
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
فرایند تقدیس درخت در حوزه فرهنگی هلیل رود | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
دوره 19، شماره 38، اسفند 1399، صفحه 25-44 اصل مقاله (624.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2020.14620.1965 | ||
نویسندگان | ||
محسن اکبری زاده* 1؛ فاطمه طاهری2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
مقدس، مفهومی است که در طی آن یک پدیده، به واسطه ارتباط با نیروهای مافوقطبیعی، منحصر به فرد و از محیط پیرامونش جدا میگردد و در نتیجه دارای قوانین ویژهای می شود. در هر صورت مقدس نوعی تجلی ویژه خدا است که میتواند به مخلوقات منتقل شود. درخت در فرهنگهای گوناگون هم بنا به دلایل فیزیکی و هم به دلیل مجاورت و یا جانشینی با امر قدسی، جایگاه قداست گشته است. در حوزه تمدنی هلیل رود به واسطه ویژگیهای جغرافیایی(آب فراوان و زمین مناسب) درختهای فراوانی می روید و همین امر منجر به توجه خاصی به درخت در این منطقه شده است. در این پژوهش تلاش شده تا از طریق مطالعات میدانی و با روشی توصیفی و تحلیلی و و رویکرد نشانهشناختی، شیوههای تقدس درخت و انتقال آن در حوزه هلیلرود، بررسی شود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین شیوههای تجلی قداست از طریق همنشینی درخت با امر قدسی صورت گرفته است. کهنسالی و قدمت درخت، ارتباط دادن درخت با فرد مقدس، درخت به عنوان جایگاه اجنه و نیروهای غیبی، هم نشینی درخت با مردگان و خاصیتهای طبیعی و دارویی از مهمترین عوامل تقدیس درخت در حوزه هلیل رود محسوب میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ تقدیس؛ هلیل رود؛ درخت؛ توتم | ||
مراجع | ||
-الیاده، میرچا. (1387). مقدّس و نامقدّس. ترجمه نصرالله زنگویی. چ دوم. تهران: سروش. - الیاده، میرچا. (1389). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. چ اول. تهران: سروش. -الیاده، میرچا. (1392).آیینها و نمادهای تشرّف. ترجمۀ مانی صالحی علامه.چ اول. تهران: انتشارات نیلوفر. - انصاری، زهرا، جمالی عاطفه و بدریه زارعی.(1393). «بررسی و طبقهبندی انگاره اساطیری درخت-مرد در قصههای عامیانه هرمزگان». نشریه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س 10. ش 36، 35-65. -پیرایش شیرازی نژاد، مژگان. (1390). « ریشههای اساطیری و ارزشهای نمادین آب و درخت و همنشینی امام زادهها با آنها»، مجله مطالعات ایرانی، س 10، ش 19 .113-130. -چندلر، دانیل،(1386). مبانی نشانهشناسی. چ اول. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. -دورکیم، امیل.(1393). صور بنیانی حیات دینی. ترجمۀ باقر پرهام. چ پنجم. تهران: مرکز. -زمردی، حمیرا.(1382). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطقالطیر. چ دوم. تهران: زوار. -زمردی، حمیرا. (1380). «تجلیات قدسی درخت». ضمیمه مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. س 4. ش 4-، 197-209. - فروید، زیگموند.( 1362). توتم و تابو . ترجمۀ ایرج پورباقر.چ اول. تهران: نشر آسیا. - فریزر، جیمز جرج.(1387). شاخه زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند.چ اول. تهران: آگاه. -کاسیرر، ارنست.(1387).فلسفه صورتهای سمبلیک. ترجمۀ یدالله موقن. ج دوم، چ دوم. تهران: هرمس. - مجیدزاده، یوسف.(1382). جیرفت کهنترین تمدن شرق. چ اول. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - واشقانی فراهانی، ابراهیم. (1389).«سرآغاز گیاهان دراساطیر ایرانی» مجلّۀ مطالعات ایرانی. دانشگاه باهنر کرمان. ش 17، 237-262. - همتی، همایون. (1377). «رودولف اتو و کتاب مفهوم امر قدسی» نشریه کتاب ماه دین. ش12، 23-26. -یاحقی، محمد جعفر.(1386). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی. چ اول. تهران: فرهنگ معاصر.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |