
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
نقش تعصّبات مذهبی و کلامی در تحریف و سرقت محتوا (نمونۀ موردی: روضه العارفین) | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
دوره 24، شماره 49، تیر 1400، صفحه 113-134 اصل مقاله (665.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2021.17604.2903 | ||
نویسندگان | ||
اعظم سیامک1؛ محسن محمدی فشارکی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه اصفهان. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
تشیّع در عصر صفوی در عرصههای ادب و هنر نمود و بروز فراوانی پیدا کرد. برخی از نویسندگان این عصر در تألیفات خود از تعصّبات مذهبی و کلامی دور نماندند. یکی از آنها بایزید ثانی مدوّن رسالۀ روضهالعارفین است. این اثر رونویسی از چند اثر عرفانی بخصوص مصباحالهدایه است. شباهتها و رونویسیهای این اثر با مصباحالهدایه هم در بخش ساختاری و هم در بخش محتوایی نمود یافته؛ امّا بایزید بخشهایی را نیز به دلیل تعصّبات مذهبی، کلامی و فرهنگی حذف کرده است. بارزترین نمود تعصّبات بسطامی تعصّبات کلامی اوست تا آنجا که وی به دلیل اینکه عقاید کلامی کاشانی را قبول نداشته، در هیچ کجا به نام کاشانی و اثرش اشاره نکرده است. بسطامی همچنین نام خلفای سهگانه و نیز نام عرفای سنّی مذهبی را که صاحب تألیف بودهاند و نیز نام زنان عارف را حذف کرده است. تحقیق حاضر نشان میدهد که از طرفی جریان عرفان ایرانی- اسلامی در مسیری قرار گرفت که هرچه به پایان درخشش آن نزدیک میشویم آثار عرفانی که تجربه و تحقیق لازمۀ اصلی تألیف آنهاست، جای خود را به آثار تقلیدی دادند و عرفا نیز از اصل امانتداری دور شدند. از طرف دیگر همین تقلید و ناحفاظی در امانت در بیرنگ شدن عرفان و دور شدن آن از اصل و سرچشمۀ این جریان و در نتیجه کم فروغ شدن آن بیتأثیر نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد متنی؛ روضه العارفین؛ رونویسی؛ سرقت؛ تعصّب | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |