
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,062 |
تحلیل نشانهشناختی مجموعه پوسترهای جشنوارۀ هنر مقاومت با تکیه بر دو محور جانشینی و همنشینی نشانهها | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 14، شماره 27، اسفند 1401، صفحه 27-52 اصل مقاله (3.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2023.3747 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین پرمهر یابنده1؛ حسین عابددوست* 2؛ زیبا کاظم پور3 | ||
1کارشناس ارشد رشته پژوهشهنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3مدرس گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
تجلّی انقلاب اسلامی، تحولاتی را در هنر و فرهنگ بههمراه داشت. این تحولات زمینۀ ظهور نمادها و نشانههای خاص با روابط ساختاری متفاوت در آثار هنری بودهاست. پوسترهای جشنواره هنر مقاومت، یکی از عرصههای شکلگیری نمادها و نشانههای متاثّر از انقلاباسلامی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختاری محورهای جانشینی و همنشینی نشانهها و نیز انواع روابط وابسته به آنها در برخیاز پوسترهای جشنوارۀ هنر مقاومت است. پژوهشحاضر با این پرسش آغاز شده است که روابط نشانههای دیداری و نوشتاری در پوسترهای مقاومت برمبنای محورهای جانشینی و همنشینی چگونه قابل تحلیل است؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و شیوۀگردآوری اطلاعات، کتابخانهای و اسنادی از طریق یادداشتبرداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است. نوع تحقیق از نظر هدف، بنیادی است. نتایج تحقیق نشان میدهد، عناصر بصری در برخی پوسترهای جشنوارۀ هنر مقاومت، مانند نوع نوشتار، رنگ متن، زمینه و المانهای دیگر از منظر نشانهشناختی،گویای بیداری اسلامی است. فرمها و نقشمایهها با توجه به محورهای جانشینی در روابط متضاد، قیاسی و تطبیقی مشاهده میشود و در محورهای همنشینی، روابط متوالی، مکانی و مفهومی بیننشانهها، ارتباط معناداری برای رسیدن به آگاهی پدیدآورده است. در این آثار نظام همنشینی، ترکیب افزایشی عناصر را در پی دارد و در محور جانشینی، حذفِ برخی نشانهها، بهتاکید بر نشانۀ حاضر منتهی میشود و ازطریق رابطۀ غیابی، معنای نهایی نشانهها تفسیر می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناختی؛ پوستر؛ جشنوارۀ هنر مقاومت؛ رابطه جانشینی؛ رابطۀ همنشینی | ||
مراجع | ||
1. احمدی، بابک. ( 1399). از نشانههای تصویری تا متن، به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری. تهران: مرکز.
21- Chandler, Daniel.(2017).Semiotics,The Basics (Third Edition). New York: Routledge,Taylor & Francis Group.
22- Crystal, David.)1992(.An Encyclopedia Dictionary of Language and Languages,Oxford: Blackwell. 23- Culler, Jonathan.(1981). The Pursuit of Signs. London: Routledge.
24- Gignoux, Anne Claire.(2005).Initiation a lintertextualite. Paris:Ellipses.
26- Harrison, Claire. (2003). Visual Social Semiotics: Understanding How Still Images make(1990). Reading Images. Geelong, Australia: DeakinUniversity Press.27- Jenny, Laurent. (1982). The Strategy of Form. French Literary Theory Today. Ed. Tzvetan
28- Kress, Gunther & Van Leeuwen, Theo. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
29- Kostlenick, charles, & Hassett, Michael. (2003). Shaping Information: The rhetoic of visual conventions. Carbondale. IL: Southern Illinois University Press.
29- Metz, C. (1982).The Imaginary Signifier:Psychoanalysis and the Cinema. Trans. CeliaBritton, Annwyl Williams, Ben Brewster and Alfred Guzzetti, Bloomington, Indiana: University Press. 30- Nöth, W. (1990). Handbook of Semiotics Advances in Semiotics. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
31- Rivkin, Julie and Ryan, Michael. (Editotrs).(1998). Literary Theory: An Antholog. Blackwell Publishers Inc.
32- Salen, K. (2001). Surrogate Multiplicities: Typography in the Age of Invisibility. Visible Language,Volume 35, Number 2, 132–153.
33- Saussure, F. (1983).Course in General Linguistics.Trans. Roy Harris. Duckworth: London
34- Saussure.F.(1972).de Saussure Course in General Linguistics (Cours de linguistic géneralé) Translated and Annotated by Roy Harris. UK: Duckworth
35- Serafini, Frank & Clausen ,Jennifer& Loufulton,Mary. (2012). «Typography as Semiotic Resource ». Journal of Visual Literacy,Volume 31, Number 2 , Teachers College ,Arizona State University,1-16
36- Torop, Peter.(2002). Introduction: Re – reading of Cultural Semiotics. Sign Systems Studies, Vol. 30, pp. 395- 404.
37- Ullmann,Stephen(1962).Semantics: An Introduction to the Science of Meaning. California: Barnes & Noble.
38- Van Leeuwen, Theo. (2006). « Towards a Semiotics of Typography». Information Design Journal, Volume 14 , Number 2, PP.139–155.
Websites
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |