
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
مقایسه ی عنصر رنگ در اشعار حمید مصدق و احمد شاملو بر اساس نظریه ی ماکس لوشر | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 145-177 اصل مقاله (914.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2021.17522.3260 | ||
نویسندگان | ||
حمید طاهری* 1؛ مریم هادیان2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). قزوین | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به پیشرفت روزافزون علوم، در قرن بیستم میلادی، برای اولین بار اعضای شورای پژوهشی در علوم اجتماعی اصطلاح میان-رشته ای را به کار بردند. این رویکرد بین رشتههای مختلف که در حال گسستگی بود، تلفیق ایجاد کرد و خودمداری های علمی را به همکاریهای علمی بدل نمود. از آنجا که ادبیات از ذهن و روان آدمی نشأت می گیرد و شامل قلمرو وسیعی است، در علوم مختلف از جمله روانشناسی ریشه دارد. این علم به شناخت روان می پردازد و چون امکان مطالعه مستقیم روان وجود ندارد، نمود خارجی آن یعنی رفتار را بررسی می کند. یکی از رفتار- هایی که ما را به شناخت بیشتر ذهن بشر سوق میدهد، نوشتن است که با ادبیات پیوند مستقیم دارد. در روانشناسی رنگها (که شاخهای از علم روانشناسی است) انتخاب رنگ، تمایل و تنفر نسبت به آن، به شخصیت فرد مرتبط می شود و ما را به درکی از وضعیت روحی فرد رهنمون می سازد. این پژوهش به بررسی اشعار حمید مصدق واحمدشاملو از منظر «روانشناسی رنگ» میپردازد و نه تنها اسامی رنگها، بلکه واژه های القاگر رنگ را بررسی میکند تا از زاویه ی رنگها نیز شناختی دیگر از اشعار و جهان بینی شاعر و ویژگی های شخصیتی آن ها حاصل آید. با توجه به این که عنصر رنگ در شعرهر دو شاعر کارکرد نمادین دارد و با نظر به اشتراک دیدگاه دو شاعر در موارد متعدد، در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، اشعار دو شاعر از منظر کارکرد رنگ ها مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش رنگ در شعر حمید مصدق واحمد شاملو،کارکرد خاصی دارد و حکایتگر تناسب اندیشه و احساسات و عواطف خاص شاعران با حیات اجتماعی و سیاسی و مقتضیات روزگار آن دوست و در میان رنگها، رنگ سیاه وسپید بسامد بالایی دارند واین رنگها تناسبی دقیق با احوال زمانه وتأثیر آن برعالم درون هر دو شاعر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رنگ؛ روانشناسی رنگ؛ لوشر؛ حمید مصدق؛ احمد شاملو | ||
مراجع | ||
کتابنامه
_ ابومحبوب، احمد. (1387). در های و هوی باد.چاپ دوم، تهران: ثالث.
_ اپلی، ارنست. (1371). رؤیا و تعبیر رؤیا. ترجمۀ دلآرا قهرمان، تهران: فردوس و مجید.
_ ایتن، جوهانز. (1395). کتاب رنگ. مترجم محمدحسین حلیمی، چاپ شانزدهم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
_ آیزمن، لئاتریس. (1395) روانشناسی کاربردی رنگها (پنتون). مترجم: روحالله زمزمه، چاپ ششم، تهران: بیهق کتاب.
_ بختیاریفرد، حمیدرضا. (1392). رنگ و ارتباطات. چاپ دوم، تهران: ناشر فخراکیا.
_ پورنامداریان، تقی. (1381). سفر در مه. چاپ اول، تهران: زمستان.
_ حجتی، محمدامین. (1383). اثرات تربیتی رنگ. چاپ اول، قم: جمال.
_ حسین پورچافی، علی. (1390). جریانهای شعری معاصر فارسی. چاپ سوم، تهران: امیر کبیر.
_ رحیمی، هادی. (1391). سپیده دمان. چاپ اول، تهران: انتشارات نوید صبح.
_ سادکا، دوی. (1393). روانشناسی رنگها. مترجم: محمدرضا آل یاسین، چاپ دوم، تهران: هامون.
_ سان، هوارد و دوروتی. (1378). زندگی با رنگ. ترجمۀ نغمه صفاریان، تهران: حکایت.
_ سلاجقه، پروین. (1384). امیرزادۀ کاشیها. تهران: انتشارات طیف نگار.
_ سید حسینی، رضا(1387). مکتبهای ادبی. چاپ چهاردهم، تهران: مؤسسۀ انتشارات نگاه.
_ سیدصدر، سید ابوالقاسم. (1380). معماری، رنگ و انسان. چاپ اول، تهران: ناشر آثار اندیشه.
_ شاملو، احمد. (1395). مجموعۀ اشعار. چاپ دوازدهم، تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
_ صدیقی، مصطفی. (1384). جستجوی خوش خاکستری. چاپ اول، تهران:روشن مهر.
_ عطاری، یوسفعلی و فلاحی، رضا. (1384). روانشناسی رنگ و تبلیغات. چاپ دوم، تهران: گلگشت.
_ لوشر، ماکس. (1389). روانشناسی رنگها. مترجم: ویدا ابیزاده، چاپ بیست و ششم، تهران: درسا.
_ محسنی، مرتضی؛ پیروز، غلامرضا؛ پورعلی، مرضیه. (1391). « تحلیل رنگ در اشعار شاملو براساس نظریۀ ماکس لوشر»، همایش پژوهشهای ادبی، دورۀ شش.
_ محمودی، کوروش. (1389). اصول و مبانی رنگشناسی در معماری و شهرسازی. چاپ سوم، تهران: طحان.
_ مصدق، حمید. (1391). مجموعۀ اشعار. چاپ دوازدهم، تهران: مؤسسه انتشارات نگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |