
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,069 |
بررسی تطبیقی پیرنگ در داستانهای «مالون میمیرد» و «بوفکور» با اتکاء به مؤلفههای سوررئالیسم | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 24، شهریور 1400، صفحه 215-238 اصل مقاله (774.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2021.2882 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کوشکی1؛ محمد خسروی شکیب* 2؛ صفیه مرادخانی3؛ محمدرضا روزبه4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان ، ایران | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، ایران | ||
4دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان ، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی تطبیقی پیرنگ در داستانهای «مالون میمیرد» و «بوفکور» با اتکاء به مؤلفههای سوررئالیسم چکیده در میان داستانهای معاصر، «مالون میمیرد» اثر ساموئل بکت و «بوفکور» اثر صادق هدایت جایگاه ویژهای دارند. این دو اثر با درون مایة رازآلود خود، ساختار نامنسجم و روایتهای گسیخته که ترتیب و تسلسل زمانی خاصی هم ندارند، پیرنگ داستانها را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند. هدف نویسندگان در این مقاله، بررسی تطبیقی تأثیر مؤلفههای سوررئالیسم بر پیرنگ «مالون میمیرد» اثر بکت و «بوفکور» اثر هدایت است. نوع پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و شیوة گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و یادداشتبرداری است. مطالب جمعآوری شده مورد تحلیل نشان میدهد که بکت و هدایت توانستهاند با استفاده از مؤلفههای سوررئالیستی از قبیل: رؤیا، نگارش خودکار، شک و ابهام، خلق فضای شگفت، گسست و بینظمی و تصاویر سوررئالیستی، مرزهای پیرنگِ سنتی را کنار بزنند و پیرنگی تازه، نامتعارف و گاهی هنری خلق نمایند. کلید واژهها: بکت، هدایت، مالون میمیرد، بوفکور، پیرنگ. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: بکت؛ هدایت؛ مالون میمیرد؛ بوفکور؛ پیرنگ | ||
مراجع | ||
کتابنامه
- ابرمز، مییرهوارد. (1384). فرهنگ توصیفی اصطلاحات انگلیسی- فارسی، ترجمة سعید سبزیان مزدآبادی، چاپ نهم، تهران: رهنما.
- اسماعیلی، عصمت؛ علی مددی، منا. (1385). «سوررئالیسم و مقالات شمس تبریزی»، نشریة حافظ، ش 33. صفحات 58-50.
- الیافی، نعیم. (1394). تطور الصورة الفنیة فی الشعر العربی الحدیث، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
- بکت، ساموئل. (1389). مالون میمیرد، ترجمة سهیل سمی، چاپ دوم، تهران، ثالث.
- بیگزبی، اسی، وای. (1384). دادا و سوررئالیسم، ترجمۀ حسن افشار، چاپ چهارم، تهران: مرکز.
- پاینده، حسین. (1389). داستان کوتاه در ایران: داستانهای مدرن، تهران: نیلوفر.
- پاینده، حسین.(1393). داستان کوتاه در ایران: داستانهای پسامدرن، تهران: نیلوفر.
- تسلیمی، علی. (1388). نقد ادبی: نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی، تهران: کتاب آمه.
- ثروت، منصور. (1385). آشنایی با مکتبهای ادبی، تهران: انتشارات سخن.
- چایلدز، پیتر. (1393). مدرنیسم، ترجمة رضا رضایی، تهران: نشرماهی.
- سیدحسینی، رضا. (1384). مکتبهای ادبی، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات نگاه.
- شاکری، جلیل.(۱۳۹۵). «بررسی تطبیقی مولفههای زمان روایی در داستان«فرار»آلیس مونرو و داستان«پرلاشز» زویا پیرزاد» نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال ۸، شماره ۱۵ پاییز و زمستان،صص ۲۰۶-۲۲۳.
- شمیسا، سیروس.(1390). مکتبهای ادبی، چاپ دهم، تهران: قطره.
- صنعتی، محمد.(1380). صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران: مرکز.
- فورست، لیلیان. (1375). رمانتسیم، ترجمة مسعود جعفری، تهران: نشر مرکز.
- فورستر، ادوارد مورگان. (1391). جنبههای رمان، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: نگاه.
- موسوی شیرازی، سید جمال. (1387). «تأثیر سوررئالیسم بر تفکر معاصر»، پژوهش زبانهای خارجی، ش 50. ص 151.
- میر صادقی، جمال. (1380). عناصر داستان، تهران: انتشارات سخن.
- هاجری، حسین.(1381). «نمود مدرنیسم در رمان فارسی»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، زمستان 1381، ش 5. صفحات 167-163.
- هدایت، صادق. (1351). بوفکور، تهران: نشر امیرکبیر.
- هانیول، آرتور. (1393). مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: انتشارات نیلوفر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |