
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
رمزنویسی ادبی در مکاتبات آزادگان دفاع مقدّس | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 14، شماره 27، اسفند 1401، صفحه 203-228 اصل مقاله (3.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2023.3754 | ||
نویسندگان | ||
مسلم مظفری* 1؛ محمد صادق بصیری2؛ احمد یوسف زاده3 | ||
1دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
مکاتبات آزادگان دفاع مقدّس در واقع جزئی از ادبیات اسارتگاهی و گونهای از ادبیات پایداری و مقاومت به حساب میآیند. در ایران، ادبیات مقاومت همواره در کنار قیامهای ظلمستیز از کاوۀ آهنگر گرفته تا تاریخ معاصر در لابهلای صفحات تاریخ پدید آمده است. این گونه ادبیات از سال 57 و پس از پیروزی انقلاب و بیشتر در زمان جنگ هشت سالۀ ایران و عراق نمود بیشتری پیدا کرد و ادبیات اسارتگاهی نیز به تبع آن از زمان زندانهای رژیم پهلوی و بعد از آن در اسارتگاههای عراق به وجود آمد که قسمت اعظم ادبیات اسارتگاهی را مکاتبات آزادگان دفاع مقدّس و خانوادههایشان از طریق نامهها به وجود آوردهاند که گاهی این مکاتبات به دلایل متعدّد از جمله سانسور و خیانت به زبان رمزی بیان شدهاند. نویسندگان این نوع نامهها برای بیان موضوعاتی از قبیل: سیاست، ذکر نام مسؤلان، درد هجران، انتقال اخبار خانوادگی و اسرار جنگی، عزداری ائمّۀ اطهار(ع) و ذکر نام بسیج و سپاه به وجوه ادبی از قبیل: ضربالمثل، تشبیه، استعارۀ، ایهام و جناس قلب کل تمسّک جستهاند تا در این میان، به راحتی مطالب را به طرف مقابل انتقال دهند، در عین حال که دشمن متوجّه مطالب انتقالی آنان نگردد و از آزار و اذیت احتمالی رژیم بعث و منافقین در امان مانند که اینها همه، نشانهای از کاربردی بودن ادبیات و زبان ادبی است و این بر خلاف تصوّر بعضی از آنان است که ادبیات را فقط در تلذّذ معنی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پایداری؛ مکاتبات آزادگان؛ رمز؛ زبان ادبی | ||
مراجع | ||
افراز، بهجت. (1390). چشم تر. چاپ اوّل. قم: انتشارات پیام آزادگان.
افشین پور، عبدالعلی. ( 1389). شنهای سرخ تکریت. چاپ دوم. تهران: ناشر سورۀ مهر.
امینی، کاظم. (1379). آیین نگارش مکاتبات اداری. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
جعفری، قاسم. ( 1377). پرندههای کاغذی. تهران: ستاد رسیدگی به امور آزادگان.
جعفری، قاسم. (1372). خوشههای خاطره. تهران: ستاد امور آزادگان.
حداد عادل، غلامعلی. (1378). دانشنامه جهان اسلام. ج4. تهران: بنیاد دایره المعاراسلامی.
سکّاکی، یوسف بن ابی بکر. (1348). مفتاح العلوم. ج۱. قاهره: چاپ افست قم.
شمیسا، سیروس. (1381). نگاهی تازه به بدیع. تهران: فردوس.
کاشفی، حسین. (1369). بدایع الافکار فی صنایع الاشعار، ج۱. به کوشش جلالالدین کزازی. تهران: نشر مرکز.
کاووسی رکعتی، صمد. (1398 ). «رمزنگاری در دورة قاجار؛ گذر از رمزنگاری سنتی به رمزنگاری نوین». نشریۀ تاریخ نگری و تاریخ نگاری. شمارۀ 24(پیاپی109). پاییز و زمستان. صص187-165.
مسعود سعد سلمان. (1384). از کوهسار بی فریاد(اشعار گزیدۀ مسعود سعد). گزینش مهدی نوریان.تهران: جامی.
مهدیزاده، مهدی. (1392). «پیشینۀ ترسّل و نامه نگاری در ایران ا آغاز تا قرن ششم هجری». فصلنامه علمی و پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شماره 14، سال پنجم، بهار.
هاشمی، احمد. (1381). جواهر البلاغه. ج1. قم: انتشارات حوزۀ علمیّه.
وکیلی، عباسعلی. (1390). نامه ها، سفیران مقاومت. چاپ اوّل. کرمان: ستاد رسیدگی به امور آزادگان.
یوسفزاده، احمد. ( 1388). رنج شیرین. کرمان: کنگرۀ سرداران کرمان.
یوسفزاده، احمد. (1395). اردوگاه اطفال. چاپ هفتم. تهران: نشر سوره مهر.
یوسفزاده، احمد. (1396). طنز در ادبیات اسارت. پایان نامه کارشناسی ارشد. کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی.
- نامه ها
1- عابد موسیاکبری(تحصیلات: متوسطه اول) 2- حسین کریمی(متوسطه دوم) 3- حسین جعفری(متوسطه دوم) 4- محمّد اسماعیلی(متوسطه دوم) 5- مجید هرندی(متوسطه دوم) 6- حسین بهزادی(متوسطه دوم) 7- حسین صادقی(متوسطه دوم) 8- احمد یوسف زاده(متوسطه دوم) 9- عبدالامیر افشینپور(متوسطه دوم) 10-اکبر قربانی(متوسطه دوم) 11-حسین امینی(متوسطه دوم) 12- حسین علی بزچلویی(متوسطه دوم) 13- محمّد حسین دهقان(متوسطه دوم)(زمان اسارت همه اسرای فوق بین سال61 تا 69 بوده است). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |