
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,063 |
سبکشناسی لایهای داستان «پرسه در خاک غریبه» احمد دهقان | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 21، اسفند 1398، صفحه 27-54 اصل مقاله (3.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2010.2604 | ||
نویسندگان | ||
منوچهر اکبری1؛ عمران صادقی* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2سرباز پژوهش. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به بررسی سبکشناسانۀ داستان «پرسه در خاک غریبه» از احمد دهقان پرداختهایم. دهقان یکی از نویسندگان پیشگام و مطرح ادبیات دفاع مقدّساست؛ هرچند برخی او را به دلیل تصاویر تند و بعضاً به دور از انصافش در این حوزه نمیگنجانند. بررسی ساختاری و محتوایی داستانهای این نویسنده به ما کمک میکند تا به درک بهتری از آثار او برسیم. ما به روش توصیفیـتحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای، لایههای مختلف این اثر را کاویدهایم. در سطح زبانی به بررسی لایههای آوایی، واژگانی و نحوی داستان «پرسه در خاک غریبه» پرداختهایم. ما معتقدیم احمد دهقان از زبانی فرمگرایانه استفاده کرده است. استفادۀ گسترده از اصطلاحات نظامی، کلمات و عبارات عامیانه، حذف و جابهجایی ارکان جمله و از همه مهمتر استفاده از واژههای نشاندار منفینگر از ویژگیهای سبکی او در سطح زبانی است. از آنجایی که دهقان، روایتی منتقدانه و تاحدودی پلشتانگار از دفاع مقدّس ارائه کرده است، بسیاری از واژهها در داستان او بار منفی پیداکردهاند. او در سطح ادبی از تشبهات نو و دیر فهم استفاده میکند. از دیگر ویژگیهای سبکی دهقان میتوان به توصیفات شاعرانه که همراه با جانبخشی به اشیا است، اشاره کرد. نویسنده با این کار مخاطب را درگیر فضای داستان میکند. در سطح فکری، فضای داستانهای احمد دهقان به شدت مردسالارانه است. این فضا، اقتضای شرایط جنگی است. دهقان با بیانی جزئینگرانه به دنبال بیان کردن حقایق و تلخیهای جنگ است. همچنین، رگههایی از طنز تلخ و نیشدار را با توجه به حوادث ناخوشایند در رمان میتوان دید. او دوست دارد حقایق و تلخیهای جنگ را با چاشنی طنز و طعنه به مخاطب نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
احمد دهقان؛ پرسه در خاک غریبه؛ سبکشناسی؛ فرم | ||
مراجع | ||
بارونیان، حسن. (1387). شخصیّتپردازی داستانهای کوتاه دفاع مقدّس. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس. پارسینژاد، کامران. (1384). جنگی داشتیم، داستانی داشتیم. تهران: نشر صریر. پرهیز جوان، مقصود. (1389). «نگاهی به کتاب سیر ناتورالیسم در ایران». چاپشده در کتاب ماه ادبیات، ش 149.، صص 67-71. خادمکولایی، مهدی؛ حسنپور، نسیم. (1397). «بررسی جلوههای ناتورالیسم در ادبیات داستانی جنگ». چاپشده در نشریۀ ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، س 10، ش 18، صص 121-148. دهخدا، علیاکبر. (1382). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران. سرشار، محمّدرضا. (1381). در مسیر تندباد. تهران: پیام آزادی. سنگری، محمّدرضا. (1389). ادبیات دفاع مقدّس. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس. شفیعیکدکنی، محمّدرضا. ( 1388). موسیقی شعر. تهران: آگه. شمیسا، سیروس. (1390). کلیات سبکشناسی. تهران: میترا. علیزاده، فرحناز. (1389). «نگاهی به رمان پرسه در خاک غریبه». چاپشده در کتاب ماه ادبیات، ش 46، صص57-62. فتوحی، محمود. ( 1389). بلاغت تصویر. چاپ 2. تهران: سخن. فتوحی، محمود. (1390). سبکشناسی؛ نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن. میرصادقی، جمال. (1376). عناصر داستان. تهران: شفا. محمّدی، محمّدهادی. (1378). روششناسی نقد ادبیات کودکان. تهران: سروش. وحیدیان کامیار، تقی. (1389). بدیع از دیدگاه زیباییشناسی. تهران: سمت. معروف، یحیی؛ باقری، بهنام. (1391). «جایگاه نمادین رنگ در ادبیات مقاومت». چاپشده در نشریۀ ادبیات پایداری، س3، ش 6، صص477 تا 500. میرصادقی، جمال. (1376). عناصر داستان. تهران: شفا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |