
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,063 |
ارائه و اعتبارسنجی مدل اجرای خطمشیهای عمومی آموزش عالی کشور در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین | ||
توسعه و سرمایه | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 16، تیر 1403، صفحه 227-248 اصل مقاله (882.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jdc.2023.20683.1330 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه خدامی عباسیه1؛ ابراهیم گیوکی* 2؛ سمانه مهدیزاده3؛ زهرا شکوه4؛ یاسر سالاری5 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
5استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: شناسایی عناصر مدل اجرای خطمشیهای عمومی آموزش عالی کشور در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین. روش: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است. نمونه آماری بخش کیفی پژوهش، 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران در عرصه اجرای خطمشیها و کارآفرینی تشکیل دادند. دادههای بخش کیفی توسط مصاحبه جمعآوری و بر اساس تکنیک تحلیل محتوا تجریه و تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کمی پژوهش، پرسشنامهای محققساخته بود که با نرمافزار Smart PLS تحلیل شدند. درنهایت، برای شناسایی و طراحی مدل پژوهش از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرمافزار میکمک استفاده گردید. یافتهها: در مرحله کدگذاری باز 314 کد اولیه شناسایی گردید و پس از غربال و شناسایی شاخصهای نهایی، در نهایت 60 شاخص و 13 مقوله شناسایی که براساس نمودار قدرت نفوذ- وابستگی در شش سطح طبقهبندی شدند و متغیرهای سیاستهای کلی اشتغال مقام معظم رهبری، زیرساخت فرهنگی و محیط کلان (زمینههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) بالاترین تأثیرگذاری را داشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش گویای اثرگذاری مقولههای نقش دولت، نقش قانونگذاران، زیرساختهای مالی، تعاملات نهادها و شبکه ها، زیرساختهای آموزشی و پژوهشی، مدیریت و منابع انسانی، ساختار سازمانهای اجرایی، اجرای خط مشیهای اکوسیستم کارآفرینی آموزش عالی کشور، اجرای خط مشیهای اکوسیستم اسلامی آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین بود و مقولههای سیاست های کلی اشتغال مقام معظم رهبری، محیط کلان و زیرساختهای فرهنگی به عنوان پایه و اساس مدل اجرای خط مشیها تعیین شدند. همچنین، روایی و پایایی مدل مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اجرای خط مشی؛ آموزش عالی کشور؛ دانشگاه کارآفرین | ||
مراجع | ||
آذر، عادل و غلامزاده، رسول (1398). کمترین مربعات جزئی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
دهقانی سلطانی، مهدی و یوسفی، حامد (1398). مروری بر مفاهیم و مدلهای کارآفرینی. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد، تهران. https://civilica.com/doc/968350.
زینیوندمقدم، رضا؛ باقرزاده، محمدرضا؛ قلی پور کنعانی، یوسف؛ متانی، مهرداد و عارفنژاد، محسن (1400). طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری. خطمشی گذاری عمومی در مدیریت، 12(2)، 67-84 https://journals. srbiau.ac.ir/article_18200.html.
علوی، سید مسلم؛ رعنایی کردشولی، حبیباله؛ علیمحمدلو، مسلم و سلیمی، قاسم (1400). طراحی الگوی حکمرانی دانشگاه نسل سوم با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جامع. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 14(1)، 213-245 https://mpes.sbu.ac.ir/article_100668.html.
علیآبادی، ابراهیم؛ عزیزی، محمد؛ عالم تبریز، اکبر و داوری، علی (1397). شناسایی موانع اجرای خطمشیهای کارآفرینی و نوآوری در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 95-132 https://www.sid.ir/paper/223422/fa.
محمدی، اکبر؛ صدقیانی، مهدی؛ یدالهی، میلاد و البدوی، امیر (1397). شناسایی بازیگران کلیدی در توسعه اکوسیستم نوآوری صنعت پاییندست پتروشیمی ایران. رشد فناوری، 14(54)، 36-45 http://roshdefanavari.ir/Article/20556.
مهدی، رضا (1394). جایگاه مهارتآموزی در دانشگاههای نسل سوم. مهارتآموزی، 4(14)، 103-117 https://www.sid.ir/paper/255976/fa.
موسوی، سید حسین؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ فراستخواه، مقصود و توفیقی، جعفر. (1396). ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین در ایران. آموزش مهندسی ایران، 19(76)، 1-28 https://doi.org/10.22047/ijee.2018.98838.1481.
میثمی، امیرمهدی؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ مبینی دهکردی، علی و حجازی، سیدرضا (1396). ابعاد و مؤلفههای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران. مدیریت توسعه فناوری، 5(3)، 9-42 https://jtdm.irost.ir/article_713.html.
References
Alavi, S.M., Ranaei Kordshouli, H.A., Alimohammadlou, M., & Salimi, G. (2021). Designing a third generation university governance model using total interpretive structural modeling. Journal of Management and Planning In Educational System, 14(1), 213-254 https://mpes.sbu.ac.ir/article_100668.html?lang=en [In Persian].
Aliabadi, I., Azizi, M., Alamtabriz, A., & Davari, A. (2017). Identifying obstacles to the implementation of entrepreneurship and innovation policies in the development programs of the Islamic Republic of Iran. Innovation and Creativity in Human Sciences, 8(3), 95-132 https://www.sid.ir/paper/223422/fa [In Persian].
Azar, A., & Gholamzadeh, R. (2018). Partial least squares. Tehran: Negah Danesh Publications [In Persian].
Crow, M.M., Whitman, K., & Anderson, D.M. (2020). Rethinking academic entrepreneurship: university governance and the emergence of the academic enterprise. Public Administration Review, 80(3), 511-515 https://doi.org/10.1111/puar.13069.
Cheng, C.H., & Lin, Y. (2002). Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research, 142(1), 174-186 https://doi.org/10.1016/S0377-2217(01)00280-6.
Dalmarco, G., Hulsink, W., & Blois, G. V. (2018). Creating entrepreneurial universities in an emerging economy: Evidence from Brazil. Technological Forecasting and Social Change, 135, 99-111 https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.04.015.
Dehghani Soltani, M., & Yousefi, H. (2018). An overview of entrepreneurship concepts and models. The First International Conference on Knowledge Management, Blockchain and Economics, Tehran. https://civilica.com/doc/968350 [In Persian].
Figueroa Huencho, V., Lagos Fernández, C., Manriquez Hizaut, M., & Rebolledo Sanhueza, J. (2020). Implementation challenges in public policies towards indigenous peoples: the impact of health policies in urban contexts. Journal of Intercultural Studies, 41(4), 405-423 https://doi.org/10.1080/07256868.2020.1779201
Fichter, K., & Tiemann, I. (2018). Factors influencing university support for sustainable entrepreneurship: Insights from explorative case studies. Journal of Cleaner Production, 175, 512-524
Heaton, S., Siegel, D.S., & Teece, D.J. (2019). Universities and innovation ecosystems: a dynamic capabilities perspective. Industrial and Corporate Change, 28(4), 921-939 https://doi.org/10.1093/icc/dtz038.
Howlett, M. (2019). Designing public policies: Principles and instruments. Routledge. https://www.routledge.com/ Designing-Public-Policies-Principles-and-Instruments/Howlett/p/book/9781032380865.
Mahdi, R. (2014). The position of skill training in third generation universities. Skill Education, 4(14), 103-117 https://www.sid.ir/paper/255976/fa [In Persian].
Manna, P., & Moffitt, S.L. (2021). Traceable tasks and complex policies: When politics matter for policy implementation. Policy Studies Journal, 49(1), 190-218 https://doi.org/10.1111/psj.12348.
Maysami, A., Mohammadi Elyasi, G., Mobini Dehkordi, A., & Hejazi, S.R. (2018). The dimensions and components of technological entrepreneurship ecosystem in Iran. Journal of Technology Development Management, 5(4), 9-42 https://jtdm.irost.ir/article_713.html?lang=en [In Persian].
Mohammadi, A., Sadaghiani, M.,Yadollahi, M., Albadvi, A. (2018). .Identifying the key actors of innovation ecosystem in downstream petrochemical industry of Iran. Roshd -e- Fanavari, 54(14), 36-45 http://roshdefanavari.ir/en/Article/20556 [In Persian].
Mousavi, S.H., Salehi Omran, I., Farasatkhah, M., & Towfighi, J. (2018). Providing a model for development of entrepreneurial university in Iran. Iranian Journal of Engineering Education, 19(76), 1-28 https://doi.org/10.22047/ijee.2018.98838.1481 [In Persian].
Nyhagen, G.M., Bleiklie, I., & Hope, K. (2017). Policy instruments in European universities: Implementation of higher education policies. In Managing Universities (pp. 275-300). Palgrave Macmillan, Cham. https://link.springer.com/ chapter/10.1007/978-3-319-53865-5_11.
Skarica, M. (2020). Implementation of the strategy for public administration development in Croatia (2015-2020): a mid-term evaluation. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 302-313 https://www.croris.hr/ crosbi/publikacija/prilog-skup/663576.
Stam, E., & Van de Ven, A. (2021). Entrepreneurial ecosystem elements. Small Business Economics, 56(2), 809-832 https://link.springer.com/article/10.1007/s11187-019-00270-6.
Wang, M., Soetanto, D., Cai, J., & Munir, H. (2022). Scientist or entrepreneur? Identity centrality, university entrepreneurial mission, and academic entrepreneurial intention. The Journal of Technology Transfer, 47(1), 119-146 https://link.springer.com/article/10.1007/s10961-021-09845-6.
Zainivandamghaddam, R., Bagherzadeh, M.R., Qalipour Kanani, Y., Matani, M., & Arefnejad, M. (2021). Designing a model for the implementation of the policies of the ministry of education using the interpretive structural modeling method. Public Policy in Management, 12(2), 67-84 https://journals.srbiau.ac.ir/article_18200.html [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |