
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,072 |
تحلیل فضایی مؤلفه های زیرساختی شهر یادگیرنده بر اساس ناهمسانی های فضایی میان محلات شهری زنجان | ||
جغرافیای اجتماعی شهری | ||
مقاله 14، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 17، مهر 1399، صفحه 261-281 اصل مقاله (2.18 M) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/JUSG.2020.2029 | ||
نویسندگان | ||
بهاره اکبری منفرد* 1؛ محسن کلانتری2؛ عیسی پیری3؛ اصغر تیموری4 | ||
1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
4دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تبیین موضوع: با ورود به عصر اطلاعات و رشد فناوریهای نوین ارتباطی، طرح اندیشهای مبنی بر شهر یادگیرنده، بر تمام مناسبات اجتماعی انسان اثر گذاشته و یادگیری همگانی را فارغ از هر نوع تمایزاتی برای همهی شهروندان فراهم ساخته است. بنابراین در خصوص افزایش بازدهی فعالیتهای یادگیری در فضاهای شهری، توجه به مکان استقرار و بهرهمندی کلیهی افراد از این خدمات، امری ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط فضایی میان عوامل جمعیتی و کالبدی بهعنوان اصول اساسی در تحقق شهریادگیرنده، به بررسی ناهمسانیهای فضایی در محلات شهری زنجان پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ ماهیت توصیفی-تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی-کتابخانهای است. برای تجزیهوتحلیل یافته ها، از تکنیک خودهمبستگی موران و مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی استفاده شده است. یافتهها: نتایج بهکارگیری آمارهی موران نشان میدهد خودهمبستگی فضایی میان کلیهی شاخصهای مورد سنجش، مثبت بوده و از الگوی خوشهای تبعیت مینمایند. با توجه به وجود چنین الگویی، ارزیابیهای حاصل از مدل GWR حاکی از آن است که، شاخص جمعیتی لازمالتعلیم با 5/13 درصد بیشترین ضریب تأثیر را در تبدیل شدن شهر زنجان به یک شهر یادگیرنده دارد. همچنین مدل مذکور با درنظرگرفتن مقادیر R2 تعدیلشده برابر 43 و 32 درصد، روابط فضایی میان متغیرها را با دقت تقریبا قابل قبول، ولی روابط کم و مثبت، مدلسازی نموده و توانسته نابرابریهای فضایی و محدودههای استقرار بهینهی مراکز یادگیرنده در سالهای آتی را به خوبی پیشبینی نماید. نتایج: یافته ها نشان میدهند بیشتر محلات شهر زنجان به لحاظ تناسب میان کاربری های یادگیرنده و جمعیتشان، دچار عدم تعادلات فضایی هستند. این مسئله درخصوص محلات بیسیم، اسلام آباد و ترانس با جمعیت بیسواد برابر با 6/40 درصد، بسیار شدیدتر می باشد. ازاینرو مدیریت شهری باید از طریق برنامهریزی صحیح در توزیع عادلانهی خدمات یادگیری از بروز شکاف و نابرابریهای اجتماعی-فضایی میان مناطق و محلات شهری جلوگیری نماید و با تعیین مکان بهینهی کاربری های یادگیرنده، زمینۀ حصول به رویکرد شهر یادگیرنده در محلات شهری زنجان را میسر سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نابرابری فضایی؛ شهر یادگیرنده؛ مؤلفه های زیرساختی؛ مدل GWR؛ شهر زنجان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
افضلی ننیز، مرضیه؛ مدیری، مهدی؛ فرهودی، رحمت الله (1397). الویت بندی شاخصها در فرایند هوشمندسازی شهرها (مطالعۀ موردی: شهرکرمان)، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال 9، شماره 35، صص. 37-11. امیر انتخابی، شهرام؛ قلیپور، یاسر؛ میثمی، سعید (1397). تحلیلی بر ارتباط شهر یادگیرنده و شهر خلاق در راستای دستیابی به شهر پایدار (مورد مطالعه: شهر رشت). فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی، دوره 13، شماره 2، صص 482-465. بیات، سوده (1390). شناسایی عوامل موثردر بروز شهر یادگیرنده در منطقهی 6 شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدریت شهری به رهنمایی آرین قلیپور، تهران: دانشگاه تهران. پورمحمدی، محمدرضا؛ قربانی، رسول؛ تقیپور، علی اکبر (1397). بررسی تطبیقی رهیافتهای رگرسیون وزنی جغرافیایی و حداقل مربعات معمولی در برآوردهای مکانی. نشریه علمی – پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی شهری، سال 22، شماره 63، صص 76-53. حاتمینژاد، حسین؛ پوراحمد، احمد؛ منصوریان، حسین؛ رجایی، عباس (1392). تحلیل مکانی شاخصهای کیفیت زندگی در شهر تهران، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورهی 42، شماره 4، صص 56-29. حج فروش، شهابالدین (1396). ارزیابی شاخصهای شهریادگیرنده در نواحی شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری به راهنمایی محمد حسین سرائی، یزد: دانشگاه یزد. رفعیان، مجتبی؛ زاهد، نفیسه (1397). تحلیل فضایی فرسودگی محلههای شهر قم با استفاده از رگرسیون وزنی جغرافیایی. مجله پژوهشهای جغرافیایی برنامهریزی شهری، دوره 6، شماره 2، صص 383 – 361. رهنما، محمد رحیم؛ آقاجانی، حسین (1388). تحلیل توزیع کتابخانههای عمومی در شهر مشهد. فصلنامه کتابداری اطلاع رسانی، دوره 12، شماره 2، صص 28 – 7. شهرداری شهر زنجان - معاونت برنامهریزی و توسعهی سرمایهی انسانی، واحد آمار(1395). آمارنامه شهر زنجان. عرفانیان، مهدی؛ حسین خواه، مریم؛ علیجانیپور، احمد (1392). مقدمهای بر روشهای رگرسیونی چند متغیره OLSو GWR در مدلسازی مکانی اثرات کاربری اراضیبر کیفیت آب. نشریه ترویج و توسعهی آبخیزداری، سال 1، شماره 1، صص 39–33. عسگری، علی (1390). تحلیل آمار فضایی با ArcGIS. چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 127ص. عشورنژاد، غدیر؛ فرجی سبکبار، حسنعلی؛ امیراصلانی، فرشاد (1395). مدلسازی روابط فضایی عومل مؤثر در استقرار مراکز مالی و اعتباری موجود در شهر تهران با رگرسیون وزنی جغرافیایی. پژوهشهای جغرافیایی برنامهریزی شهری، دوره 4، شماره 2، صص 240–223. علیاکبری، اسماعیل؛ درخشان، شهرام (1393). تحلیل الگوهای فضایی آسیبهای اجتماعی در محیطهای شهری مطالعه موردی: منظقه پنج کلان شهر تهران. پژوهشهای جغرافیایی برنامهریزی شهری، دورۀ 2، شمارۀ 1، صص 72–49. قلیپور، یاسر (1393). تحلیل شاخص های شهر یادگیرنده و شهر خلاق و ارتباط آن با توسعهی پایدار شهری (مطالعه موردی شهر رشت). پایان نامه کارشناسی ارشد رشتهی جغرافیا و برنامه ریزی شهری به راهنمایی سید علی حسینی، گیلان: دانشگاه پیام نور رشت. کرمی، تاجالدین؛ سلیمانی، محمد؛ افراخته، حسن؛ حاتمی نژاد، حسین (1391). بایستههای بوم شناسی سیاسی شهر: الگوی توزیع تاج پوششی درختی و نابرابری فضایی فضایی در شهر تهران. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال 4، شمارۀ 13، صص 22-1. مجتبیزاده ، حسین؛ حاجی فتحعلی، مهسا؛ حبیبی، ماندانا (1395). نقش شهر آموزشمحور در مدیریت مشارکتی. فصلنامه علمی–پژوهشی جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، سال 7، شمارۀ 1، صص 68-53. مرکز آمار ایران (1395). نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن – شهرزنجان طی سالهای 95–35. مکنود حسینی، نسیم (1389). تدوین اصول شهر آموزشدهنده. پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر نوید سعید رضوانی، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد واحد قزوین. مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آرمانشهر(1388). طرح تفصیلی شهر زنجان (پیشنهادی). جلد دوم. یوسفی، محمد؛ شیعه، اسماعیل؛ خطیبی، محمدرضا؛ سعیدی رضوانی، نوید (1398). شناسایی و الویتبندی مؤلفههای شهر یادگیرنده با تأکید بریادگیری مادامالعمر. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هیجدهم، شمارۀ 71، صص 127-105. Candy, J (2003). Planning Learning Cities: Addressing globalization. ISoCaRP Congress 2003. 1-11.
Di Sivo, M., Ladiana, D (2010). Towards a learning city the neighborhood lab and the lab net. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5349-5356. Available online at www.sciencedirect.com.
Faris, R (2006). Learning Cities: Lesson Learned, in Support of Vancouver, Learning city Initiative http://www.members.shaw.ca (accessed October 3, 2010).
http://www.oise.utoronto.ca/CASAE/cnf2003/2003_papers/ sylvialeeCAS03.pdf Kearns, P (2015). Learning cities on the move. Australian Journal of Adult Learning, 55 (1), 153-168.
Kearns, P., lane, Y., Neylon, T., Osborne, M (2014). The Learning Festival: Pathway to Sustainable Learning Cities, 90-99.
Lee, S (2003). Building cities and towns as learning communities. Canadian Associationfor the Study of Adult Education- Online Proceedings 2003. Retrieved from Longworth, N (2006). Learning Cities, LearningRegions, Learning Communities, Lifelong Learning and Local Government.London: Taylor and Francis. 228 p.
MacPhail, S (2008). The OECD, Neoliberalism, and the Learning City: Promoting Human Capital in the Guise of Lifelong Learning. Master's thesis of Arts in Education with guidance from Dr. Brigham, Mount Saint Vincent University.
Navarro, J.L.A., Ruiz, V.R.L., Peña, D.N (2017). The effect of ICT use and capability on knowledge-based cities. Journal of Cities, 60, 272–280. Tu, J., Xia, Z (2008). Examining Spatially Varying Relationships Between Land Use And Water Quality Using Geographically Weighted Regression I: Model Design And Evaluation. Science of The Total Environment, 407(1), 358-378. UNESCO Institute for Lifelong Learning. (2015). Guidelines for Building Learning Cities. Hamburg, Germany.
UNESCO Institute for Lifelong Learning. Feldbrunnenstrasse 58, 20148 Hamburg, Germany.
Yang, J (2010). Building Learning Cities as a Strategy for Promoting Lifelong Learning.Pilot Workshop on Developing Capacity for Establishing Lifelong Learning Systems in UNESCO Member States .33November 2 December 3111 .Hamburg Germany. Yang, J., Yorozu, R (2015). Building a Learning Society in Japan, the Republic of Korea and Singapore. UIL Publication Series on Lifelong Learning Policies and Strategies. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |