
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,066 |
هژمونی درونمایههای ایدئولوژیک رمان نوجوان با تکیه بر دو رمان پایداری «ناروال، نهنگ تکشاخ» و «نردبانی رو به آسمان» | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 14، شماره 26، آبان 1401، صفحه 75-102 اصل مقاله (876.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2022.3486 | ||
نویسندگان | ||
سیده مریم حسینی کیسمی1؛ فاطمه کاسی* 2 | ||
1مربی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ایدئولوژی به دلیل پیوستگی ناگزیر با عقاید و افکار افراد، همیشه در روند تصمیمگیریها و جریانات زندگی مردم نقشی انکارناپذیر داشته و دارد. نویسندگان آثار ادبی نیز از این امر مستثنی نبوده و بی تردید آنها نیز متأثر از ایدئولوژیهای خود هستند؛ علاوه بر آن گاهی نیز ایدئولوژیهای نظام آموزشی مسلط بر جامعه را تبلیغ میکنند؛ از این رو، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی دو رمان پایداری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از منظر ایدئولوژیهای آشکار و پنهان بر اساس آلتوسر وگرامشی بررسی کرده است. در این پژوهش معلوم گردید بیشتر ارزشهای مورد بحث در این آثار عبارتند از راستگویی، فداکاری، دفاع از میهن و ... که در این رمانها به صورت ایدئولوژی آشکار رخ نمودهاند که این مسأله به دغدغه نویسندگان و ساختار آموزشی مسلط بر جامعه برمیگردد. از ایدئولوژیهای پنهان این کتابها نیز میتوان به تلاش نیروهای مسلط یا فرادَست برای حفظ حکومت خود بر جامعۀ فرودست از طریق ساختارهای آموزشی و قهریه اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان پایداری؛ آلتوسر؛ ایدئولوژی؛ گرامشی؛ هژمونی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. (1384).ترجمه استاد الهی قمشهای، تهران: پیام عدالت.
استریناتی، دومینیک. (۱۳۸۰). نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاکنظر، تهران: انتشارات گام نو.
استوری، جان.(1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه.
اندرسون، پری. (۱۳۸۳). معادلات و تناقضات آنتونیو گرامشی. ترجمة شاپور اعتماد، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد.
آلتوسر، لویی. (1388). ایدئولوژی و ساز و برگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمة روزبه صدرآرا، تهران: چشمه.
بصیری، محمّد صادق. (1384). «طرح و توضیح چند سؤال درباره مبانی ادبیّات پایداری». نامه پایداری، کرمان: نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس.
تامپسون، کنت. (1388). «مذهب، ارزشها و ایدئولوژی». ترجمة مجید مظفری، زریبار، سال 31، شماره 71 و 72، صص 88-62.
ترابی، ضیاءالدّین. (1389). آشنایی با ادبیّات مقاومت جهان، تهران: نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس.
جعفری، لاله. (1392). ناروال نهنگ تکشاخ، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان.
سارلند، چارلز. (1389). «خواننده ضمنی و ایدئولوژی پنهان». ترجمة مسعود ملک یاری، کتاب ماه کودک و نوجوان، صص45-55.
ستوده، هدایت الله. (1378). جامعهشناسی در ادبیات فارسی. تهران: آوای نور.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر. (1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر، تهران: طرح نو.
فرتر، لوک. (1387). لویی آلتوسر، ترجمة امیر احمدی آریان، تهران: نشر مرکز.
قوجق، یوسف. (1392). نردبانی رو به آسمان، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان.
کلیگز، مری. (1388). درسنامه نظریه ادبی، مترجمان جلال سخنور، الاهه دهنوی، سعید سبزیان، تهران: اختران.
گرامشی، آنتونیو.(1383).دولت و جامعه مدنی، ترجمۀ عباس میلانی، تهران: اختران.
ماکادو، آناماریا. (1382). «ایدئولوژیهای پنهان در کتاب کودک و خواندن منتقدانه». ترجمة مژگان کلهر، پژوهشنامة ادبیات کودک و نوجوان، شمارة 32، صص 80-98.
مکاریک، ایرنا ریما. (1388). دانشنامة نظریههای ادبی معاصر. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
ناولز، مورای. مامجر، کرستن(1381). «ایدئولوژی در ادبیات کودک». ترجمة شهرام اقبال زاده، کتاب ماه کودک و نوجوان، مهرماه، صص122-124. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |