
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,069 |
تصویر شعری و عناصر سازندۀ آن در شعر نیمایی انقلاب اسلامی | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 14، شماره 27، اسفند 1401، صفحه 177-202 اصل مقاله (3.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2023.3753 | ||
نویسندگان | ||
ناصرقلی سارلی* 1؛ مهرداد زارعی2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران | ||
چکیده | ||
انقلاب اسلامی ایران، دگرگونیهای ژرفی در بنیانهای جامعه ایجاد کرد. از جملۀ این دگرگونیها، تحولاتی بود که در ساختارها و هنجارهای ادبی شکل گرفت و شعر را به قلمروهای جدیدی وارد کرد. شاعران انقلاب تمام ظرفیتها و قالبهای شعر فارسی ازجمله قالب شعر نیمایی را به خدمت اندیشههای انقلابی درآوردند. شعر نیمایی هرچند پس از انقلاب تحتالشعاع رجعت شعرای انقلابی به قالبهای کلاسیک قرار گرفت، اما شاعران انقلابیای نیز بودند که به سرایش در این قالب پرداختند. پرسش این پژوهش آن است که با توجه به تغییر نگرش شاعران انقلابی، چه تحولاتی در صور خیال و عناصر سازندۀ تصاویر در شعر نیمایی پس از انقلاب به وجود آمد؛ از این رو، در این مقاله کوشش شده تا اَشکال این تحولات در شعر نو انقلاب بررسی شود. بر این اساس، ویژگیهای صور خیال و عناصر سازندۀ تصویر در شعر شاعران نیماییسرای انقلاب اسلامی بررسی شده و در پایان مشخص گردیده که صراحت و حالوهوای انقلابی موجب کاهش بسامد صور خیال و درعینحال سادگی و شفافیت آنها شده است. عناصر سازندۀ تصویر در این شعرها نیز عمدتاً برگرفته از ایدئولوژی انقلاب و فضای جنگ است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی تصویر؛ صور خیال؛ شعر نیمایی؛ شعر انقلاب؛ شعر جنگ | ||
مراجع | ||
1ـ امینپور، قیصر. (1391). مجموعۀ کامل اشعار قیصر امینپور. تهران: مروارید.
2ـ حسینی، حسن. (1365). همصدا با حلق اسماعیل. تهران: سوره مهر.
3ـ باقری، عباس. (1362). تبعید در آفتاب. مشهد: باران.
4ـ پورنامداریان، تقی. (1389). خانهام ابریست. تهران: مروارید.
5ـ پورنامداریان، تقی. (1390). سفر در مه. تهران: سخن.
6ـ شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1388). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگه.
7ـ شمیسا، سیروس. (1382). سبکشناسی شعر. تهران: فردوس.
8ـ صفوی، کوروش. (1390). از زبانشناسی به ادبیات (نظم). تهران: سوره مهر.
9ـ طاهری، قدرتالله. (1393). بانگ در بانگ. تهران: علمی.
10ـ عبدالملکیان، محمدرضا. (1366). ریشه در ابر. چاپ دوم. تهران: برگ.
11ـ فتوحی، محمود. (1387). «سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قیصر امینپور» در ادبپژوهی. دوره2، شمارۀ 5. صص 30ـ9.
12ـ فتوحی، محمود. (1389). بلاغت تصویر. چاپ دوم. تهران: سخن.
13ـ فتوحی، محمود. (1390). سبکشناسی (نظریهها رویکردها و روشها). تهران: سخن.
14ـ فرکلاف، نورمن. (1387). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ فاطمه شایستهپیران و سایرین. تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
15ـ کاشانی، سپیده. (1390). مجموعۀ آثار سپیده کاشانی. تهران: انجمن قلم ایران.
16ـ لوچر، ماکس. (1373). روانشناسی و رنگها. ترجمة منیرو روانیپور. تهران: آفرینش.
17ـ لیکاف، جرج و جانسون، مارک. (1397). استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم. ترجمۀ: جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه.
18ـ محمدینیکو، محمدرضا و باقری، ساعد. (1389). شعر امروز. تهران: انجمن شاعران ایران.
19ـ موسوی گرمارودی، علی. (1358). در فصل سرخ مردن. تهران: راه امام.
20ـ میرشکاک، یوسفعلی. (1369). ستیز با خویشتن و جهان. تهران: برگ.
21ـ هراتی، سلمان. (1380). مجموعۀ کامل شعرهای سلمان هراتی. تهران: دفتر شعر جوان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |