
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
بررسی مؤلّفههای مینیمال جنگ در «پیرمرد بر سر پل» ارنست همینگوی و واکاوی تطبیقی آن درادبیات مینیمال «دفاع مقدّس» | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 21، اسفند 1398، صفحه 79-112 اصل مقاله (3.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2010.2606 | ||
نویسندگان | ||
مریم برزوئی1؛ مهیار علوی مقدم* 2؛ مهدی رحیمی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی،گرایش ادبیات پایداری،دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2عضوهیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
3استادیار ادبیات تطبیقی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
در دوران مدرنیسم و پسامدرنیسم معاصر، ادبیات داستانی کلاسیک نمیتواند به شکل پیشین خود، بدون دگرگونی در درونمایه و ساختار بر جای ماند؛ از این رو، از اواخر دهة هفتاد قرن بیستم، داستاننویسی در غرب دچار تحوّلاتی در روش کاربرد مؤلّفههای داستانی و حجم داستانها شد. انبوهی کارها، شتابزدگی و تنگنای زمان، شماری از داستاننویسان معاصر را به سوی کمینهنویسی و حتی نگارش داستانهای سیثانیهای ره نمود. این گروه از نویسندگان با درک ضرورتهای زمان از حجم داستانها کاستند و به سوی سادگی بیان و کاربرد کمتر پیچیدگیها و آرایههای داستانی گرایش یافتند. این سبک داستاننویسی که به دنبال سادهترین حالت در نوشتن بود، «مینیمالیسم» نام گرفت. از میان نویسندگان آمریکایی، «ارنست همینگوی» نخستین نویسندهای شناخته میشود که با موضوع جنگ، مینیمال نوشتهاست. در ایران هم، چندی است نویسندگان، داستانهای مینیمال با موضوع جنگ تحمیلی نوشتهاند. در این پژوهش، ضمن بیان مؤلّفههای داستانهای مینیمالیستی، به بررسی و تحلیل این مؤلّفهها در داستان مینیمال برگزیدة ارنست همینگوی، «پیرمرد بر سر پل» و واکاوی تطبیقی دو نمونۀ مینیمال ادبیات دفاع مقدّس پرداخته شدهاست. در بررسی این آثار به این نتیجه میتوان دست یافت که «پیرمرد بر سر پل» ارنست همینگوی، مدل و نمونۀ کاملی از داستانهای مینیمالیستی است که بسیاری از مؤلّفههای آن را داراست؛ در حالی که در مینیمالهای منتخب ادبیات دفاع مقدّس، گاهی به سبب تکرار مضامین، احساسیبودن، شعارزدگی و در بعضی موارد ضعف ساختاری، به اصول و مؤلّفههای اساسیاین ژانر ادبی کمتر توجه شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مینیمالیسم؛ ارنست همینگوی؛ ادبیات جنگ؛ دفاع مقدّس؛ بررسی تطبیقی | ||
مراجع | ||
اکبریشروه، حمیدرضا؛ برزوئی، مریم. (1397). منتخب داستانکهای لیراو. رشت: سمام. احمدی، نصرالله. (1379). ساختار داستان کوتاه. شیراز: مؤسسۀ فرهنگی، هنری انتشارات میرزای شیرازی. اخوّت، احمد. (1394). صدای سوم، گزیدۀ داستانهای نسل سوم آمریکا. چاپ 3، تهران: ماهی. امینالاسلام، فرید. (1381). نگرشی بر داستانهای مینیمالیستی. تهران: همداد. ایرانی، ناصر. (1380). هنر رمان. تهران:آبانگاه. ابوت، ادوارد. (بیتا). «مینیمالیسم». ترجمۀ محمّد طرفه. چاپشده در گلستانه، ش 73. بارت، جان. (1381). «سخنی کوتاه دربارة مینیمالیسم»، ترجمۀ کامران پارسینژاد. چاپشده در ادبیات داستانی، ش 61، صص60-61. پارسا، سیّد احمد. (1385). «مینی مالیسم در ادب فارسی»، چاپشده در مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ش 20، صص36-40. پارسینژاد، کامران. (1382). «داستان کوتاهکوتاه مینیمالیسم یا داستان کارت پستال». چاپشده در ادبیات داستانی، ش 74، ص58. پارسینژاد، کامران. (1387). هویّتشناسی ادبیات و نحلههای ادبی معاصر. تهران: کانون اندیشۀ جوان. پاینده، حسین. (1385). «ژانر ادبی داستانک وتوانمندی آن برای نقد فرهنگ». چاپشده در فصلنامۀ پژوهش ادبی، ش12-13، صص 37-48. پاینده، حسین. (1388). نقد ادبی و دموکراسی. چاپ 2. تهران: نیلوفر. توکلی، علی. (1389). شرق غمگین. تهران: اخوان. جزینی، محمّدجواد. (1387). «ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی». چاپشده در کارنامه،دورۀ 1، ش 6. جزینی، محمّدجواد. (1389). آشنایی با داستانهای مینیمالیستی و پلیسی. تهران: نیلوفر سفید. جزینی، محمّدجواد. (1394). ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی.تهران: ثالث. جکسن، شرلی و دیگران. (1379). «رمان مقاومت، مضامین و بایدها». چاپشده در مجلۀ ادبیات و علومانسانی دانشگاه تهران، ش 156، صص 465-486. حریریان، نرگس. (1389). «نقش محوری مینیمالیسم در پایان دوران مدرن و به کارگیری نور در آثار«دن فلاون». چاپشده در نشریۀ هنرهای زیبا، هنرهای تجسّمی، ش 41، صص 82-94. خلیفه، بهمن. (1389). «کوتاهکوتاه، گفتاری دربارة داستانک با اشاره به کتاب «تا هنوز» داستانهای 55کلمهای دفاع مقدّس». چاپشده در کتاب ماه ادبیات، ش 43. خادمیکولایی، مهدی؛ رحیمیابوخیلی، رحمت. (1393). بررسی داستانهای مینیمال فارسی از آغاز تا امروز. تهران: میترا. دانگلوف، سوا. (1370). «تصویرهایی برای داستان همینگوی». ترجمة یوسف قنبر. چاپشده در فرهنگ و هنر، ش 27، صص54-55. رهبر، امین. (1391). «مینیمالیسم و کاربرد آن در هنرهای نمایش رادیویی». چاپشده در ماهنامۀ تخصّصی صدای جمهوری اسلامیایران، س 11، ش67، صص175-176. رحماندوست، مجتبی. (1379). «رمان مقاومت، منابع و مضامین و بایدها». چاپشده در مجلۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، ش156، صص465-486. سناپور، حسین. (بیتا). «سبک همینگوی و نوآوری کارور». چاپشده در نشریۀ کیان، ش 43، صص 76-80. صیّادی، احمدرضا؛ رحمتی، عبدالحسین. (1391). «مینیمالیسم ادبی».چاپشده در نشریۀ رشد آموزش زبان وادب فارسی، ش 104. قزلی، مهدی. (1387). «دو دختر».چاپشده در همشهری داستان، پیششماره 1، آبان و مهر 89. کاسی، فاطمه. (1381). «تحلیل داستانکهای معاصر». پایاننامۀ کارشناسی ارشد به راهنمایی محمدصادق بصیری. دانشگاه شهید باهنر کرمان. کشاورز پاکسرشت، نادر. (1382). «میز گرد ادبیات داستانی معاصر آمریکا». چاپشده در کارنامه، ش 39، صص 18-20. کارور، ریموند. (1384). کلیسای جامع و چند داستان دیگر. ترجمۀ فرزان طاهری. تهران: نیلوفر. گلشیری، احمد. (1368). داستان و نقد داستان، گزیده و ترجمه. اصفهان: جی نشر سپاهان. گوهرین، کاوه. (1377). «آیندۀ رمان و شتاب زمان». چاپشده در آدینه، ش 132، صص 18-20. محمّدی، کامران. (1379). شمعها خاموش نمیشوند. تهران: دفتر مطالعات ادبیات داستانی. معرّک نژاد، رسول. (1385). مکتوب. تارنمای شخصی، moarek@gmil.Com. وستلند، پیتر. (1371). شیوههای داستاننویسی. ترجمۀ محمّدحسین عبّاسپور تمیجانی. تهران: مینا. همینگوی، ارنست. (1363). پیرمرد و دریا. ترجمۀ نجف دریابندری. چاپ 4. تهران: خوارزمی. همینگوی، ارنست. (1368). در مجموعة داستان و نقد داستان. گزیده و ترجمة احمد گلشیری. اصفهان: جی نشر سپاهان. یانگ، فیلیپ. (1372). ارنست همینگوی. ترجمۀ شیوا صفوی. تهران: نشانه. Clarke, Graham. (1990). Investing the Glimpse: Raymond carver and the syntax of silence the New American writing: Essays on American Literature. st. Martin s.
Goossen,E. C. (1986). The art of the real:USA,1948-1968:museum of modern Art.
Hallet,Cynthina. (1996). Minimalism and the short story, studies in short fiction vol,33,pp:487-95.
Herzinger,Kim. (1989). Minimalism as a post modern, some Introductory Notes, New Orleans Reviw,vol:16-3,pp73-81.
Motte,Woarren. (1999). Smal words :Minimalism in contemporary French Literature, university of Nebraska press.
Saap,Jo. (1993). Intre view with Amy Hempel,Missouri Review,vol. 16,pp75-95.
Sodoski,Ronald. (1996). The Minimalism short story. studies in Fiction . vol. 33. pp 529-532.
Trussler,Micheah. (1994). The narrowed Voice: Minimalism and Raymond Carver. Studies in short fiction, vol26. pp:23-37. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |