
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,063 |
بازتاب مفاهیم اساطیری در هنر جواهر سازی دوره هخامنشیان | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 36، اسفند 1398، صفحه 21-48 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2020.10241.1726 | ||
نویسندگان | ||
آرزو اسدی* 1؛ فرنگیس درویشی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی ، واحد کازرون | ||
2هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد کازرون | ||
چکیده | ||
چکیده هنر جواهر سازی در کنار هنرهای دیگر دوره هخامنشیان نمایانگر شکوه و عظمت امپراطوری کورش کبیر و جانشینانش بود.نقوش و نمادهای منقور بر جواهرات و زیورآلات دوره هخامنشیان، در واقع نموداری از پیشینه ی باورها و اعتقادات کهن ایران باستان است که در قالب هنر عصر هخامنشیان خلاصه می شود.کاربرد این مفاهیم نمادین در هنر جواهر سازی این دوره، متاثر از عناصر فرهنگی، دین، مذهب و اساطیر ادوار قبل و نیز تأثیر پذیری از مناطق همجوار امپراطوری هخامنشیان است. هدف از این پژوهش شناخت و مطالعه ی برخی از نمادها و مفاهیم اساطیری است که به صورت برجسته در هنر جواهر سازی و زیورالات دوره هخامنشی به کار رفته است.در این مقاله با بررسی نقوش منقور بر نمونه هایی از این آثار مانند دست بندها، گردن بندها و گوشواره ها در موزه بریتانیا، مهیو، بوستون و لوور، مشخص گردید که بازتاب باورها و اعتقادات در قالب مفاهیم نمادین در هنر آن دوره به ویژه هنر جواهر سازی به روشنی دیده می شود.شاهد این ادعا نقوش و مفاهیم نمادینی است که به کرات در آثار هنری هخامنشیان می توان دید، از جمله استفاده از شیر- دال(گریفین) که یک موجود ترکیبی است در دستبند یا بازوبند، نمایش فروهر در قالب گردنبند و همچنین استفاده از خدای بس در گوشواره و آویزهای تزیینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: هنر جواهر سازی؛ هخامنشیان؛ نقوش اساطیری؛ نمادها؛ زیورآلات | ||
مراجع | ||
کتابنامه -پوپ، آرتور. (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز،جلد هفتم. ترجمۀ نجف دریابندری و دیگران. تهران: علمی و فرهنگی. - جابر انصاری، حمید.(1387). «نمادشناسی گریفین و سیرتحوّلات فرمیآن در هنر پیش از اسلام». مجلّه ماه هنر. شماره 118، صص 98-105. - خزایی، محمد؛ شکیبا صفدریان. (1386). بررسی سیر تحوّل آرایههای تزئینی هنر ایران باستان از مادها تا آخر ساسانی. مجلۀ مدرّس هنر. شمارۀ 2، صص 37-50. - دادور، ابوالقاسم؛ مهتاب مبیّنی. (1388). جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان. تهران: الزهراء. - رف، مایکل.(1373). نقش برجستهها و حجاران تخت جمشید. ترجمۀ هوشنگ غیاثینژاد. تهران: علمیو فرهنگی. - شاپور شهبازی، علیرضا.(1391). جستاری دربارۀ یک نماد هخامنشی. ترجمۀ شهرام جلیلیان. تهران: نشر و پژوهش شیرازه. - شوالیه، ژان؛ آلن گربران. (1379). فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها رسوم و... .ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: جیحون. - غیبی، مهرآسا. (1391). 3500 سال تاریخ زیورآلات اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. -کالیکان، ویلیام. (1385). باستانشناسی و تاریخ هنر در دوران مادیها و پارسیها.ترجمۀ گودرز اسعد بختیار. تهران: پازینه. -کخ، هاید ماری. (1387). از زبان داریوش. ترجمۀ پرویز رجبی. تهران: کارنگ. -کریتس، جان؛ نایجل تالیس. (1392). امپراطوری فراموششده(جهان پارسیان باستان). ترجمۀ فرخ مستوفی. تهران: نشر فرزان روز. - موسوی، مهرزاد. (1390). جستاری در پیشینۀ هنر هخامنشی.شیراز: رخشید. - هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,943 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,128 |