
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
خوانش پدیدارشناختی رنگهای یک نگاره از کتاب سمک عیار دوره آل اینجو با تکیه بر آراء نجمالدین کبری | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 20، دوره 21، شماره 41، تیر 1401، صفحه 687-715 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2022.17727.2184 | ||
نویسنده | ||
فاطمه مهرابی* | ||
گروه تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشکده مطالعات عالی و علوم نظری، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گذر از پدیدار رنگ به معنا، فرایندی است که از دیرباز تاکنون نزد متفکران متعدد با سویههای فکری متفاوت همواره مطرح بوده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که، در یک مثلث معنایی متشکل از مخاطب، مؤلف و اثر هنری، صرفنظر از قصد مؤلف و وجه بیانگری اثر، اگر مخاطبی به شیخ نجمالدین کبری در مورد تجلیات انوار رنگی آگاه باشد در مواجهه با یک اثر هنری چگونه آن اثر را خوانش میکند؟ ازاینرو با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هانری کربن به تحلیل آراء شیخ نجمالدین کبری دراینباره پرداخته شد و با ماحصل این بررسی و روشی توصیفی و تحلیلی رنگهای یک اثر هنری را مورد نقد یا خوانش مخاطبمحور قرار داد و درنهایت به این نتیجه رهنمون شد که هنگامیکه یک اثر هنری بر مبنای آراء نجم کبری مورد قضاوت قرار میگیرد، میتوان از مشاهده محض گذشت و بهنوعی شهود شخصی دستیافت که در مورد نمونه مطالعاتی این نوشتار، نتیجه شهود بدین قرار بود که نگاره موردمطالعه بهواسطه ترکیببندی بندی عمودی و رنگبندی دو ساحتیاش تبیینی از تعین انوار رنگیای است که نجم کبری از آن سخن میگوید. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی رنگ؛ نجمالدین کبری؛ هانری کربن؛ نگارگری؛ سمک عیار | ||
مراجع | ||
الارجانی، فرامرز بن خداداد.( ۱۳۶۳). سمک عیار. تصحیح پرویز ناتل خانلری. جلد دوم. تهران: آگاه.
بالانفا، پل.( ۱۳۸۵). «هانری کربن و روش وی»، ترجمه مرسده همدانی. زائر شرق مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یک صدمین سال تولد هانری کربن. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. چاپ اول، صص ۱۶۹-۱۸۲.
پازوکی، شهرام.( ۱۳۸۰). «گفتگوی فرا تاریخی و فراگفتگو در اندیشه ایزوتسو». سخنگوی شرق و غرب مجموعه مقالات (همایش بزرگداشت پروفسور توشیهیکو ایزوتسو). تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی دانشگاه تهران، صص ۱۱-۲۰.
پاکباز، رویین.( ۱۳۷۹). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین.( ۱۳۸۴). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
کربن، هانری.( ۱۳۶۹). فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی. ترجمه سید جواد طباطبائی. تهران: توس.
کربن، هانری.( ۱۳۷۹). انسان نورانی در تصوف ایرانی. ترجمه فرامرز جواهری نیا. تهران: گلبان.
کربن، هانری.( ۱۳۸۹). واقعانگاری رنگها و علم میزان. ترجمه انشاءاالله رحمتی. تهران: سوفیا.
محمدی، کاظم.( ۱۳۸۰). نجمالدین کبری. تهران: طرح نو.
مونسی سرخه، مریم، طالب پور، فریده، گودرزی، مصطفی.( ۱۳۸۹). «نوع لباس و نمادهای رنگ در عرفان اسلامی». ماهنامه هنرهای تجسمی – هنرهای زیبا. دوره ۲، ش ۴۴، زمستان، صص 5-14.
نامور مطلق، بهمن.( ۱۳۸۵). «نقد ادبی – هنری نزد هانری کربن». زائر شرق مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یک صدمین سال تولد هانری کربن. موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، صص ۱۲۹-۱۵۱.
نجمالدین کبری، احمد بن عمر.( ۱۳۶۸). فوائح الجمال و فواتح الجلال. ترجمه محمدباقر ساعدی خراسانی. تهران: مروی.
نصر، سید حسین.( ۱۳۸۲). جاودان خرد. مجموعه مقالات. به اهتمام دکتر سید حسن حسینی. تهران: سروش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |