
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,070 |
بررسی تطبیقی غزل واسوخت فارسی و غزلوارۀ ضدپترارکی انگلیسی (Anti-Petrarchan Sonnet) و زمینه های اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی آنها: مطالعۀ غزل هایی از وحشی بافقی و ویلیام شکسپیر | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 22، شهریور 1399، صفحه 119-148 اصل مقاله (750.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2020.12901.2737 | ||
نویسنده | ||
مسلم ذوالفقارخانی* | ||
عضو هیات علمی گروه زبان وادبیات انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
غزل فارسی و غزلوارۀ انگلیسی (Sonnet) در طول حیات پُرفرازونشیب خود تصویرهای مختلفی از معشوق را به نمایش گذاشته اند. طی این دوران، شرح و توصیف معشوق در غزل واسوخت فارسی و نیز غزلوارۀ ضدپترارکیِ انگلیسی (Anti-Petrarchan Sonnet) دستخوش تغییر شدند به گونه ای که معشوق دیگر موجودی اثیری و بی نقص به حساب نمی آمد و عاشق از نکوهش و تحقیر معشوق ابایی نداشت. پژوهش حاضر با بهره از شیوه ای توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مکتب تطبیقیِ آمریکایی و نیز بر اساس نظریۀ بوطیقای تاریخی وسلوفسکی مبنی بر اشتراکات ادبیات جهان فارغ از تاثیروتاثّر مستقیم و تکامل تاریخی-فرهنگیِ ادبیات ها، درصدد مقایسه و موازنۀ غزل واسوخت فارسی با غزل ضدپترارکیِ انگلیسی می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که این دو شیوۀ غزلسرایی از نظر محتوایی کاملا شبیه به هم هستند امّا آبشخور و علل اصلی ظهور آنها فراخور محیط اجتماعی-فرهنگیِ با یکدیگر فرق می کنند؛ شعر واسوخت فارسی ماحصل یکپارچگیِ سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی در عهد صفویان و متاثّر از فرهنگ هندی و با تکیه بر عینیّت گرایی و نزدیکی به تودۀ مردم شکل گرفت، درحالی که غزلوارۀ ضدپترارکیِ انگلیسی متاثّر از ذائقۀ متنوع آن سرزمین و تقریبا همزمان با غزلوارۀ پترارکی و در همان بستر ظهور کرد. برای تبیین بهتر موضوع نیز غزل هایی از وحشی بافقی (939-991 ق) و ویلیام شکسپیر (1564-1616 م) مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرز واسوخت فارسی؛ غزلوارۀ ضدپترارکی (Anti-Petrarchan Sonnet)؛ غزل فارسی؛ غزلوارۀ انگلیسی؛ وحشی بافقی؛ ویلیام شکسپیر | ||
مراجع | ||
کتابنامه - خدیور، هادی و فرجی، شیما. (1393). «رد پای واسوخت بر جادۀ شعر فارسی (سبک خراسانی تا درخشش در قالب یک مکتب مستقل)». فصلنامۀ تخصّصی تحلیلی و نقد متون زبان و ادبیات فارسی. شمارۀ 21، صص 55-84. - دهخدا، علی اکبر. (1258-1333). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران. - رزمجو، حسین. (1390). انواع ادبی. چاپ سوم. مشهد: دانشگاه فردوسی. - زرّینکوب، عبدالحسین. (1371). سیری در شعر فارسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات علمی. - زرّینکوب، عبدالحسین . (1392). نقد ادبی. چاپ دهم. تهران: انتشارات امیر کبیر. - شبلی نعمانی. (1363). شعرالعجم یا تاریخ شعرا و ادبیات ایران. ترجمۀ سیّدمحمد داعی فخر گیلانی. تهران: دنیای کتاب. - شمیسا، سیروس. (1386). سیر غزل در شعر فارسی. چاپ هفتم. تهران: نشر علم. - شمیسا، سیروس . (1393 الف). سبک شناسی شعر. چاپ ششم از ویراست دوم. تهران: نشر میترا. - شمیسا، سیروس . (1393 ب). انواع ادبی. چاپ پنجم. تهران: نشر میترا. - صبور، داریوش. (2535 شا). آفاق غزل فارسی: سیری انتقادی در تحوّل غزل و تغزّل از آغاز تا امروز. تهران: پدیده. - صفا، ذبیحالله. (1391). تاریخ ادبیات در ایران. جلد دوم. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات فردوس. - فتوحی، محمود. (1395). صد سال عشق مجازی: مکتب وقوع و طرز واسوخت در شعر فارسی قرن دهم. تهران: انتشارات سخن. - فتوحی رودمعجنی، محمود. (1393). «سبک واسوخت در شعر فارسی». نامۀ فرهنگستان ویژهنامۀ شبه قارّه. سال دوم، شمارة 3، صص 7-33. - گلچین معانی، احمد. (1374). مکتب وقوع در شعر فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. - محتشم کاشانی، کمالالدین. (996 ق؛1380ش). هفت دیوان محتشم. دو جلد. مقدمه، تصحیح و تعلیقات از دکتر عبدالحسین نوایی و مهدی صدری. تهران: مرکز نشر میراث مکتوب. - معین، محمد. (1363). فرهنگ فارسی معین. تهران: انتشارات امیر کبیر. - میرزابابازادۀ فومشی، بهنام و خجستهپور، آدینه. (1393). «ادبیات تطبیقی در روسیه». ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی). پیاپی 9، صص 65-88. - مینوی، مجتبی. (1383). پانزده گفتار. تهران: انتشارات توس. - وحشی بافقی، کمالالدین. (1388). کلیات دیوان وحشی بافقی. تهران: انتشارات بدرقه جاویدان. - همایی، جلالالدین. (1383). فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ بیستودوم. تهران: نشر هما. - Bloom, H. (2008). Bloom’s Shakespeare Through the Ages: The Sonnets. New York: Bloom’s Literary Criticism. - Booth, S. (2007). “The Value of the Sonnets” inA Companion to Shakespeare’s Sonnets. Ed. M. Schoenfeldt. PP. 15-26. Oxford: Blackwell. - Braden, G. (1986). “Love and Fame: The Petrarchan Career” in Pragmatism’s Freud: The Moral Disposition of Psychoanalysis. Ed. J. H. Smith & W. Kerrigan. PP. 126-58. Baltimore and London: The Johns Hopkins Univesity Press. - Cuddon, J. A. (2013). A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Oxford: Wiley-Blackwell. - Distiller, N. (2008). Desire and Gender in the Sonnet Tradition. New York: Palgrave Macmillan. - Dubrow, H. (1995). Echoes of Desire: English Petrarchism and Its Counterdiscourses. Ithaca, NY: Cornell University Press. - Duncan, T. G. (2005). A Companion to the Middle English Lyric. Cambridge: D. S. Brewer. - Greene, A. (1991). Post-Petrarchism: Origins and Innovations of the Western Lyric Sequence. Princeton: Princeton University Press. - Guss, D. L. (1965). “Wyatt’s Petrarchism: An Instance of Creative Imitation in the Renaissance”. Huntington Library Quarterly, 29, pp. 1-15. - Hutchins, C. E. (2012). “English Anti-Petrarchism: Imbalance and Excess in ‘the English straine’ of the Sonnet”. Studies in Philology, 109, pp. 552-80. - Innes, P. (1997). Shakespeare and the English Renaissance Sonnet. London: Macmillan. - Jack, R. D. S. (1976). “Petrarch in English and Scottish Renaissance Literature”. The Modern Language Review, 71, pp. 801-11. - Jost, F. (1974). Introduction to Comparative Literature. Indianapolis and New York: Pegasus. - Langer, U. (2015). Lyric in the Renaissance: From Petrarch to Montaigne. Cambridge: Cambridge University Press. - Muscetta, C. and D. Ponchiroli. (1959). trans. Poesia del Quattrocento e del Cinquecento. Turin. - Preminger, A. (1974). ed. Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton: Princeton University Press. - Shakespeare, W. (2000) Shakespeare’s Sonnets. Ed. Duncan-Jones and Arden Shakespeare. Lodon: Thomson. - Shakespeare, W . (2002). The Complete Sonnets and Poems. Ed. Colin Burrow. Oxford: Oxford University Press. - Spiller, M. R. G. (1992). The Development of the Sonnet: An Introduction. London: Routledge. - Vaganay, H. (1966). Le Sonnet en Italie et en France au XVIeme Siecel. Louvain: Geneva. - Veselovsky, A. N. (1870). “On the method and tasks of literary history as a field of scholarship”. Trans. Boris Maslov. Retrieved on July 14, 2019. <https://lucian.uchicago.edu/blogs/ historicalpoetics/files/2010/08/Veselovsky_1870.PMLA_Formatted.pdf> - Waller, G. (1994). Edmund Spenser: A Literary Life. London: Macmillan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |