
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,058 |
بررسی سویههای پسامدرنیستی «رود راوی» بر بنیاد آرای «جانبارت» | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 26، شهریور 1401، صفحه 191-222 اصل مقاله (598.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2022.18512.3379 | ||
نویسنده | ||
نوازالله فرهادی* | ||
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پپستمدرنیسم، مدرنیسم کمالیافته است که به دستاوردهای دانش و تکنولوژیِ مورد علاقه و اعتماد عصر روشنگری و مدرنیته، نگاهی ژرف و همهجانبه، با رویکردی انتقادی دارد. بنابراین رد پای آن را در اغلب رشتههای علوم و گرایشهای هنری میتوان نظارهنمود؛ در ادبیات نیز با بنیانهای نظری متکثر و مؤلفههای متعدد نمودیافتهاست. آرای «جانبارت»، نویسنده و منتقد آمریکایی، از میان نظریات متنوع موجود، ژرفنگری قابل توجه و چهارچوب نسبتاً مشخصی دارد، که میتوان مؤلفههای معینی را برای سنجش ضابطهمند آثار، از آن استخراج نمود. همچنین رمان «رود راوی» اثر «ابوتراب خسروی»، از ظرفیت بالایی برای بررسی با رویکردهای گوناگون، ازجمله دیدگاه پسامدرنیستی برخوردار است؛ بهویژه با آرای جانبارت قرابتها و مطابقتهای بسیاری دارد. در بررسی این رمان بر اساس آرای جانبارت، ابتدا با تکیه بر ایدههای ادبی بارت مبنی بر «غنیسازی ادبیات» و شگردهایی که او عملاً برای تحقق نظریات خود در آثار داستانیش بهکارمیبرد، مؤلفههایی فراهم شده، سپس متن روایت بر اساس این مؤلفهها بررسی و تحلیل میگردد. این تحلیلها بخشی از ارزشهای ادبی رود راوی مبنی بر منطبق آمدن با معیارهای جهانی پسامدرن و نوآوریهای خسروی در این زمینه را نمایانمیسازد و نشانمیدهد که در رمان یادشده کاربست شیوههای ساختارشکنانة پستمدرنیستی، نظیر آمیزش حیطهها، خلق فراداستان و... ضمن برجستگی بخشیدن به چگونگی روایتگریِ معنا، چیستی معنا و درونمایه نیز ناچیز و موضوع روایت مبهم و معماگون نشدهاست. از این رو میتوان آن را نمونهای از پسامدرن بومیشدة ایرانی دانست که از امتیازات لازم برای قرارگرفتن در ردیف آثار فراملی و رمانهای موفق پسامدرنیستی جهان، برخودار است. | ||
کلیدواژهها | ||
پسامدرن؛ جانبارت؛ رود راوی؛ فراداستان؛ محتوای هستیشناسانه | ||
مراجع | ||
کتابنامه
الف.منابع فارسی
- ابویسانی، حسین. (1391). «پستمدرنیسم در متن ادبی کولاج». زبان و ادبیات عربی. شمارة 7، صص 1-26.
- بارت، جان. (1375). «ادبیات بازپروری». ترجمة محمدرضا پورجعفری. ارغنون. شمارة 9 و10، صص 24-263.
- بارت،جان. (1380). «موازیها: کالوینو و بورخس». ترجمة محمدرضا فرزاد. کارنامه، شمارة 22، صص 25-27.
پاینده، حسین. (1381). «سیمین دانشور: شهرزادی پسامدرن». متنپژوهی. شمارة 15، صص 5- پاینده ، حسین. (1386). «رمان پسامدرن چیست». ادبپژوهی. شمارة 2، صص 10-47.
- پاینده، حسین. (1388). نقد ادبی و دمکراسی. تهران: نیلوفر.
- تدینی، منصوره. (1388). پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران. تهران: علم.
- جانسن، آنتونیاف. (1381). پستمدرنیسم: هنر پستمدرن. ترجمة مجید گودرزی. تهران: عصر هنر.
- جیمسن، فردریک. (1391). پسامدرنیسم و جامعة مصرفی. ترجمة وحید ولیزاده. تهران: پژواک
- خسروی، ابوتراب. (1385). رود راوی. تهران: نشر قصه.
سلدن،- علیزاده، پوران. (1396). «تحلیل بنمایههای اساطیری در رود راوی». ادبیات معاصر جهان. دورة 22، شمارة 2، صص 469-499.
- علیزاده، ناصر و نظریانامق، طاهر. (1396). «مؤلفههای پستمدرنیستی در غزلیات حافظ شیراز». زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز. دورة 70، شمارة 153، صص 181-235.
- لاج، دیوید. (1388). هنر داستاننویسی. ترجمة رضا رضایی. تهران: نی.
- لاج، دیوید و همکاران. (1389). «رمانهای پسامدرنیستی». نظریههای رمان از رئالیسم تا پسامدرن. ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر. صص 142-200.
- لوئیس، بری. (1383). «پسامدرنیسم در ادبیات». مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمة حسین پاینده. تهران: روزنگار. صص 77-109.
- مالپاس،سایمون. (1386). پستمدرن. ترجمة حسین صبوری.تبریز: دانشگاه تبریز.
- مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی. تهران: فکر روز.
- مکهیل، برایان و همکاران. (1393). «گذر از مدرنیسم به پسامدرنیسم». مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر. صص 312-378.
- وو، پاتریشیا. (1390). فراداستان. ترجمة شهریار وقفیپور. تهران: چشمه.
- هاجری، حسین. (1384). «انعکاس اندیشههای پستمدرن در ادبیات داستانی معاصر ایران». مجموعه مقالات ما و پستمدرنیسم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی. صص 218-241.
- هاچن، لیندا. (1383). «فراداستان تاریخنگارانه». مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمة حسین پاینده. تهران: روزنگار. صص 259-311.
- هاروی، دیوید.(1393). وضعیت پسامدرنیته: تحقیق در خاستگاههای تحول فرهنگی. ترجمة عارف اقوامیمقدم. تهران: پژواک.
ب. منابع لاتین -Hutcheon, L. (1999). A poetics of postmodernism (history, theory, fiction). New York & London: Routledge. -Klinkowitz, J. (1998). Metafiction: The encyclopedia of the novel. Chicago, London: Fitzroy Dearborn Publishers. -Mchalle, B. (1996). Postmodernist Fiction. London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |