
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,070 |
بازخوانی اندیشه های سارتر در آثار جلال آل احمد با تمرکز بر داستانِ زندگی که گریخت | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 27، اسفند 1401، صفحه 121-154 اصل مقاله (715.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.19287.3472 | ||
نویسندگان | ||
بیتا ترابی1؛ جعفر جهانگیر میرزا حسابی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای گروه زبان وادبیات فرانسه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اگزیستانسیالیسم یکی از مکاتب فلسفی است که به واسطۀ نگاه خاص و تاکیدی که بر «انسان» دارد، از جایگاهی ویژه در ادبیات، بهویژه رمان و نمایشنامه برخوردار است. انسان در جهان اگزیستانسیال موجودی تنها و رهاشده است که باید به فریاد خود برسد، زیرا هیچ واجبالوجودی به او کمک نخواهد کرد. اندیشمندان ایرانی در دهههای چهل و پنجاه توجه خاصی به این مکتب، بهویژه از منظر سارتر داشتند و آثار متعددی خلق کردند. جلالآلاحمد یکی از این روشنفکران و نویسندگان بود که در مقطعی از حیات ادبی خود تحت تأثیر اندیشههای سارتر قرار داشت. در داستان کوتاه «زندگی که گریخت»، او بهعنوان یک «نویسنده متعهد»، به شرح مصائب و رنجهای یک کارگر باربر ساده میپردازد و تلاش میکند راهی برای خروج از بنبست بیعدالتی اجتماعی بیابد. این مقاله تلاش دارد تا مفهوم رنج در این داستان را بررسی کند و به واسطۀ آن تاثیر اندیشههای سارتر بر آثار آل احمد را واکاوی کند. این تحقیق برای بررسی مفهوم ذکرشده از روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه تطبیقی سود میبرد تا عناصر و مؤلفههای مکتب اگزیستانسیالیسم (بهویژه تفکرات سارتر) را در آثار آلاحمد بیابد. برآیند این مقاله نشان میدهد رنجی که آل احمد آن را به تصویر کشیده است، رو به ناامیدی و انفعال ندارد، او در پسِ ترسیم این رنج، در صدد بهبود و سامان بخشی اوضاع نابسامان کارگران است و این رویکرد برآمده از نظریه «نویسنده متعهدی» است که سارتر از آن سخن میگوید. | ||
کلیدواژهها | ||
آل احمد؛ سارتر؛ ادبیات متعهد؛ رنج؛ ناعدالتی اجتماعی | ||
مراجع | ||
کتابنامه
- آل احمد، جلال. (۱۳۴۹). سه تار. چاپ سوم. تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
- آل احمد، جلال. (۱۳۸۴). نامههای سیمین دانشور و جلال آل احمد. کتاب دوم (بخش اول)، تدوین و تنظیم: مسعود جعفری. تهران: انتشارات نیلوفر.
- احمدی، بابک. ( ۱۳۹۴). سارتر که مینوشت. چاپ پنجم. تهران: نشر مرکز.
- امنخانی، عیسی و سامانی، سمیرا. (۱۳۹۹). «اگزیستانسیالیسم و پژوهشهای ادبی معاصر». ادبیات پارسی معاصر. سال دهم، شمارۀ اول، ۹۲-۶۷.
- باتلر، جودیت. ( ۱۳۷۵). ژان پل سارتر. ترجمه خشایار دیهیمی. تهران: انتشارات کهکشان.
- حیدری، محبوبه و شریفی ابنوی، مصطفی. (۱۴۰۰). «تاثیر اگزیستانسیالیسم بر نخستین رمانهای مدرن فارسی». پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت. سال ۱۰، شمارۀ ۴، صص ۷۸-۶۰.
- دانشور، سیمین. ( ۱۳۷۱). غروب جلال. قم: انتشارات خرم.
- دستغیب، عبدالعلی. (۱۳۵۴). فلسفههای اگزیستانسیالیسم. تهران: نشر بامداد.
- راسخی لنگرودی، احمد. ( ۱۳۹۷). سارتر در ایران (بررسی نقش تاثیرگذار ژان پل سارتر در اندیشه روشنفکران ایران). تهران: نشر اختران.
- رحیمی، مصطفی. (۱۳۹۴). درجستجوی بشریتی بینقاب (نوشتههایی از سارتر و در باب سارتر). تهران: انتشارات نیلوفر.
- سارتر، ژان پل.(۱۳۸۸). ادبیات چیست؟ ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: انتشارات نیلوفر.
- غفاری، زهرا و خانیان، حمید. (۱۳۹۴). «بررسی تأثیرپذیری صادق هدایت از اگزیستانسیالیسم سارتر». همایش بین المللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی،تهران.
- گلستانی، مجتبی. ( ۱۳۹۴). واسازی متون جلال آل احمد: سوژه، نهیلیسم و امر سیاسی. تهران: انتشارات نیلوفر.
- محمدی فشارکی، محسن و هاشمیزاده، رویا. (۱۳۹۳). «تحلیل داستان گدای ساعدی بر اساس اصول و ویژگیهای مکتب اگزیستانسیالیسم». متن پژوهی ادبی. شمارۀ ۶۰، صص ۱۲۴-۱۰۶.
- موسوی، سید کاظم و همایون، فاطمه. (۱۳۸۸). «اگزیستانسیالیسم هدایت و بنبست نوستالژی در سگ ولگرد». ادب پژوهی. شمارۀ ۱۰، صص ۱۵۶-۱۳۷.
- میرسپاسی، علی. ( ۱۳۸۴). تأملی در مدرنیته ایرانی. ترجمه جلال توکلیان. تهران: انتشارات طرح نو.
- میرعابدینی، حسن .( ۱۳۸۶). صد سال داستان نویسی ایران. چاپ چهارم. تهران: نشر چشمه.
- وارنوک، مری. ( ۱۳۸۶). اگزیستانسیالیسم و اخلاق. ترجمۀ مسعود علیا. ویراست دوم. تهران: ققنوس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |