
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
بررسی تفاوت و تقابل آرمان خواهی در دو جامعة ایران و آمریکا در رمانهای «بیوتن» و «قیدار» از رضا امیرخانی | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 21، اسفند 1398، صفحه 199-226 اصل مقاله (3.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2010.2610 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا کافی* 1؛ احسان مرادی ده شیخ2 | ||
1دانشگاه شیراز | ||
2دبیر | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله نشاندادن تفاوت و تقابل نگاه آرمانخواهانه در دو جامعة ایرانی و آمریکایی با درنگ در دو رمان «بیوتن» و «قیدار» از رضا امیرخانی است. آرمانخواهی و تعالیطلبی یکی از مضامین رایج در آثار ادبی است. روشن است که آرمانخواهی در جوامع مختلف بسته به فرهنگ، باورداشتهای دینی و ضرورتهای اجتماعی متفاوت است و در مقام مقایسه، گاه آرمانخواهی در دو جامعة مختلف حالت تقابلی دارد. مقالة حاضر که با روش تحلیل محتوا به شیوۀ کتابخانهای و با مطالعۀ مستقیم و مقابلۀ هر دو متن صورت گرفتهاست، تقابل این دو نظرگاه را در جامعة ایرانی و آمریکایی بر اساس آنچه در دو رمان بیوتن و قیدار از رضا امیرخانی بازتاب داده شدهاست، بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاست که از میان پنج مؤلفه و انگارهای که به بررسی جنبههای تقابلی آن پرداختهایم، روابط اجتماعی و پیشه و اقتصاد، بیشترین تضارب و تفاوت را میان دو فرهنگ نمودار میکند؛ اگرچه تعصّب و حساسیّت در انگارة خانواده و ازدواج، نزد ایرانیان بیش از سایر مؤلفههاست؛ همچنین اثبات شدهاست که مبنای فرانمود جنبههای آرمانخواهی در جامعة ایرانی به طرز روشنی تنها دین و دستورهای دینی است؛ در حالیکه در جامعة آمریکایی علم، مدنیّت و قانون، کارکردی به مراتب بیش از مذهب دارند. قابل ذکر این است که جنبة تقابلی این دو جامعه در مؤلفههای آرمانخواهی، هرگز به صورت بیانیه و شعارگونه در رمانها ابراز نشدهاست؛ بلکه به صورت پوشیده و نمادگونه طرح شده و دریافت نکتههای تقابلی، حاصل تحلیل مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمانخواهی؛ اتوپیا؛ رضا امیرخانی؛ بیوتن؛ قیدار | ||
مراجع | ||
اکبری، منوچهر؛ غنی میناحمدی، گلرخ سادات. (1394). «تحلیل زیباشناختی در سه رمان امیرخانی (بیوتن، ارمیا و منِ او). چاپشده در مجلۀ پژوهش زبان وادبیات فارسی، ش 37، صص1-22. اصیل، حجتالله. (1381). آرمانشهر در اندیشة ایرانی. تهران: نشرنی. آقاجعفری، هما. (1386). آرمانشهر از دیدگاه مکاتب و فلاسفه. تهران: زندگی. امیرخانی، رضا. (1387). بیوتن. تهران: علم. امیرخانی، رضا. (1390). قیدار. تهران: افق. پستمن، نیل. (1372). تکنوپولی سیطرۀ تکنولوژی بر فرهنگ. ترجمۀ صادق طباطبایی. تهران: سروش. حکیمی، محمّدرضا. (1382). جامعهسازی قرآنی. قم: دلیل ما. خاتمی، محمّد. (1380). از دنیای شهر تا شهر دنیا. تهران: نی. رجبینیا، داوود. (1389). غرب از رؤیا تا واقعیت جهانیسازی. تهران: صدا و سیما. روویون، فردریک. (1385). آرمانشهر در تاریخ اندیشة غرب. ترجمۀ عبّاس باقری. تهران: غزل. شریعتی، علی. (1385). هبوط در کویر. چاپ 24. تهران: چاپخش. شریعت، فرشاد. (1389). «لیبرالیسم، سکولاریسم و غرب جدید». چاپشده در دو فصلنامة علمی- پژوهشی دانش سیاسی، دورۀ 6 ، ش11، صص 51-64. عوفی، محمّد. (1335). جوامعالحکایات. مصحّح دکتر محمّد معین. تهران: دانشگاه تهران. کافی، غلامرضا؛ جعفری، راضیه. (1396). «شگردهای آشناییزدایی در رمان بیوتن از رضا امیرخانی». چاپشده در فصلنامۀ زیباشناسی ادبی دانشگاه آزاد اراک، ش31، صص 9-28. کلینی، محمّد. (1365). الکافی. به کوشش محمّدباقر مجلسی. تهران: دارالکتب الاسلامیه. مددپور، محمّد. (1389). تفاوت آرمانشهر ایرانی با یوتوپیای یونانی. تهران: کیهان. مرادی، احسان. (1392). جامعة آرمانی در آثار رضا امیرخانی. شیراز: دانشگاه شیراز. مور، تامس. (1361). آرمانشهر. ترجمۀ داریوش آشوری و نادر نادریافشار. تهران. خوارزمی. میرمدرّس، سیّدموسی. (1380). جامعة برین، جستاری در جامعة مدنی و جامعة دینی. قم: بوستان کتاب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |