
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,058 |
تأثیر سبکهای یادگیری بر عملکرد حسابرس با رویکرد مدل چندوجهی تواناییهای میانجی | ||
مجله دانش حسابداری | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 51، دی 1401، صفحه 143-160 اصل مقاله (992.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jak.2021.18142.3556 | ||
نویسنده | ||
رضا نعمتی کشتلی* | ||
استادیار گروه حسابداری، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: سبکهای یادگیری، توانمندی فردی و اولویتهایی هستند که نحوه درک، گردآوری و پردازش اطلاعات را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سبکهای یادگیری با رویکرد مدل چندوجهی تواناییهای میانجی بر عملکرد حسابرس است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف نیز، از نوع کاربردی میباشد که از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. نمونه پژوهش 517 نفر حسابرسان مشغول بهکار در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1399 است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین، فرضیههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرم افزار پی ال اس، مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر، نشان میدهد که سبکهای یادگیری با رویکرد مدل چندوجهی تواناییهای میانجی بر عملکرد حسابرس تأثیر معنادار دارند. همچنین، سبکهای یادگیری مفهومسازی انتزاعی ترتیبی، تجربه عینی ترتیبی، مفهومسازی انتزاعی پیشامدی و تجربه عینی پیشامدی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد حسابرس دارند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد سبکهای یادگیری، عملکرد حسابرس را تحت تأثیر قرار میدهد. لذا، نتایج پژوهش میتواند موجب بهبود تصمیمگیری و قضاوت حرفهای حسابرس گردد و مفاهیم نظریه یادگیری بر پایه مدل چندوجهی تواناییهای میانجی را وارد متون تحقیقات رفتاری در حسابرسی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای یادگیری؛ عملکرد حسابرس؛ مدل چندوجهی تواناییهای میانجی | ||
مراجع | ||
خواجوی، شکراله و نحاس، کاظم (1398). افزایش یادگیری حسابداری بهوسیله نقشه مفهومی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(3)، 412-394.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1396). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سعیدیپور، بهمن و معیرمعینی، فاطمهسادات (1393). تأثیر آموزش مولفههای یادگیری خودگردان بر اساس مدل یادگیری شناختی پینتریچ بر ارزشگذاری درونی. تحقیقات در یادگیری، 2(7)، 64-53.
شایسته شجاعی، پرویز؛ پورزمانی، زهرا و یعقوبنژاد احمد (1399). تأثیر معیارهای رفتار اخلاقی شامل محیط اخلاقی، تعهد حرفهای، ارزشهای اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی بر عملکرد حسابرسان. حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(10)، 310-273.
غلامرضایی، محسن و حسنی، محمد (1398). تأثیر اختلالات شخصیت بر تردید حرفهای حسابرسان مستقل. مجله دانش حسابداری، 10(2)، 76-43.
کوارویی، رعنا؛ مومنی، عصمت و حاجی زینالعابدینی، محسن (1394). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و فرایادگیری با رفتار اطلاعجویی. مطالعات دانششناسی، 2(5)، 78-59.
مشعشعی، سید محمد؛ هاشمی، سیدعباس و فروغی، داریوش (1397). تأثیر تفاوتهای فردی حسابرسان بر تعهد حرفهای آنها: بررسی نقش میانجی سازگاری جو اخلاقی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25(3)، 432-415.
نعمتیکشتلی، رضا؛ حمیدیان، محسن؛ جعفری، سیده محبوبه و صراف، مریم (1399). تأثیر سبکهای شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34)، 275-253.
نعمتیکشتلی، رضا. (1400). تأثیر استراتژیهای یادگیری شناختی کرتون بر ارزیابی ریسک تقلب. حسابداری دولتی، 7(2)، 94-79.
ولیان، حسن؛ عبدلی، محمدرضا و کوشکی جهرمی، علیرضا (1398). مفهومسازی تصمیمگیری خردمندانه حسابرسان بر اساس تحلیل داده بنیاد. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(2)، 301-326.
References
Brigham, K.H., De Castro, J.O., & Shepherd, D.A. (2004). The Mismatch between Entrepreneurs and their firm: The role of cognitive fit/misfit. IE Working Paper, Submitted for Review at the Academy of Management Journal, 2-26.
Balkir, I. (2000). Effect of Analytical Review Results, Optimism, and Pattern for Coping on Audit Effort of Accounting estimates. Doctoral thesis in Canada.
Bonner, S.E. (1994). A model of the effects of audit task complexity. Accounting, Organizations and Society, 19(3), 213-234.
Chung, J., Cohen, J., & Monroe, G.S. (2008). The effect of moods on Auditors' inventory valuation decisions Auditing. A Journal of Practice & Theory, 27(2), 137-159.
Chen, M.H., Chang, Y.Y., Lo, Y.H. (2015). Creativity cognitive style, conflict, and career success for creative entrepreneurs. Journal of Business Research, 68(4), 906-910.
Chin, W.W. (1998). Issues and opinion on structural equation modeling. MIS Quarterly, 22(1), 7-16.
Duff, A. (2004). The Role of Cognitive Learning Styles in Accounting Education: Developing Learning Competencies. Journal of Accounting Education, 22(1), 29-52.
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2017). Structural equation modeling with PLS software. Fourth Edition, Tehran, University Jihad Publications [In Persian].
Fuller, L.R., & Kaplan, S.E. (2004). A note about the effect of auditor cognitive style on task performance. Behavioral Research in Accounting, 16, 131-143.
Gregorc, A.F. (1979). Learning/Teaching styles: Potent forces behind them. Scientific Research an Academic Publisher, in Educational Leadership 5, 234-237.
Glover, S.M., Prawitt, D.F. (2014). Enhancing Auditor Professional Skepticism: The Professional Skepticism Continuum. Current Issues in Auditing, 8(2), 1-10.
Gholamrezaee, M., & Hassani, M. (2019). The effects of personality disorder on auditors' professional skepticism. Journal of Accounting Knowledge, 10(2), 43-76 [In Persian].
Hansen, J.D. (1993). The effect of information load and cognitive style on decision quality in a financial distress decision task.Ph.D Dissertation, The University of Nebraska-Lincoln.
Jackson, C., & Jones, M.L. (1996). Explaining the overlap between personality and learning style. Personality and Individual Differences, 20(3), 293-300.
Khajavi, Sh., & Nahas, K. (2019). Increasing accounting learning through concept map. Journal of Accounting and Auditing Review, 26(3), 393-412 [In Persian].
Kolb, D.A. (2004). Experiential learning, www. learning Frame experience. com.
Kovaruee, R., Momeni, S., & Haji Zinalabedini, M. (2015). Investigating the relationship between learning and extracurricular strategies and information-seeking behavior. Epistemological Studies, 2(5), 59-78 [In Persian].
McKnight, C.A., & Wright, W.F. (2011). Characteristics of relatively high-performance auditors. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 30(1), 191-206.
Maria, C., Inmaculada, B., & Lucia, L.R. (2019). The engagement of auditors in the reporting of corporate social responsibility information. corporate social responsibility and environmental management. 26(1), 46-56.
Moshashaei, S.M., Hashemi, S.A., & Foroughi, D. (2018). The effect of auditors’ individual differences on their professional commitment: The mediation effect of ethical climate fit. Journal of Accounting and Auditing Review, 25(3), 415-432 [In Persian].
McGhee, W., Shields, M.D., & Bingberg, J.G. (1978). The effect of personality on subjects information processing. The Accounting Review, 55(3), 681-697.
Nematikoshteli, R., Hamidian, M., Jafari, S.M., & Sarraf, M. (2020). The effect of auditors' cognitive styles on fraud risk assessment. Management Accounting and Auditing Knowledge, 9(34), 253-275 [In Persian].
Nematikoshteli, R. (2021). The impact of kirton cognitive learning strategies on fraud risk assessment. Journal of Public Accounting, 7(2), 79-94 [In Persian].
Pincus, K.V. (1990). Auditor individual differences and fairness of presentation judgments, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 9(3), 150-166.
Pham, N.P. (2000). Learning styles. Retrieved January 2010 from http://payson .tulan.Edu/Pham/learning/styles. html.
Phan, P.H. (2002). Technological entrepreneurship, a volume in research in entrepreneurship and management. Lally School of Management and Technology Rensselaer Polytechnic institute. Printed in the United States of America.
Raslan, I., Hegazy, M., & Eldawla, M.K. (2017). Quality control elements and auditor fraud risk assessment: An experimental study. Journal of Accounting and Finance, 16(2), 157-178.
Reynaldo, A.C. (2021). Learning styles and preferred learning modalities in the new normal. Open Access Library Journal, 8(4), 1-14.
Reurink, A. (2018). Financial fraud: A literature review. Journal of Economic Surveys, 32(5), 1292-1325.
Siriwardane, H.P., Kin Hoi Hu, B., & Low, K.V. (2014). Skills, knowledge, and attitudes are important for present-day auditors. Internal Journal of Auditing, 18(3), 193-205.
Saeedipoor, B., & Mirmoeeni, F.S. (2014). The effect of self-learning components training based on Pinetrich cognitive learning model on internal evaluation. Research in Learning, 2(7), 53-64 [In Persian].
Saha, S., & Sharma. R.R.K. (2019). The impact of personality and cognitive style of managers on their work types. Journal of Management Development, 38(1), 58-71.
Shue, C.L., Jau, M.S., Sang, B.T., Tzu, L.L., & Weiwei, D. (2016). A comprehensive survey of government auditors self-efficacy and professional development for improving audit quality. Springer Plus, 5, 1263.
Sekerka, L., & Bagozzi, R. (2015). Moral courage in the workplace: moving to and from the desire and decision to act. Business Ethics: A European Review, 16(2), 132-149.
Shayesteh Shojaei, P., Poorzamani, Z., & Yaghobnezhad., A. (2021). the impact of ethical standards including ethical environment, professional commitment, ethical values and ethical ideology on performance of auditors. Journal of Value and Behavioral Accounting, 5(10), 273-310 [In Persian].
Tusheng, X., Chunxiao, G., & Chun, Y. (2020). How audit effort affects audit quality: An audit process and audit output perspective. China Journal of Accounting Research, 13(1), 109-127.
Tang, S., Huang, S., Zhu, J., Huang, R., Tang, Z., & Hu, J. (2019). Financial self-efficacy and disposition effect in investors: The mediating role of versatile cognitive style. Frontiers in Psychology, 9, 2705.
Urmetzer, S., Lask, J., Vargas-Carpintero, R., & Pyka, A. (2020). Learning to change: Transformative knowledge for building a sustainable bioeconomy. Ecological Economics, 167(1), 106-135.
Valiyan, H., Abdoli, M., & Koushki Jahromi, A. (2019). Conceptualizing Wise Auditor Decision Making based on Grounded Theory Approach. Journal of Accounting and Auditing Review, 26(2), 301-326 [In Persian].
Woolfolk, A.E. (1995). Educational psychology, 6thed Boston: Allyn and Bacon.
Weiler, A. (2005). Information-seeking behavior in Generation Y students: Motivation, critical thinking, and learning theory. The Journal of Academic Librarianship, 31(1), 46-53.
Yuresta, D., & Taufikur Rahman, S.E. (2016). Analisis pengaruh motivasi, stres, reward dan rekan kerja terhadap kinerja auditor di kantor akuntan publik. Ph.D. Dissertation, [Yogyakarta]: Universitas Gadjah Mada.
Zydney, J.M., Warner, Z., & Angelone, L. (2020). Learning through experience: Using design-based research to redesign protocols for blended synchronous learning environments. Computers & Education, 143(1), 103-125.
Zhang, L.F. (2004). Thinking styles university students preferred teaching styles and their conceptions of effective teachers. Journal of Psychology, 13(3), 233-257. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |