروفسور ماساشی هانه دا». ص 86-92. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. کتاب ماه تاریخ و جغرافیا.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (علامه). (1348). شیعه در اسلام. با مقدمه دکتر حسین نصر. بیجا. قائم.
علویزاده، فرزانه. (1393). « تصویر ایران و ایرانی در سفرنامه شاردن». شماره 185. ص 147-170. جستارهای ادبی.
فروغی، حسن. (1381). « تاثیر سفرنامههای فرانسوی مربوط به ایران بر ذهنیت خوانندگان در قرن هجدهم». شماره 13. ص 51-78. پژوهش زبانهای خارجی.
فیگوئرا، دن گارسیا دسیلوا. (1364). سفرنامه. ترجمه غلامرضا سعیدی. تهران.
کروسینسکی، تادیوزیودا. (1363). سفرنامه کروسینسکی، یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی. ترجمه عبدالرضا بیگ دنبلی. تهران. بی جا.
کمپفر، انگلبرت. (1363). سفرنامه کمپفر. ترجمه کیکاووس جهانداری. تهران. انتشارات خوارزمی.
کمپفر، انگلبرت. (1360). سفرنامه کمپفر. تهران. انتشارات خوارزمی. چاپ دوم.
لین، تونی. (1380). تاریخ تفکر مسیحی. ترجمه روبرت آسریان. تهران. انتشارات فرزان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |