
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,381,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,581,175 |
بررسی درونمایههای گوتیک ادبی در دو رمان صانع الظلام و نگهبان | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 13، دوره 15، شماره 28، شهریور 1402، صفحه 407-439 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.17654.3284 | ||
نویسندگان | ||
سعیده وهابی1؛ مریم رحمتی ترکاشوند* 2؛ تورج زینی وند3 | ||
1کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی ، کرمانشاه، ایران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
تامر ابراهیم و پیمان اسماعیلی دو نویسندۀ معاصر مصری و ایرانی در حوزۀ ادبیات داستانی و ژانر گوتیک هستند. رمانهای «صانع الظلام» و «نگهبان» از جمله آثار این دو نویسنده در ژانر گوتیک یا ادبیات وحشت است؛ پژوهش حاضر، با روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس مکتب ادبیات تطبیقی آمریکا، به دنبال تحلیل و بررسی مؤلفههای ادبیات گوتیک در دو رمان مذکور است. در این پژوهش، سه مؤلفهی شخصیّت پردازی، مکان، زمان، به عنوان مؤلّفهها و اصول برجستة سبک داستانی گوتیک در دو داستان مذکور مورد پردازش قرار گرفته است. دستاوردهای تطابق این مؤلفهها، نشان میدهد که شیوههای خلق اثر گوتیکی در هر دو رمان بسیار مشابه است؛ شخصیتهای گوتیکی هر دو رمان، شخصیتهایی جادویی و سحرآمیز و دارای ویژگیهای روانی و ظاهری منفی و گاه متضاد هستند. زبان بیان مؤلفههای گوتیک در رمان «صانع الظلام» نمادین بوده اما در رمان «نگهبان» نویسنده با زبانی سادهتر، واقعیات را بیان میکند.زمان در هر دو داستان شب است که فضایی مناسبتر برای ایجاد خوف و اضطراب میباشد. تامر ابراهیم برای بیان برخی حقایق هول انگیز تاریخ بشر، فضاهای مرعوب و دهشتناک قصرهای پادشاهان را به عنوان مکانی برای روایت داستان خود قرار داده اما مکان، در رمان «نگهبان»، محیط کوهستان سرد و دورافتاده است. هر دو نویسنده، برای بیان دیدگاهها و باورهای خود از شیوههای خیالانگیز، نمادین و رئالیسمی بهره بردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ ادبیات گوتیک؛ تامر ابراهیم؛ پیمان اسماعیلی؛ صانع الظلام؛ نگهبان | ||
مراجع | ||
کتابنامه
الف.منابع فارسی
- آدامز، جیمزلوتر؛ ویلسون یتس. (1389).گروتسک در هنر و ادبیّات. ترجمۀ آتوسا راستی. تهران: قطره.
- ابراهیم، تامر. (2018). صانع الظلام. دار بلومزیری: مؤسسة قطرللنشر، منتدیات قلعة طرابلس أبوالنور. www.Tripolicastile.Com
- اسماعیلی، پیمان. (1396). نگهبان. چاپ دوم.تهران: چشمه.
- باتینگ، فرد. (1389). گوتیک.ترجمۀ علیرضا پلاسید. تهران: افراز.
- بینیاز، فتحالله. (1388). درآمدی بر داستاننویسی و روایت شناسی. تهران :افراز.
- پریستلی، جی.بی. (1372). سیری در ادبیات غرب. تهران: مؤسسة انتشارات امیرکبیر.
- جاور، سعیده؛ علیزاده، ناصر (1397). «بررسی عناصر گروتسک در رمان خوف اثر شیوا ارسطویی (بر اساس نظریات میخائیل باختین، فیلیپ تامسون و ولفگانگ کایزر(». نشریة زبان وادب فارسی دانشگاه تبریز. سال 71، شماره 237.
- جعفری جزی، مسعود. (1378)، سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: نشر مرکز.
- حری، ابوالفضل.(1392). جستارهایی در باب نظریة روایت و روایتشناسی. تهران:خانةکتاب.
- حسینی، فرشته سادات؛ شریفی ولدانی، غلامحسین؛ طغیانی اسفرجانی، اسحاق (1397).«بررسی گروتسک و سیر و پیشینة آن درایران». مجلة تاریخ ادبیات. دورة یازدهم، شماره 2.
- حییم، سلیمان. (1387). فرهنگ جامع فارسی انگلیسی. تهران: فرهنگ معاصر.
- داد، سیما. (1371).فرهنگ اصطلاحات ادبی.تهران: مروارید.
- دوستدار، حکمت. (1372). «شعلهفروزان داستان گوتیک». کلمة دانشجو. شماره 4، صص 29-25.
- دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه(جلد 12). زیرنظرسیدجعفرشهیدی. تهران:دانشگاه تهران.
- علیزاده، ناصر؛ بناکار، نگین (1395).«بازتاب مکتب گوتیک در ترس و لرز غلامحسین ساعدی». یازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی. دانشگاه گیلان.
- فریدریش، ورنر؛ هنری ملون، دیوید. (1388). چشمانداز ادبیات تطبیقی غرب. ترجمة نسرین پروینی. تهران: انتشارات سخن.
- گری، مارتین.(1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. ترجمة منصوره شریفزاده. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- مرزبان، پرویز. (1386). خلاصه تاریخ هنر. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- معلوف. (1377). فرهنگ بزرگ جامع نوین ترجمه المنجد، جلد 2. چاپ دوم. تهران: اسلام.
- معین، محمد. (1364). فرهنگ فارسی، جلد 3. چاپ هفتم. تهران: امیرکبیر.
- ملکی، فرشته؛ شوهانی، علیرضا؛ علی، گراوندی. (1398). «بررسی سبکشناسانة رمانهای گوتیک ایرانی با تکیه بر چهار اثر (بوفکور، شازده احتجاب، گوژ و نگهبان)».فصلنامه تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهارادب(. سال دوازدهم، شمارةچهارم. شماره پیاپی 46، صص 134-117.
- میرصادقی،جمال. (1376)عناصرداستان.چاپ سوم.تهران: سخن.
- میرصادقی،جمال؛ میرصادقی، میمنت.(1388).واژه نامۀ هنر داستاننویسی. تهران:کتاب مهناز.
- نصر اصفهانی، محمد رضا؛ خدا دادی، فضل الله. (1392). «گوتیک در ادبیات داستانی». دوفصلنامه پژوهشهای ادبیات تطبیقی. دوره 1، شماره 1 (پیاپی 1)، صص 191-161.
- نجفی، عباس؛داکانی، پرویز؛ بی نیاز، فتح الله. (1387). «آشنایی با مکاتب ادبی جهان: رمانتیسم».کتاب ماه ادبیات. سال دوم. شماره 20، صص 92-90.
- هری، کلی. (1384). «داستانهای گوتیک بریتانیایی 1885 تا 1930». ترجمه علیرضا طاهری عراقی. نشریه فارابی. شماره 55. صص 44-31.
- هوری پیله رود، سمیرا؛ کوپا، فاطمه؛ گرجی، مصطفی. (1398). «بررسی و تحلیل رمان نگهبان از منظر اسطوره و گوتیک». دوفصلنامة تخصصی مطالعات داستانی. سال سوم، شمارة سوم، صص 76- 53.
ب. منابع انگلیسی
ج. منابع مجازی
-آتش بیک، داوود (1392). «ژانر و مسئلۀ فراروی ادبی؛نگاهی به رمان «نگهبان» نوشتهی پیمان اسماعیلی». adabiatema.com/index.php/2013 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |