
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
بررسی سبک آموزشی و شیوه های صحیح تدریس در شرح فصوص الحکم محب الله اله آبادی | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 47، تیر 1399، صفحه 29-51 اصل مقاله (627.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2020.13833.2693 | ||
نویسندگان | ||
یاسر حجتی نجف آبادی1؛ مهرداد چترائی* 2؛ محبوبه خراسانی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏ | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏ | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ‏ | ||
چکیده | ||
فصوص الحکم، اثر ماندگار محیی الدین ابن عربی یکی از بزرگترین آثار عرفان نظری اسلامی است که از قرن هفتم هجری همواره مورد توجه طالبان علم و عرفان بوده است. بر این کتاب تا کنون بیش از یکصد شرح به زبانهای فارسی و عربی نوشته شده است. تمامی شارحان فصوصالحکم سعی در سهولت و رفع ابهام از غوامض این اثر و آموزش آن به طالبان عرفان نظری نمودهاند. در این میان برخی شرّاح به مدد فهم بهتر از فصوصالحکم و استفاده از روشها و فنون تدریس برتر خود نسبت به دیگران برتری داشته اند. از جملۀ این شارحان، محب الله الهآبادی از عرفا و صوفیان هندی سدۀ یازدهم هجری است. در این مقاله سبک آموزشی شرح فصوص الحکم الهآبادی با توجه به نظریات جدید در حوزۀ علوم و فنون تدریس در دو بخش مورد توجه قرار گرفته است. در بخش اول، مقدمات مطالعۀ شرح از لحاظ آموزشی تبیین گردیده و در بخش دوم به روشها و فنون تدریس الهآبادی پرداخته شده است، ضمن آن که نمونه ها و شواهدی از متن که نشان دهندۀ توجه شارح به هر کدام از این روشهاست، ذکر گردیده است. تأویل متن، رویکرد اکتشافی، هرم ساخت شناسی، ساختار آموزشی، تکرار مفاهیم و تفکر استدلالی از جمله مواردی است که این شرح با توجه به آنها بررسی و تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فصوص الحکم؛ اله آبادی؛ سبک آموزشی؛ روش تدریس | ||
مراجع | ||
فهرست منابع منابع فارسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |