
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,058 |
سبک روایی، زاویۀ دید و درونمایههای پایداریِ رمان «ام سعد» (غسّان کنفانی) و خاطرات «دا» (زهرا حسینی) | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 13، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 57-86 اصل مقاله (2.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2022.3226 | ||
نویسندگان | ||
مجید رستگاری* 1؛ علی اکبر محسنی2؛ علی نجفی ایوکی3؛ تورج زینی وند4 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. کرمانشاه. ایران | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. کرمانشاه. ایران. | ||
3دانشیار، گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران | ||
4استاد، گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. کرمانشاه. ایران. | ||
چکیده | ||
دو رمان «أُمُّ سعد» و خاطرات «دا» بدین سبب که هر دو به نوعی مؤلّفههای مقاومت سرزمین فلسطین و دفاع مقدّس ایران را واگویی میکنند؛ در زمرۀ ادبیّات روایی میگنجند. این جُستار میکوشد تا از منظر سبک و دید راوی، محتوای دو داستان را بر پایۀ معیارهای پایداری و رویکرد ادبیّات تطبیقی آمریکایی تحلیل کند. خاطرات«دا» با روایتهایی مستند در یک عمل داستانی غیرخطّی و رمان «أُمُّ سعد» با بهرهگیری از درونمایههای نمادین و اسطورهای در یک سیر خطّی روایی در خلق فضا، رنگ، بهکارگیری صحنههای فراخمنظر و انواع صور خیال در تحقّق اهداف خود، کامیاب به نظر میرسند. زهرا حسینی با شگردهای زاویۀ دید درونی اوّل شخص (تکگویی درونی، حدیثنفس و تکگویی نمایشی) و غسّان کنفانی1 با ترکیبی از زاویۀ دید درونی اوّل شخص(دو راوی) و بیرونی سوّم شخص(راوی دانای کل، دانای کل محدود و زاویۀ دید نمایشی)، حوادث داستان را روایت میکنند. در پژوهش توصیفی و تحلیلی حاضر که به روش کتابخانهای و با هدف وصول به شخصیّتهای قهرمان و درونمایههای پایداری صورت گرفته است، میتواند ضمن تبیین اشتراک و افتراق زاویۀ دید، مؤلّفههای معنوی، اجتماعی و لایههای معنایی دو اثر روایی، مخاطب را با سبک زندگی و فرهنگ جهادی زنان و مردان ایثارگر ایران و فلسطین آشنا سازد؛ چرا که پیام اصلی این دو ژانر و قهرمانان آن، مقاومت در برابر رژیم بعثی و صهیونیستی در دفاع از سرزمین بودهاست. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مضامین پایداری مانند عشق به وطن و دفاع از آن، ایثار و جانفشانی، ایمان و امید و ... در دو روایت، بیشترین نمود داشتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک روایی؛ زاویۀ دید؛ درونمایۀ پایداری؛ «أُمُّ سعد»؛ «دا» | ||
مراجع | ||
بصیری، محمدصادق ؛ فلاح، نسرین. (1393). «مبانی نظری ادبیّات مقاومت در آثار غسّان کنفانی». نشریۀ ادبیّات پایداری. دورۀ 10، شمارۀ 6، صص90-65.
بیشاپ، لئونارد. (1378). درسهایی دربارۀ داستاننویسی. ترجمۀ محسن سلیمانی. تهران: سوره مهر.
پورنامداریان، تقی. (1367). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. چاپ دوم. تهران: علمی و فرهنگی.
جعفری، ناهید ؛ رضوینیا، محبوبه. (1391). «بازیابی عناصر داستانی در کتاب «دا»». فصلنامۀ ادبیّات فارسی. دورۀ 19، شمارۀ 8، صص 205-180.
حدّاد، حسین. (1396). زیر و بم داستان. مصحّح محمّد حنیف. تهران: علمی و فرهنگی.
حسینی، اعظم.(1390). «دا»(خاطرات سیِّده زهرا حسینی). چاپ صد و چهل و هشت. تهران: سوره مهر.
حسینی، صالح.(1369). واژگان اصطلاحات ادبی. تهران: انتشارات نیلوفر.
حمود، ماجده.(2005). جمالیّات الشّخصیّة الفلسطینیّة لدی غسّان کنفانی. دمشق: دار النمیر.
راسلی، آلیشیا.(1394). جادوی زاویۀ دید. ترجمۀ محسن سلیمانی. تهران: سوره مهر.
سالمیان، غلامرضا؛ آرتا، محمد؛ حیدری، دنیا. (1391). «بررسی تطبیقی دلالت معنایی نمادها در ادبیات کلاسیک و اشعار احمد شاملو». فصلنامة زبان و ادبیات فارسی. دورۀ ۲۰ ، شمارة ٧٣ ، صص 68-98.
سعید العدوانی، أحمد.(2016). «النهایات السردیة فی روایات غسان کنفانی». مجلة جامعة أم القری. العدد 17،صص 148-99.
صفایی، علی؛ اشهب، اسماعیل. (1392).«کتاب «دا»، خاطره یا رمان؟». ادبیات پایداری. دورۀ 8، شمارۀ 4، صص 120-91.
عصام إبراهیم وادی، سمیة. (2017).«جدلیة الحیاة والموت فی روایات غسان کنفانی وإبراهیم نصرالله». عبدالخالق محمد العف. رسالة الماجستیر فی الآداب واللغة العربیة. الجامعة الإسلامیة. غزة.
قبادی، حسینعلی. (1388). «نظری بر نمادشناسی و اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد. سال 28، شماره 3 و 4، صص 358-335.
کنفانی، غسّان. (1972). الآثار الکاملة: الروایات. الطبعة الأولی. بیروت:مطبعة دار الکتب.
کنفانی، غسّان. (2013). روایة أم سعد. الطبعة الأولی. قبرص: دار منشورات الرمال.
مازیة، حاج علی.(2017).«الهویة وسرد الآخر فی روایات غسّان کنفانی». جمال مبارکی. رسالة دکتوراه فی الآداب واللغة العربیة.جامعة محمد خیضر بسکرة. الجزائر.
معنوی، فریده. (1395). «شخصیّتپردازی در رمان «الحب تحت المطر» اثر نجیب محفوظ». عادل آزاددل. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی. دانشگاه محقق اردبیلی.
میرصادقی، جمال. (1394). ادبیات داستان. چاپ هفتم. تهران: سخن.
میرصادقی، جمال. (1391). زاویۀ دید در داستان. تهران: سخن.
نجفپور، رضا. (1388). نماد در قرآن. دانشگاه تهران.
یوست، فرانسوا. (1386). «چشمانداز تاریخی ادبیّات تطبیقی». ترجمۀ علیرضا انوشیروانی. فصلنامۀ مطالعات ادبیّات تطبیقی. دورۀ 3، شمارۀ 1، صص60-37. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 432 |