
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,072 |
بازتاب آرایش موی ایرانیان در توصیفات منظومههای عاشقانة فارسی (قرن 6-4) | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 41، تیر 1401، صفحه 1-29 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2021.17595.2179 | ||
نویسندگان | ||
مرجان ابراهیمی کوهبنانی1؛ مریم شایگان* 2؛ محمد حجت2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
زیباییدوستی از ویژگیهای فطری طبع بشر بوده؛ به همین علّت تمایل به آراستگی در ذات انسان وجود دارد. ادبیّات هر کشور، تجلّیگاه علایق و تمایلات مردم آن مرز و بوم است. در ادبیّات فارسی، منظومههای عاشقانه به دلیل ماهیّت غنایی و شکل داستانی، یکی از مهمترین منابع بازتاب آرایش و آراستگی ایرانیان هستند که واکاوی توصیفات معشوق در آنها، ضمن ایجاد التذاذ ادبی موجب شناخت آرایش و انواع آن در ادوار گوناگون، میشود. در این تحقیق بنیادین توصیفی تحلیلی با استفاده از روش کتابخانهای و ابزار یادداشتبرداری سعی شده به دلیل گستردگی موضوع آراستگی، فقط به بررسی آرایش مو در منظومههای عاشقانة مشهور قرنهای چهارم، پنجم و ششم پرداختهشود. ضرورت انجام این قبیل پژوهشهای بینرشتهای در این است که علاوه بر رفع برخی ابهامات شعری، زمینة تحقیق در دیگر رشتهها همچون تاریخ، علوم اجتماعی و ... را هموار ساخته و میتواند در مواردی از قبیل فیلمسازی، مجسّمهسازی و آرایشگری، منجر به ایجاد ایدههای نو و خلّاقانه گردد. طبق این پژوهش مشخّص شد برخی از انواع آرایش مو مانند بافتن، بستن، رها کردن مو بر چهره، ریختن آن بر شانه، خوشبو کردن مو، استفاده از وسایل زینتی چون تاج و گوهر و ... بین زن و مرد مشترک و برخی مثل باز کردن فرق، استفاده از کلاه مخصوص و سرآغوش مختص زنان بودهاست. زیباترین توصیفات آرایش مو در منظومههای قرن ششم به چشم میخورد و به نظر میرسد محتوا و خاستگاه داستان و زمان و مکان زندگی شاعر، در شرح و توصیف آراستگی مو، نقش بسزایی داشتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
زیبایی؛ آرایش مو؛ ایرانیان؛ منظومههای عاشقانه | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم
- ابن بابویه، محمّد بن على، (1381). پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ترجمة محمدعلی مجاهدى، قم: انتشارات سرور.
- ابن بابویه، محمّد بن على، (بیتا). الخصال، ترجمة احمد فهرى زنجانی، جلد1، تهران: علمیه اسلامیه.
- ابن سینا، حسین بن عبد الله،(1388). دفع المضار الکلیة عن الأبدان الإنسانیة (دور ساختن هر گونه زیان از تن آدمیان)، چاپ: دوم، تهران: المعی.
- ابو ریحان بیرونى، محمد بن احمد(1383). الصیدنة فی الطب (داروشناسى در پزشکى)، مترجم باقر مظفرزاده، تهران: گروه نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسى.
- اسدی طوسی، ابونصر علیبن احمد.(1354). گرشاسبنامه، چاپ دوم، تهران: طهوری.
- اسعد گرگانی، فخرالدین.(1395). ویس و رامین با مقدّمه و تصحیح و تحشیة محمّد روشن. چاپ ششم. تهران: صدای معاصر.
- بانوگشسبنامه. (1382). مقدّمه تصحیح و توضیح دکتر روحانگیز کراچی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- بهاء الدوله، بهاء الدین بن میر قوام الدین، (1387).خلاصة التجارب (طبع جدید)، تهران: دانشگاه علوم پزشکى.
- پادشاه محمد،(1335). فرهنگ آنندراج، زیرنظر محمد دبیرسیاقی، تهران: خیّام.
- پیامنی، بهناز،(1394). بررسی سبکی و محتوایی نسخة خطّی«مجمره؛رساله در عطرکشی» با نگاهی به تاریخچة عطر و عطرسازی، نشریة ادب و زبان دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال18، شمارة38، پاییز و زمستان 94، صص79-55.
- جرجانى، اسماعیل بن حسن،(1391). ذخیرة خوارزمشاهى، جلد8، قم: مؤسسه احیاء طب طبیعى.
- حکیمى، محمدرضا و حکیمى، محمد و حکیمى، على،(1380). الحیاة ترجمه احمد آرام، جلد6، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
- خلف نیشابوری، ابو اسحاق ابراهیم بن منصور.(1386). قصصالانبیاء، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- شاندور، آلبر. (1355). کورش کبیر، ترجمة هادی هدایتی، تهران: دانشگاه تهران.
- عطّار نیشابوری. (1355، سال2535شاهنشاهی) خسرونامه. به تصحیح احمد سهیلی خوانساری.
- عطّار نیشابوری. (1390). منطقالطّیر(شیخ سمعان)، به اهتمام و تصحیح سیّد صادق گوهرین، چاپ بیست و هفتم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- عفیفی، رحیم.(1391). فرهنگنامة شعری(بر اساس آثار شاعران قرن سوم تا یازدهم هجری)، سه جلد، چاپ سوم، تهران: سروش.
- عقیلى علوى شیرازى، سید محمد حسین بن محمد هادى،(بیتا). قرابادین کبیر، جلد2، دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانى تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکى، طب اسلامى و مکمل.
- عیّوقی. (1343). ورقه و گلشاه به اهتمام ذبیحالله صفا. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- فردوسی. ابوالقاسم.(1385). نامة باستان (بیژن و منیژه). ویرایش و گزارش شاهنامة فردوسی از دکتر میر جلالالدین کزّازی. جلد پنجم. چاپ دوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
- فردوسی. ابوالقاسم. (1386). نامة باستان (زال و رودابه). ویرایش و گزارش شاهنامة فردوسی از دکتر میر جلالالدین کزّازی. جلد اوّل. چاپ ششم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
- فردوسی. ابوالقاسم. (1386). نامة باستان(سیاوش و سودابه). ویرایش و گزارش شاهنامة فردوسی از دکتر میر جلالالدین کزّازی. جلد سوم. چاپ سوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
فردوسی. ابوالقاسم. (1385). نامة باستان (بهرام و آرزو- بهرام و دختران آسیابان- بهرام و دختران برزین). ویرایش و گزارش شاهنامة فردوسی از دکتر میر جلالالدین کزّازی. جلد هفتم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
فردوسی. ابوالقاسم .(1387). نامة باستان (خسرو و شیرین). ویرایش و گزارش شاهنامة فردوسی از دکتر میر جلالالدین کزّازی. جلد نهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
- فردوسی. ابوالقاسم. (بیتا). یوسف و زلیخا.(بیجا).
- معین، محمّد.(1386). فرهنگ فارسی. جلد دوم. چاپ بیست و چهارم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- مینوی خرد. (1380) ترجمة احمد تفضلی به کوشش ژاله آموزگار. ویرایش سوم. تهران: توس.
- نظامی گنجوی.(1388/الف). خسرو و شیرین. با تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران: انتشارات زوّار.
- نظامی گنجوی. (1394). لیلی و مجنون. تصحیح و شرح مجدّد از روی 14 نسخة خطّی دکتر بهروز ثروتی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
نظامی گنجوی. (1388/ب) هفت پیکر. با تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی و به کوشش سعید حمیدیان. چاپ هشتم. تهران: انتشارات قطره.
- نفیسی، میرزا علی اکبر،(بیتا). فرهنگ نفیسی(ناظمالاطباء)، تهران: خیام.
نرمافزارها
- لغتنامة دهخدا: دانشگاه تهران.
- جامعالاحادیث: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
References | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |