
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,072 |
جلوههای پایداری در تصویرهای نمادین کتابهای فارسی دورة ابتدایی | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 23، اسفند 1399، صفحه 29-56 اصل مقاله (4.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2021.2825 | ||
نویسندگان | ||
خلیل بیگزاده* 1؛ آیت بروفرد2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه رازی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
موضوع مبارزه با ستم و تجاوز از رویکردهای مهمّ آموزشی کودک و نوجوان است که بر اساس آموزههای ملّی و دینی در سرفصلهای آموزشی کتابهای فارسی دورة ابتدایی آمدهاست. بر این اساس مؤلّفان نمادهای ملّی و دینی را مبتنی بر پایداری شناسایی کرده و در کتابهای فارسی آوردهاند تا زمینههای پایداری و انگیزههای حماسهآفرینی را در ضمیر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم فراهم و یا تقویت کنند تا کودکان و نوجوانان با شناخت نمادهای پایداری درک بهتری از پیشینة ملّی و اعتقادات دینی خود مبتنی بر پایداری داشته و آمادگی لازم برای مبارزه با ظلم و تجاوز داشتهباشند. پژوهش پیش روی با هدف تبیین جلوههای پایداری در تصویرهای نمادین کتابهای فارسی دورة ابتدایی با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتههای پژوهش نشان میدهد، مؤلفان از تصویرهای نمادین گوناگون دینی، ملّی و قراردادی در ساحت اسطوره و تاریخ برای تبیین جلوههای پایداری در کتابهای فارسی دورة ابتدایی بهره بردهاند که نمادهای برخاسته از رویکردهای شخصیّتی، اخلاقی و عبادی امام علی(ع)، قیام عاشورایی امام حسین(ع)، ایثار رزمندگان و شهادت شهیدان، اسطورة رستم دستان و آرش کمانگیر و قیام تاریخی آریوبرزن که نقشی اساسی در تبیین مفاهیم پایداری داشته و کارکرد سزاوار و شایسته بر مخاطبان دارند، با زبانی تصویری و نمادین در کتابهای فارسی دورة ابتدایی آمدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات پایداری؛ جلوههای پایداری؛ تصویرهای نمادین؛ کتاب فارسی دورة دبستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |