
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,069 |
بررسی تطبیقی مؤلفههای ادبیات دیستوپیایی در رمانهای تهران مخوف و سرگذشت ندیمه | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 28، شهریور 1402، صفحه 205-249 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.20513.3555 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلطانی* 1؛ نگار خدادادی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. دانشگاه اراک. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
«دیستوپیا» (Dystopia) به مفهوم مکانی خیالی است که در آن مردم زندگی غیرانسانی و اغلب ترسناک دارند. زمینههای ظهور دیستوپیا که به آن ادبیات پلیدشهری نیز گفته میشود، آثاری هستند که با بدبینی مفرط به واقعیت زندگی انسان در دنیای معاصر نگریستهاند. این ژانر ادبی افزون بر آنکه نشاندهنده نارضایتی و انتقاد از زمان حال است، تأثیرات خطرناک ساختارهای سیاسی و اجتماعی را بر آینده بشریت بررسی میکند. در جستار حاضر دو نمونه از آثار پلیدشهریِ دو فرهنگ متفاوت ایرانی و امریکایی؛ یعنی رمانهای «تهران مخوف» از مرتضی مشفق کاظمی و «سرگذشت ندیمه» از مارگارت اتوود، مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتهاست. نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی به کشف و تطبیق مؤلفههای پلیدشهری در دو اثر پرداختهاند و سعی کردهاند به این پرسشها پاسخ دهند که مهمترین مؤلفههای دیستوپیا در دو رمان تهران مخوف و سرگذشت ندیمه کدامند؟ و این دو اثر در زمینه پلیدشهر چه اشتراکاتی دارند؟ مرتضی مشفق کاظمی و مارگارت اتوود در رمان خود با نمایش زندگی شهری و چهرۀ شهری که در آن پلیدی و وحشت حاکم است، هویت ملی، ساختار دولتی و تغییرات اجتماعی را به چالش میکشند. در نهایت، باتوجه به به بررسی و تطبیق دو رمان روشن شد که مواردی مانند فساد در ساختار سیاسی و جامعه توتالیتری، تکنیکهای کنترل و پروپاگاندا، جنگ و کودتا، انطباق اجتماعی و مسأله زنان از مهمترین مؤلفههای پلیدشهری در این دو اثر منتخب به شمار میروند. | ||
کلیدواژهها | ||
دیستوپیا؛ پلیدشهر؛ ادبیات تطبیقی؛ تهران مخوف؛ سرگذشت ندیمه | ||
مراجع | ||
کتابنامه
الف. منابع فارسی
-آرنت، هانا. (1400). توتالیتاریسم. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: نشر ثالث.
_آرنت، هانا. (1400). میان گذشته و آینده. ترجمۀ سعید مقدم. تهران: اختران.
-اتوود، مارگارت. (1382). سرگذشت ندیمه. ترجمۀ سهیل مسمی. تهران: شمشاد.
-بیریا، حکیمه. (1397). «نقش پروپاگاندا در کودتای 28 مرداد بر اساس اسناد دیپلماتیک امریکا». فصلنامه معرفت سیاسی. س دهم. بهار و تابستان.
-توکلی، یعقوب. (1396). «جنگها و فرهنگها». فصلنامه تخصصی جنگ تحمیلی. ش 64.
-خراسانی، احمد و زهرا میرشکار. (1396). «جامعه شناسی و روان شناسی جنگ در ترجمة تاریخ یمینی». متن شناسی ادب فارسی. ش 3. صص 17-32.
-رامین، فرح. (1389). «ساختار معرفت در اتوپیای مور و آرمانشهر مهدوی». فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود. س 4، ش 13. بهار.
-رعنایی، شهین. (1396). «بررسی تاثیرات جنگ جهانی اول بر ساختارهای اجتماعی مناطق غربی ایران». پژوهشهای تاریخی. دورخ 9، ش 3، صص 32-18.
-عبدی، فریدون. (1395). «تاثیر جنگهای امروزی بر تخریب گسترده محیط زیست». همایش کنگره پیشگامان پیشرفت. دوره 10، تاریخ برگزاری 18آذر.
-مشفق کاظمی، مرتضی. (1303). تهران مخوف. جلد اول. تهران: چشمه.
-مشفق کاظمی، مرتضی. (1305). یادگار یک شب. جلد دوم. تهران: چشمه.
-معصومی، جمشید. (1390). «سانسور و اقسام و روشهای آن». مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی). ش 24-25، صص 221-251.
-میرصادقی،جمال و میرصادقی، میمنت. (1377). واژهنامه هنر داستاننویسی. تهران: کتاب مهناز.
منابع لاتین -Alter, Alexandra. (2017). Boom Times for the New Dystopians. New York Times , 30 Mar. -Baccolini, R., & Moylan, T. (2003). Dystopias and histories. In R. Baccolini & T. Moylan (Eds.), Dark horizons: Science fiction and the dystopian imagination (pp. 1-12). New York, NY: Routledge. -Basu, B., Broad, K. R., & Hintz, C. (2013). Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers. New York: Routledge. -Blakemore, Stephen. (1984). Language and Ideology in Orwell‘s 1984.‖ Social Theory and Practice. -Booker, M. Keith. (1994). The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. London: Greenwood Press,. PDF e-book. -Booker, M. Keith. (1994). Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. Westport, Conn.: Greenwood Press. - Booker, M. Keith. (2013b). Critical insights: Dystopia. Ipswich, MA: Salem Press. -Brennan, Teresa. (2004). The Transmission of Affect. Ithaca and London: Cornell University Press. -Burroway, J. (2011). Writing fiction: A guide to narrative craft (8th ed.). New York, NY: Longman. (Original work published 1987.) -Claeys, Gregory. (2010). The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge: Cambridge University Press. PDF e-book. - Claeys, Gregory. (2013). News from somewhere: Enhanced sociability and the composite definition of utopia and dystopia, History 98, no.330 (2013): .146 -Day, S. K., Green-Barteet, M. A., & Montz, A. L. (2014). Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction . Farnham: Ashgate Publishing Company. - Ellul, Jacques. (1973). Propaganda: the formation of mens attitudes, NewYork, Vintage Books. -Fritz, S. S. (2014). Girl Power and Girl Activism in the Fiction of Suzanne Collins, Scott Westerfeld, and Moira Young. In S. K. Day, M. A. Green-Barteet, & A. L. Montz, Female Rebellion in Young Adult Dystopian Fiction (pp. 17-32). Surrey: Ashgate Publishing Limited. -Gerhard, Julia. (2012). Control and Resistance in the Dystopian Novel: A Comparative Analysis.California State University, Chico, Master’s thesis. -Gottlieb, Erika. (2001). Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial. Montreal: McGill-Queen's Press-MQUP: https://books.google.cz/books?id=gmABBAAAQBAJ&. -Hamane, yahia . (2016). George Orwell’s Nineteen Eighty-Four: the Major Characteristics of a Dystopian Society. The People‘s Democratic Republic of Algeria The Ministry of Higher Education and Scientific Research University of Oran. -Hintz, C., & Ostry, E. (2003). Utopian and Dystopian Writing for Children and Young Adults. New York and London: Routledge. -Jameson, F. (1998). Brecht and method. London, UK: Verso. -Jeanie, Griffin.(2007). Family Dynamics in Dystopian Societies, California State University, Dominguez Hills, Ann Arbor. ProQuest, https://login.proxy.olivet.edu/login?url=https://search-proquestcom. proxy.olivet.edu/docview/304767530?accountid=12974.
-Johnson, Bryan W. (2012). Dystopian Literature and the Novella Form as Illustrated Through Side Effects, an Original Novella, Utah State University DigitalCommons@USU, All Graduate Theses and Dissertations Graduate Studies. -Kaplan, C. M. (2015). Dystopian fiction. In M. K. Booker, (Ed.). Literature and politics today: The political nature of modern fiction, poetry, and drama (pp. 93). Santa Barbara,CA: Greenwood. -Lasswell, Harold. (1927). The theory of political propaganda.The American Political Science Review, 21(3), 627-631. -Mauro, P. 1995. “Corruption and Growth.” Quarterly Journal of Economics 110: 681–712. https://doi.org/10.2307/2946696.Search in Google Scholar -Merriam-Webster’s online dictionary. ( 2010). -Miranda, Joseval dos Reis & Barros, Fabiana Alves Moreira. (2020). The Handmaids Tale Os Papeis De Genero: DISTOPIA EVEROSSIMILHANCA, University: Spain. -Morson, Gary Saul. (2010). The affect theory reader [Kindle DX version] Retrieved from http://www.amazon.com -Moylan, Tom. (2000). Scraps of the Untainted Sky. Boulder: Westview Press. -Orwell, George. (1949). 1984, London: airstrip one, oceania. -Sargent, Lyman Tower. (2006). In Defense of Utopia. - Sargent, Lyman Tower. (2010). Utopianism: A Very Short Introduction. Oxford University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |